واقعيت انتخابات تهران

واقعيت انتخابات تهران

عباس عبدی: دور دوم انتخابات مجلس در برخي شهرها به‌ويژه تهران نتايج عجيبي داشت.
روز جهاني خانواده در زمانه زوال‌گرايی

روز جهاني خانواده در زمانه زوال‌گرايی

مریم باقی : در اسناد حقوقي خانواده از حقوق ويژه برخوردار است و حتي خود تشكيل خانواده به عنوان يك حق جهاني شمرده مي‌شود
يکشنبه ۳۰ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 May 19
کد خبر: ۷۹۴۷
تاریخ انتشار: ۲۵ آبان ۱۳۹۲ - ۰۹:۱۰

تلاش براي لغو تحريم ها

قطعنامه هايي است كه از سوي كنگره امريكا به تصويب مي رسد كه رييس جمهور ملزم به اجراي آن است. حتي اگر امضا نكند و بازگردد و دوباره مورد تاييد ...
تدبیر24: مساله تحريم ها به اندازه كافي پيچيده است. در امريكا سه نوع تحريم عليه كشور ايران وجود دارد: يكي تحريم هايي است كه توسط شخص رييس جمهور و طبق اختيارات وي وضع مي شود كه اگر توافقي به وجود آيد اين بخشي از تحريم ها به سادگي قابل تعليق و برداشتن است. دومين نوع از اين تحريم ها مصوبات كنگره امريكا است ولي اين آزادي عمل به رييس جمهور داده شده است كه در صورت صلاحديد آن را متوقف كرده يا به تعويق انداخته يا اجرا نكند. نوع سوم تحريم ها، قطعنامه هايي است كه از سوي كنگره امريكا به تصويب مي رسد كه رييس جمهور ملزم به اجراي آن است. حتي اگر امضا نكند و بازگردد و دوباره مورد تاييد كنگره قرار بگيرد، به طور گريزناپذيري نياز به امضا ندارد و بايد اجرا شود. درخواست تعليق تحريم ها از كنگره از سوي رييس جمهوري امريكا از مدت ها قبل يعني از همان تاريخي كه بحث مذاكرات نيويورك و ژنو به ميان آمد، مطرح شد. باراك اوباما از كنگره مي خواهد تحريم هايي را كه عليه ايران در دست دارند، متوقف كنند. با توجه به اينكه اخيرا هم اسراييلي ها و جناح هاي راست افراطي امريكا فشار خودشان را براي اعمال تحريم ها تشديد كرده اند، اما وجود احتمالاتي مبني بر توافقاتي كه در مذاكرات پيش رو بين گروه 1+5 و ايران وجود دارد، دولت اوباما را به اين باور رسانده كه تحريم ها عليه ايران را فعلامتوقف كند. در اين خصوص چند نكته توسط اوباما مطرح شده است. يكي از مهم ترين اين نكات اين است كه تحريم هايي كه كنگره در دست دارد را فعلابه حالت تعليق دربياورد، كه البته انجام اين كار به آساني نبوده و مذاكرات پي در پي براي نيل به اين مقصود صورت گرفته و به موازات آن نيز دولت امريكا اعلام كرده است در صورت توافق مقدماتي با ايران يك سري از تحريم ها برداشته خواهد شد.
    دارايي هاي نفتي بلوكه شده در كشورهاي چين، هند، ژاپن و كره جنوبي، آزادي تجارت توليدات پتروشيمي ايراني، آزادي نقل و انتقال طلاو آزادي ورود يدكي هاي هواپيماهاي مسافرتي از جمله اقدامات اوليه يي است كه امريكا در نظر دارد انجام بگيرد. به موازات اين نوع تحريم ها، تحريم هاي ديگري نيز وجود دارد كه در چارچوب اختيارات شخص رييس جمهور است كه مي تواند اين نوع از تحريم ها را يا به حال تعليق دربياورد يا به طور كلي بردارد. اينها نويدهايي است كه از سوي دولتمردان امريكايي داده شده است و از طرفي ديگر گروه 1+5 در مذاكرات پيش رو را به نوعي تفاهم و توافق نهايي ترغيب مي كند. براي حصول به اين مقصود دولت اوباما شديدا كوشا است و سعي بر اين دارد كه در مذاكرات گروه 1+5 با ايران براي نيل اعضاي اين گروه به نوعي توافق، اگرچه احتمالانگرش هاي متفاوت و منفي از سوي برخي اعضاي گروه وجود دارد، آنها را ترغيب و تشويق كند. متقابلانيز انتظار اين است كه ايران به نوبه خود يك نوع تعديل هايي را نيز پذيرا باشد. مذاكرات ژنو دستاوردهاي درخور توجهي داشته است ولي در آخرين مراحل مذاكره به دليل اينكه ظاهرا وزير خارجه فرانسه پيشنهادهاي جديدي داشت كه براي ايران قابل پذيرش نبود، ادامه مذاكرات به چند روز ديگر موكول شد. اما با توجه به رويكردهاي رييس جمهوري امريكا طي چند روز گذشته و به ويژه صحبت هاي جان كري، وزير امور خارجه اين كشور مبني بر اينكه افزايش تحريم ها عليه ايران مذاكرات هسته يي با اين كشور را به سمت نابودي مي كشاند، انتظار مي رود مذاكراتي كه در ژنو و در سطح ديپلماتيك صورت مي گيرد قرين موفقيت شود.
داود هرميداس باوند
منبع:اعتماد
    

بازدید از صفحه اول
sendارسال به دوستان
printنسخه چاپی
نظر شما: