واقعيت انتخابات تهران

واقعيت انتخابات تهران

عباس عبدی: دور دوم انتخابات مجلس در برخي شهرها به‌ويژه تهران نتايج عجيبي داشت.
روز جهاني خانواده در زمانه زوال‌گرايی

روز جهاني خانواده در زمانه زوال‌گرايی

مریم باقی : در اسناد حقوقي خانواده از حقوق ويژه برخوردار است و حتي خود تشكيل خانواده به عنوان يك حق جهاني شمرده مي‌شود
جمعه ۲۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 May 17
کد خبر: ۷۹۱۹۶
تاریخ انتشار: ۰۶ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۳:۱۱

توصیه‌های تغذیه‌ای به روزه‌داران در ماه مبارک رمضان

یک متخصص تغذیه گفت: در ماه مبارک رمضان سه الگوی وعده‌های غذایی، تغذیه‌ای و خواب روزه‌دارن تغییر می‌کند و افراد باید برای آن برنامه‌ریزی کرده و توصیه‌های پزشکی و تغذیه‌ای را رعایت کنند.

تدبیر24»دکتر محمد صفریان در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا، با بیان اینکه در ماه مبارک رمضان الگوی وعده‌های غذایی، تغذیه‌ای و خواب افراد تغییر می‌کند، اظهار کرد: بنابراین روزه‌داران باید در هر سه این موارد توصیه‌های پزشکی و تغذیه‌ای را رعایت کنند.

وی ادامه داد: در ماه مضان تقریبا تمام موادغذایی بدن در شب دریافت می‌شود همچنین نیاز تغذیه‌ای افراد در این ماه کاهش می‌یابد در حالی که به ‌دلیل گرسنگی ولع انسان بیشتر می‌شود و افراد باید سعی کنند این تمایل خود را کنترل کنند.

صفریان تصریح کرد: به روزه‌داران توصیه می‌شود در افطار غذاهایی سبک مانند نان و پنیر، شیر و خرما و سوپ سبک و پس از آن در شب شام سبک مصرف کنند همچنین در هنگام سحر وعده غذایی مانند ناهار، اما کم چرب، کم شیرین و با پروتئین زیاد مصرف کنند.

وی با اشاره به اینکه معمولا در هنگام افطار و پس از یک دوره گرسنگی تمایل به مصرف غذاهای چرب و شیرین زیاد می‌شود، خاطرنشان کرد: روزه‌داران باید بدانند مصرف غذاهای چرب و شیرین و سنگین در هنگام افطار مناسب نیست و به‌ دلیل اینکه معده آمادگی ندارد، ممکن است برای کسانی که معده‌های حساسی دارند ناراحتی‌هایی به ‌وجود آورد.

این متخصص تغذیه افزود: در ماه مبارک رمضان باید دقت شود عادات و وعده‌های غذایی افرادی همچون کودکان، زنان باردار و بیماران که نمی‌توانند روزه بگیرند به هم نخورد، مخصوصا در مورد کودکان که به هم خوردن وعده‌های غذایی ممکن است در رشد آن‌ها تاثیر بگذارد.

وی با بیان اینکه در هنگام تهیه و توزیع غذاهای نذری باید اصول بهداشتی رعایت شود، گفت: دقت شود تا غذاهای داغ در ظروف یکبار مصرف پلاستیکی توزیع نشود همچنین در تهیه غذاها از مواد غذایی و روغن مناسب استفاده شود.

صفریان با اشاره به اینکه باید تلاش شود پس از افطار به ‌تدریج آب از دست رفته بدن در طول روز جبران شود، عنوان کرد: یک بخش از این آب در قالب شربت‌ها و نوشیدنی‌ها و بخش دیگر به صورت آب خالص جبران شود و این مصرف باید به صورت تدریجی باشد.

وی تصریح کرد: مسئله دیگری که در ماه مبارک رمضان برای بیشتر روزه‎داران اتفاق می‌افتد تغییر الگوی خواب است که موجب خستگی و کسالت آنان در طول روز می‌شود و روزه‌داران باید دقت کنند در طول شبانه‌روز خواب کافی و مناسب داشته باشند.

بازدید از صفحه اول
sendارسال به دوستان
printنسخه چاپی
نظر شما: