واقعيت انتخابات تهران

واقعيت انتخابات تهران

عباس عبدی: دور دوم انتخابات مجلس در برخي شهرها به‌ويژه تهران نتايج عجيبي داشت.
روز جهاني خانواده در زمانه زوال‌گرايی

روز جهاني خانواده در زمانه زوال‌گرايی

مریم باقی : در اسناد حقوقي خانواده از حقوق ويژه برخوردار است و حتي خود تشكيل خانواده به عنوان يك حق جهاني شمرده مي‌شود
شنبه ۲۹ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 May 18
کد خبر: ۷۹۵۵۶
تاریخ انتشار: ۰۹ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۳:۵۸
رویکرد پیش و پس از انتخابات اصولگرایان بررسی شد

فرار از واقعیت سودی برای اصولگرایان ندارد

گفته می شود این که اصولگرایان در آینده چگونه بتوانند شعارهایشان را محقق کنند تا جلب اعتماد هم به دنبال داشته باشند، نیاز به بررسی بیشتری دارد.
تدبیر24» بهنازلطفعلی زاده در روزنامه نوآوران نوشت: البته این آسیب شناسی به مسائل درونی برمی‌گردد تا بیرونی. چندین دوره است که اصولگرایان موفق نمی شوند تا در انتخابات رأی و اعتماد مردمی را جلب کنند و امروز که چندین روز از آخرین انتخابات یعنی دوازدهمین دوره ریاست جمهوری و پنجمین دوره شوراهای شهر و روستا می گذرد، شاهد رویکردی از فعالان این جریان سیاسی هستیم که نشان از اصرار اصولگرایان برای پذیرش واقعیت دارد. به گفته برخی از تحلیلگران متاسفانه جریان اصولگرایی به جای دیدن واقعیت‌ها همواره بعد از انتخابات و شکست‌ها پشت سنگری از شعارهایی که از قبل طراحی کرده‌اند قرار می‌گیرند و گفته‌های خود را تکرار می کنند، اما نمی‌دانند که چنین رویکردهایی سودی ندارد.

     مردم خاطره خوبی از اصولگرایان ندارند

کمال الدین پیرمؤذن، نماینده پیشین مجلس و فعال سیاسی اصلاح طلب با بیان این که خروجی انتخابات در این چند دوره اخیر نشان از تحکیم پایه های اصلاح طلبی و اعتدالگرایی داشته است، می گوید:  این را می توان از انتخابات ریاست جمهوری سال 92، انتخابات مجلس شورای اسلامی سال  در 94 و دو انتخابات سال 96 دریافت.

او همچنین در خصوص توضیح چرایی ناکام ماندن اصولگرایان در این انتخابات، افزود: کارنامه اداره کشور به دست اصولگرایان خصوصا در دولت نهم و دهم خاطره خوبی را برای مردم بر جای نگذاشته است.

پیرمؤذن در توضیح چرایی رویکردهای کنونی این جریان سیاسی، ادامه داد:  آن چه بیشتر از سوی اصولگرایان در شرایط کنونی کشور نمودار است؛ نشان از  حرکات بدون برنامه آن ها دارد.

این نماینده پیشین مجلس با بیان این که اصولگرایان در زمان انتخابات چهره ای برای معرفی مقابل حسن روحانی و برنامه ای برای ارائه به مردم نداشتند، اظهار کرد: این بی برنامگی امروز هم از سوی این جریان سیاسی نمودار است.

او بابیان این که اصولگرایان برنامه خاصی برای توسعه و حل بحران های ایجاد کرده خود در سال های قبل در دست ندارند، افزود: از مدت ها پیش در میان فعالان این جریان سیاسی تشتت ایجاد شده و نتیجه آن که همانا سردرگمی است، امروز نیز قابل مشاهده است.

پیرمؤذن نتیجه چنین وضعیتی را این مهم دانست که اصولگرایان چه در زمان انتخابات و چه حالا نمی‌توانند برنامه ای جامع و کامل از خود ارائه دهند. به گفته این نماینده پیشین مجلس اصولگرایان با شعار دادن و تخریب نمی توانند نظر مردم را به خود جلب کنند.

پیرموذن با بیان این که تشتتی که امروز اصولگرایان دچار آن شده اند، در دوران پیش از انتخابات هم دیده می شد، ادامه داد: این جریان سیاسی تا زمانی که نتواند به بازسازی گفتمان خود بپردازد، نمی تواند پایگاهی را کسب کند.

     ضرورت خروج اصولگرایـــــان از سردرگمی

اصغر سلیمی، نماینده مجلس نیز با بیان این که از همان دوران انتخابات مشخص بود که اصولگرایان برای رسیدن به وحدت در میان خود دچار دشواری های درونی بسیاری هستند، می گوید: فعالیت های جناح ها و طیف های سیاسی در اردوگاه اصولگرایی نشان می‌دهد که آن ها در میان ده‌ها الگوی سیاسی متعدد و مختلف سردرگم و به نوعی حیران هستند.

او با بیان این که از مجموع فعالیت های سیاسی و انتخاباتی این جریان سیاسی می توان این طور برداشت کرد که اصولگرایان علیرغم تمام رفتارهای پراکنده متمایل به وصول وحدت میان تمامی جناح ها و طیف های سیاسی خود هستند، اما نکته این جاست که اصولگرایان حداقل تا به این جای کار نتوانسته اند به این مهم دست پیدا کنند.

به اعتقاد این نماینده مجلس تجارب سال های گذشته نشان داده که اصولگرایان در انتخابات قبلی نیز نتوانسته اند به وحدت و اتحادی انسجام یافته دست پیدا کنند. در همین رابطه می توان گفت که مهمترین مشکل این جریان سیاسی فقدان نیرویی است که با اتکا به آن بتوانند برای برنامه ریزی کنند.

سلیمی افزود:  زمان انتخابات ریاست جمهوری گفته می شد؛  اصولگرایان نیازمند ورود به واسطه کسانی بودند که آن ها دارای برنامه هایی منسجم برای اداره کشور باشند. این نیاز به برنامه امروز هم برای این جریان سیاسی احساس می شود، چراکه آن ها برای دوری از تشتت و خروج از سردرگمی باید به برنامه ساختاری مناسبی دست پیدا کنند.

     لزوم توجه به آزادی های مردم

الهه کولایی یک  فعال سیاسی اصلاح طلب با بیان این که اصولگرایان راهبرد خود را مبارزه با دلسردی مردم قرار داده اند، می گوید: دلیل آن هم این است که رقیب آن ها یعنی اصلاح طلبان به دنبال این هستند تا در شرایط آرام و امن به برنامه توسعه همه جانبه کشور که رویکرد اصلی این جریان سیاسی است، جامه عمل بپوشانند.

او با بیان این که امروز دستیابی مردم به حقوق و آزادی های فردی امر بسیار مهم و حیاتی تلقی می شود، افزود: اگر یادمان باشد رأی مردم به حسن روحانی در سال 92 رای به فردی بود که در کسوت یک حقوقدان، حقوق و آزادی های مردم و تکالیف حکومت و دولت را در قبال آنان می شناسد و برای احقاق آن تلاش می کند.

این فعال سیاسی اصلاح طلب با اشاره به این که در شرایط کنونی آن چه لازم است این است که در کنار تحقق توسعه اقتصادی شرایط مناسبی هم برای تامین آزادی مردم طبق اصول قانون اساسی ایران ، فراهم شود، ادامه داد: حسن روحانی به عنوان یک حقوقدان حتما قانون را سرلوحه کارهای خود قرار می دهد و مردم نیز با همین بینش به او رأی دادند.

کولایی با بیان این که آزادی مردم به معنا محترم شمارده شدن آزادی آن هاست، افزود: برای اصلاح طلبان توجه به این امر در کنار توسعه همه جانبه کشور در اولویت قرار دارد، اما برای جریان محافظه کار این کار اولویت نیست.

 وقتی صحبت از آزادی مردم می شود، یعنی حقوق آنان در زندگی محترمانه مطرح می شود در حالی که برای جریان محافظه کار این کار اولویت نیست.

او در ادامه با اشاره به این که اصولگرایان به طور طبیعی برای حوزه آزادی های اجتماعی، فرهنگی و سیاسی ارزش و بهایی قائل نیستند، ادامه داد: اولویت این جریان سیاسی در حوزه ای است که با آزادی های عمومی و فردی تناسب نداشته و تنها به امور معیشت و روزمره ای از جنس اقتصاد اختصاص دارد.

بازدید از صفحه اول
sendارسال به دوستان
printنسخه چاپی
نظر شما: