واقعيت انتخابات تهران

واقعيت انتخابات تهران

عباس عبدی: دور دوم انتخابات مجلس در برخي شهرها به‌ويژه تهران نتايج عجيبي داشت.
روز جهاني خانواده در زمانه زوال‌گرايی

روز جهاني خانواده در زمانه زوال‌گرايی

مریم باقی : در اسناد حقوقي خانواده از حقوق ويژه برخوردار است و حتي خود تشكيل خانواده به عنوان يك حق جهاني شمرده مي‌شود
شنبه ۲۹ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 May 18
کد خبر: ۷۸۲۳۶
تاریخ انتشار: ۲۶ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۱۹:۲۹
با آمار اشتباه چگونه می خواهید رییس جمهور شوید

7خطای نابخشودنی رئیسی در بیان آمارهای اقتصاد

در ادامه چند مورد از اشتباه های آماری و خطاهایی که توسط ابراهیم رئیسی اعلام شده است را مرور می کنیم. نکته ضروری این است که، فردی که قصد ریاست جمهوری را دارد، نباید بر اساس آمارهای تخمینی و یا غیر مستند صحبت کند و شعار دهد .اتفاقی که در این مدت شاهد آن بوده ایم.

تدبیر24»بهبود اقتصاد در هر کشوری نیازمند روش ها و بینش اقتصادی است. رویکردهای اقتصادی بر اساس علم و محاسبات آماری چیده می‌شود و هر اقتصادی که اقتصاد سنجی و شناخت درستی از وضعیت را مد نظر قرار ندهد، محکوم به شکست است. در این حوزه اطلاع از آمار و ارقام هر حوزه ای ضروری است تا برنامه ریزی درستی صورت بگیرد.

به گزارش سحر – پایگاه اطلاع رسانی ستاد انتخاباتی دکتر حسن روحانی - در انتخابات این دوره ریاست جمهوری، یکی از اتفاق های عجیبی که رخ داد، آمارهای اشتباهی بود که برخی نامزدها در مقابله با دولت ارائه می کردند. 3 نامزد اصولگرای این دوره که به صورت پوششی ، ضد دولت مناظره و فعالیت می کردند، آمارهایی ارائه کردند که منبع نداشت و برخی دیگر هم خطاهای فاحشی داشت.

 در ادامه چند مورد از اشتباه های آماری و خطاهایی که توسط ابراهیم رئیسی اعلام شده است را مرور می کنیم. نکته ضروری این است که، فردی که قصد ریاست جمهوری را دارد، نباید بر اساس آمارهای تخمینی و یا غیر مستند صحبت کند و شعار دهد .اتفاقی که در این مدت شاهد آن بوده ایم.

 

کم اصلاعی نامزدهای اصولگرا از صنعت پتروشیمی

وعده‌های آقالیباف و رییسی در حوزه صنعت پتروشیمی یکی از عجیب ترین و جالب توجه ترین موضوعات این دوره بوده است.

قالیباف که این روزها با رییسی ائتلاف کرده است ، گفته بود که به ازای هر یک میلیون تن محصول پتروشیمی، 200 هزار شغل ایجاد می‌شود. حال اگربدانید که هم اکنون تولید پتروشیمی ایران حدود 60 میلیون تن است یعنی الان باید 12 میلیارد فرصت شغلی در ایران وجود داشته باشد.

رئیسی، نامزد دیگر هم در این حوزه گفته اند که تولید محصولات پتروشیمی را به سالی 12 میلیون تن خواهند رساند که با توجه به آمار تولیدکه ذکرش رفت، باید 4پنجم این صنعت را تعطیل کنند!

 همانطورکه مشخص است ، هر دو نامزد اصولگرا، آمار و ارقام را به خوبی نمی شناسند و با این وجود مدعی شده اند که روی برنامه اقتصادی کار کرده اند و با برنامه هستند.

 

 دولت الکترونیک 81 درصد پیشرفت دارد؛نه 15 درصد!

در کنار تمام اعداد و ارقامی که آقای رئیسی دراین روزها ارایه داده و بخش اعظم آنها با واقعیت و آمارهای رسمی همخوانی ندارد، ایشان در خصوص دولت الکترونیک و در مناظره و سخنرانی های تبلیغاتی خود، آمارهایی ارایه کرد که براساس حدس و گمان و شنیده هاست. رئیسی دربخش دیگری ازصحبت های این روزهایش گفته بود که  15 درصد کار دولت الکترونیک پیش رفته و اگر این کامل شود می‌تواند شفاف‌سازی صورت بگیرد.

این اظهار نظر او هم اشتباه بوده است . نصرالله جهانگرد دبیر شورای اجرایی فناوری اطلاعات کشور در این خصوص گفته است: خوشبختانه امروز همه دستگاه‌هایی که مردم با آنها سروکار دارند، به پورتال مجهزند و مردم می‌توانند بخشی از نیازهای خود را از طریق مراجعه به این پورتال‌ها مرتفع کنند. ۸۱ درصد پروژه‌های دولت الکترونیک تاکنون انجام شده و مابقی پروژه‌ها نیز در دست اقدام است.

 

منبع آمارهای اقای رییسی کجاست؟

رئیسی دریکی دیگر از آمارهای خود گفته بود:ضریب جینی در سال های اخیر از 36 صدم به 43 صدم رسیده و 7 واحد افزایش یافته است.  دراین حوزه هم مشخص نیست او دقیقا آمار و اطلاعات خود را از چه نهاد و مرجعی دریافت می کند.

چرا که مرکز آمار ایران به عنوان تنها نهاد قانونی دراین بخش در آخرین گزارش خود ضریب جینی کشور را 0.36 اعلام کرده که اتفاقا 7 واحد با عدد آقای رئیسی تفاوت دارد. این درحالی است که نامزد تصدی ریاست جمهوری باید اشراف کاملی بر وضعیت اقتصادی و اجتماعی و سیاسی کشور داشته باشد.

 

اطلاعات نادرست رییسی از اقتصاد و فاصله طبقاتی

رئیسی در حوزه دیگری هم گفته بود:عدالت اجتماعی یکی از اهداف مهم نظام جمهوری اسلامی است و فاصله طبقاتی به هیچ عنوان زیبنده نیست. لکن آنچه نگران‌کننده است عبارت از اینکه ضریب جینی نشان دهنده این است که در سال‌هایی که هدفمند کردن یارانه ها مطرح بوده است طبق آمار مرکز آمار، این فاصله کمتر شده و این سنوات اخیر ما شاهد بیشتر شدن فاصله طبقاتی هستیم.

 

بر اساس این گزارش، این اظهار نظر او هم دچار اشکال است.  اطلاعات رئیسی درباره ضریب جینی نیز با آمارهای مراجع رسمی مطابقت ندارد. بر اساس داده های مرکز آمار ایران ، میانگین ضریب جینی کل کشور از سال 1389تا 1394 از 0.41 به 0.39 کاهش یافت.بر اساس اعلام این مرکز، ضریب جینی در مناطق شهری در سال 1394 یک صدم درصد افزایش را تجربه کرد و به عدد 0.37 رسید اما در مناطق روستایی بدون تغییر در عدد 0.34 باقی ماند.

 

نامزدی ریاست جمهوری و آمارهای تخمینی!

یکی دیگر از اشتباه های آماری او درمناظره انتخاباتی بود. ابتدا قالیباف 11 میلیون نفر حاشیه نشین‌ شهرها را اعلام کرد و بعد رییسی آمار او را اشتباه دانست و گفت که این آمار متعلق به سال 92 است نه امروز.

رییسی در توضیح گفته بود: در مورد حاشیه‌نشینی مسئله اول آمار است؛ آمار 11 میلیون مربوط به سال 92 است؛ الان آمار شاید تا 16 میلیون نفر بشود. آمار دقیق باید نسبت به حاشیه‌نشینی معلوم شود. نکته دیگر یک بحث علمی و تحقیقی می‌کنیم که حاشیه‌نشینی دلایل آن چیست مثل اینکه روستاها کم آبی دارند؛ اینها علل است.

بر اساس این گزارش، یکی از مهمترین شاخص های فردی که نامزد ریاست جمهوری می شود اطلاع دقیق از آمار است که به گفته صاحبنظران اساس برنامه ریزی است.

اما رئیسی با حدس و گمان تعداد حاشیه نشینان را 16 میلیون نفر اعلام می کنند در حالی که طبق آمار سال٩٤حدود١٠میلیون حاشیه نشین در کل کشور وجود دارد.

 

آمارهای بی پایه

ابراهیم رئیسی نامزد دوازدهمین دوره ریاست جمهوری با انتقاد از رانت‌ها هم گفته است که 50 درصد مردم وام نگرفته اند و از 50 درصد باقیمانده 5 درصد وام بزرگی گرفتند . او ادامه داده که، سوال ما این است چرا افرادی راحت وام می گیرند در حالی که جوانان ما برای تسهیلات ازدواج با سختی روبرو می‌شوند.

 اوگفته است: چرا کارگاه ها می‌گویند نقدینگی نداریم؟ برای اینکه دست آن چند نفر رفته؛ امروز برای تسهیلات ازدواج دختر و پسر ما با مشکل مواجه است و افرادی راحت وام می‌گیرند. آنچه الان رخ داده عبارت از آن است که یک فاصله طبقاتی بیشتری را شاهدش هستیم و این را هیچ کسی منکرش نیست.

 

جناب رییسی، آمار وام ازدواج را ندیده اید؟

موضوع بعدی بحث وام های ازدواج بود که با اعداد اشتباه از سوی رییسی مواجه شد .

رئیسی گفته بود: باید ازدواج صورت گیرد. 11 میلیون جوانی که آماده ازدواج هستند و نمی‌شود دولت در این رابطه هیچ گامی بر ندارد.

او درحالی از بی عملی دولت در بخش وام ازدواج و مسکن سخن گفته که در دولت یازدهم وام خرید مسکن از 20 میلین تومان تا 160 میلیون تومان افزایش یافته است. ضمن این که وام ازدواج نیز با افزایش سه برابری مبلغ به نفری 10 میلیون تومان رسیده و مبلغ وام های پرداختی 6 برابر شده است.

رئیسی همچنین گفته بود: وام ازدواج باید با سهولت در اختیار جوانان قرارگیرد تا نشاط در جامعه ایجاد شود.

این نکات او در شرایطی است که دولت یازدهم در کنار افزایش بیش از 40 درصدی اعطای تسهیلات بانکی به واحدهای تولیدی، پرداخت وام های خرد و به خصوص ازدواج را نیز در دستور کار خود قرار داد. حتی مبلغ وام سه برابر شدن شد و از 3 به 10 میلیون تومان رسید ولی تعداد پرداختی‌ها کم نشد.

به گفته مدیر کل اعتبارات بانک مرکزی، از اول فروردین تا ۱۵ آبان 94 ۲۵۴ هزار و ۵۰۰ نفر تسهیلات سه میلیون تومانی با مبلغ کل ۷۶۹ میلیارد تومان دریافت کردند اما سال95 از اول فرودین تا ۱۲ آبان ۴۷۸ هزار وام داده شد که به سال قبل حدود 2برابر افزایش یافت. از لحاظ مبلغی نیز ۴۲۰۰ میلیارد تومان پرداخت شدکه رشد ۳۵۰۰ میلیاردی یعنی افزایش6برابری داشت.

بازدید از صفحه اول
sendارسال به دوستان
printنسخه چاپی
نظر شما: