واقعيت انتخابات تهران

واقعيت انتخابات تهران

عباس عبدی: دور دوم انتخابات مجلس در برخي شهرها به‌ويژه تهران نتايج عجيبي داشت.
روز جهاني خانواده در زمانه زوال‌گرايی

روز جهاني خانواده در زمانه زوال‌گرايی

مریم باقی : در اسناد حقوقي خانواده از حقوق ويژه برخوردار است و حتي خود تشكيل خانواده به عنوان يك حق جهاني شمرده مي‌شود
جمعه ۲۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 May 17
کد خبر: ۷۹
تاریخ انتشار: ۰۱ مرداد ۱۳۹۲ - ۱۳:۰۳

سوتی اصولگرایان درباره ی کاندیداتوری هاشمی

به گزارش تدبیر24 به نقل از روزنو محسن‌ هاشمی کاندیدای شهرداری تهران نمی‌شود.» این جمله را یک عضو شورای شهر چهارم بر زبان آورد و آگاهان این عرصه را در حیرت فرو برد. مردمک چشم‌ها پس از شنیدن این جمله از سوی پرویز سروری درشت شد و بسیاری در گوشی از هم پرسیدند که مگر برای تصدی شهرداری نیاز به کاندیدا شدن است و آیا انتخاباتی قرار است برگزار شود؟ این سوالات را در نهان پرسیدند چون نمی‌خواستند با طرح علنی آن متهم به بی‌اطلاعی از روند انتخاب شهردار شوند. پرویز سروری فعالی سیاسی است که در جمعیت ایثارگران و جمعیت رهپویان انقلاب اسلامی عضویت دارد. او در مجالس هفتم و هشتم حضور داشت اما از راهیابی به مجلس نهم باز ماند و تصمیم گرفت تا بخت خود را برای ورود به انتخابات شورای شهر تهران بیازماید. در رزومه فعالیت‌های سروری عضویت در کمیسیون فرهنگی مجلس هفتم و حضور در کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس هشتم را می‌توان یافت که به‌نظر نمی‌رسد نسبتی با مسائل شهری داشته باشد. شاید این‌گونه گفته شود که بسیاری از راه‌یافتگان به شورای شهر چهارم هم سابقه فعالیت در حوزه شهری نداشته‌اند که در پاسخ باید اشاره کرد آنها هیچ‌گاه به این صراحت درمورد موضوعاتی که اطلاع ندارند به اظهارنظر نمی‌پردازند. به هر حال اظهارنظر از سوی سروری در مورد محسن‌ هاشمی که 17 سال سابقه مدیریت در متروی تهران را داشته است، امری جالب است. محسن‌ هاشمی تاکنون در هیچ کجا کلمه‌ای در باب علاقه‌اش برای رسیدن به کرسی شهرداری تهران نگفته است که امروز اصولگرایان تندرو این‌گونه او را از حضور در شهرداری تهران منع می‌کنند.

چرا هجمه به محسن ‌هاشمی؟!

درباره چرایی بیان این جملات که «محسن‌ هاشمی برای شهرداری تهران کاندیدا نخواهد شد و حتی این گمانه که تمام دوستان اصلاح‌طلب به آقای‌ هاشمی رای می‌دهند هم صحیح نیست.» باید گمانه‌هایی را مرور کرد. یک گمانه به واهمه اصولگرایان تندرو از حضور محسن ‌هاشمی بر مصدر شهرداری تهران باز می‌گردد. این افراد گروهی هستند که تفکر‌هاشمی‌هراسی دارند و حاضر نیستند از آیت‌ا…‌هاشمی تا فرزندان او بر مسند‌های مدیریت اجرایی تکیه کنند. دلیل آنها هم واضح است و آن هم هراس از تامین نشدن منافعشان در زمان حضور خانواده‌ هاشمی در مناصب گوناگون است. این دسته تندرو به‌خوبی دریافته‌اند
آیت‌ا…‌ هاشمی و فرزندانش اهل تعامل با گروهی نیستند که منافع خود را بر منافع مردم ترجیح می‌دهند. گمانه دیگر ترس از رقابت با محسن‌ هاشمی است. تصور نمی‌شود هیچ‌یک از اصولگرایان کارنامه‌ای سنگین‌تر از کارنامه محسن‌ هاشمی در مدیریت شهری داشته باشند. با نگاهی به رزومه او می‌توان به 17 سال مدیریت متروی تهران اشاره کرد. نکته قابل توجه اینجاست که او با 8 شهردار کار کرده است که هر یک از طیف‌های سیاسی متفاوتی بودند و اینکه با تمام آنها توانسته روابط حسنه برقرار کند. اکنون هیچ یک از شهرداران تهران نمی‌توانند خاطره‌ای از محسن‌ هاشمی در باب عدم تعاملش بیابند. محسن‌ هاشمی با روسای جمهور مختلف هم همکاری داشته است و تا زمان استعفایش حتی با محمود احمدی‌نژاد هم تعامل برقرار می‌کرد که دلیلش را بارها آسایش مردم ذکر کرد. با این موضوعات، درک اینکه چرا اصولگرایان تندرو این روزها درصدد هجمه به محسن‌ هاشمی برمی‌آیند، کار آنچنان سختی نیست. به هر حال آنها می‌دانند هر گزینه‌ای که برای تصدی شهرداری تهران معرفی کنند، قابل رقابت با محسن ‌هاشمی نیست پس چه بهتر او را از پذیرفتن مسئولیت شهرداری تهران منصرف کنند. بار دیگر تاکید می‌شود که محسن‌ هاشمی تاکنون درباره شهرداری تهران و اینکه درصدد حضور بر کرسی شهرداری است سخنی بر زبان نیاورده است.

تنها برای ریاست شورا!

اما دیروز مشخص شد که سروری به چه دلیل اینچنین درباره محسن‌ هاشمی به اظهارنظر پرداخته است. او گفته که تمایلی برای ریاست شورای شهر ندارد و درحالی این جملات را به کار برده که تنها 24 ساعت از اظهارات قبلی او مبنی بر کاندیدا نشدن! محسن‌هاشمی برای شهرداری می‌گذرد. به‌نظر می‌رسد سروری قصد داشته تا خود را چهره‌ای نشان دهد که می‌تواند درباره افراد باتجربه مانند ‌هاشمی به اظهارنظر بپردازد تا در گام بعدی موضوع ریاست خود بر شورای شهر را به میان آورد. این‌گونه ترفندها برای آماده کردن اذهان عمومی برای تصدی برخی سمت‌ها به موضوعی نخ‌نما تبدیل شده است لذا بهتر بود آقای سروری از همان ابتدا عنوان می‌کرد که خودش را گزینه مناسبی برای ریاست شورا می‌بیند هرچند این تصور، تصور خامی است چراکه افراد باتجربه‌ای در شورا حضور دارند که می‌توانند شورا را بهتر از فردی اداره کنند که تنها سابقه دو دوره حضور در مجلس دارد.

 

بازدید از صفحه اول
sendارسال به دوستان
printنسخه چاپی
نظر شما: