واقعيت انتخابات تهران

واقعيت انتخابات تهران

عباس عبدی: دور دوم انتخابات مجلس در برخي شهرها به‌ويژه تهران نتايج عجيبي داشت.
روز جهاني خانواده در زمانه زوال‌گرايی

روز جهاني خانواده در زمانه زوال‌گرايی

مریم باقی : در اسناد حقوقي خانواده از حقوق ويژه برخوردار است و حتي خود تشكيل خانواده به عنوان يك حق جهاني شمرده مي‌شود
دوشنبه ۳۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 May 20
کد خبر: ۷۹۷۷۶
تاریخ انتشار: ۱۲ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۲:۰۰

مجمع نمایندگان، استانی فکر می‌کند

نماینده مردم تفرش، آشتیان و فراهان در مجلس شورای اسلامی گفت: اختصاص دو یا سه درصد از منابع نفت به اعتبارات عدد بزرگی را به بودجه‌های تملک دارایی اضافه کرد، اما استان مرکزی که در ظاهر توسعه یافته است سهم کمتری از این رقم نسبت سال‌ گذشته و استان‌های مشمول دیگر دریافت کرده است.
تدبیر24» محمد حسینی در جلسه شورای برنامه‌ریزی و توسعه استان مرکزی افزود: مایه خوشحالی است که رشد 53درصدی در اعتبارات تملک دارایی‌های سرمایه‌ای استان را شاهد شدیم و عدد 57 هزار میلیارد تومان به 75هزار میلیارد تومان در قانون بودجه سال 96 افزایش یافته است.

وی یادآور شد: در قانون بودجه و برنامه ششم توسعه ظرفیت‌هایی در اعتبارات ملی وجود دارد که باید به آن‌ها دقت شود، یکی از آن‌ها رقم 300 میلیون دلار از محل صندوق توسعه ملی برای مجتمع‌های آبرسانی است. به نظر می‌رسد 900 مجتمع وجود دارد که اگر مجتمع‌های استان نیز جزو آن‌ها باشد اعتبار مطلوبی را می‌توان برای استان جذب کرد.

وی با بیان این‌که « 300 میلیون دلار برای آبرسانی کم‌فشار و تحت فشار دیده شده است»، افزود: در سنوات گذشته از این منابع استفاده نکردیم؛ چراکه از لحاظ آبیاری‌های تحت فشار در استان به دلیل ظرفیت کم‌آبی شرایط مناسبی نداشتیم، اما اضافه کردن کلمه کم‌فشار به انتهای جمله مربوطه اجازه می‌دهد که از محل همین منابع برای ایجاد کانال‌های زیر سد و انتقال آب به وسیله لوله و کشاورزی مکانیزه از هدررفت آب جلوگیری و افزایش راندمان آب در کشاورزی را شاهد باشیم.

نماینده مردم در مجلس در ادامه با اعلام این‌که «دغدغه‌ای که در فضاهای آموزشی وجود داشت امسال برطرف خواهد شد»، گفت: یک درصد از هزینه کل شرکت‌های دولتی معادل حدود سه هزار و 700 میلیارد تومان ماهیانه از رقم درآمدهای شرکت‌های دولتی کاسته شده و به یک ردیف درآمدی واریز می‌شود که از آن رقم دو هزار و 700 میلیارد در اختیار آموزش و پرورش در قسمت اعتبارات تملک قرار می‌گیرد. وصول اینگونه منابع که احکام آن مشخص است، بسیار آسان بوده و دیگر چندان به دنبال منابع نفت و مالیات نیستیم.

وی با اشاره به این‌که «امسال نیز در قانون بودجه حدود 80 هزار میلیارد تومان انتشار اسناد خزانه وجود دارد»، افزود: روش استفاده از اسناد خزانه را باید یاد بگیریم یعنی باید دستگاه‌های اجرایی ابتدا تعهداتی را ایجاد کنند و ما بابت تعهدات می‌توانیم اسناد خزانه را به آن‌ها پرداخت کنیم. در سال گذشته براساس عملکردی که دولت اعلام می‌کند بیش از 80درصد اعتبارات تملک تخصیص داده شده است، اما ما هیچ پروژه‌ای را نمی‌بینیم؛ چراکه همه صرف بازپرداخت تعهدات سنوات گذشته شده است. برخی دستگاه‌ها توانسته بودند ایجاد تعهد کرده و از این منابع استفاده کنند و امروز یک پله جلوتر هستند مخصوصا وزارت نیرو توانسته بسیاری از بدهی‌های گذشته را از طریق اسناد خزانه پرداخت کند.

وی تصریح کرد: هرچند برای پروژه‌های بسیار کوچک با مشکلات عدیده‌ای مواجه می‌شویم اما برای پروژه‌های بزرگتر باید ایجاد تعهد کنید و براساس آن اسناد خزانه دریافت و پروژه را به ثمر رساند. نیاز است آموزش‌های لازم به مدیران داده شود تا سریعتر و به درستی از این ابزار بازار سرمایه استفاده شود. استان مرکزی در سال گذشته به خوبی توانست این اسناد را جذب کند اما باید آمادگی‌ها برای جذب بیشتر افزایش یابد. رشدی که امسال در بودجه شاهدیم بیشتر در حوزه آب و محیط زیست است در نتیجه طرح‌های ملی رشد بسیار خوبی در این زمینه خواهد داشت.

حسینی در رابطه با گلایه‌مندی‌های فرمانداران نسبت به توزیع اعتبارات شهرستانی گفت: فرمانداران نیز جزو توزیع کنندگان در سطح شهرستان هستند که برای این مهم نقش مدیران دستگاه‌های اجرایی در معرفی اولویت‌ها و نیازها بسیار مهم است چراکه سهم شهرستان‌ها براساس این اصول توزیع می‌شود. نباید در اعتبارات مختلف موازی کاری کنیم بلکه اعتبارات مختلف باید در طول همدیگر استفاده شوند تا توسعه یافتگی را در هر روستا و شهرستان شاهد باشیم.

وی در رابطه با اختصاص مالیات بر ارزش افزوده در حوزه جوانان گفت: امید است امسال حرکت بسیار بهتری را شاهد باشیم. ورزش استان در سطح بسیار پایینی قرار دارد و توقع داریم در استان مرکزی شرایط بسیار خوبی در حوزه ورزش و جوانان داشته باشیم. هرچند تلاش‌ها در این حوزه را شاهد بودیم، اما یک تیم فوتبال در حد لیگ در استان وجود ندارد و علیرغم نزدیکی به تهران و دیگر پتانسیل ها به جایگاه‌هایی که باید در حوزه ورزش و جوانان دست می‌یافتیم نرسیدیم.

وی افزود: باید در کارخانجات اعلام شود که همه شرکت‌ها می‌توانند قسمتی از منابع خود را در حوزه ورزش هزینه کنند که جزو هزینه‌های قابل قبول مالیاتی است. نباید نسبت به این مهم دغدغه وجود داشته باشد؛ چراکه حکم قانون ششم توسعه است. اگر از آن منابع هم کمک بگیریم می‌توانیم تحول بسیار خوبی را در ورزش استان شاهد باشیم. مجمع نمایندگان، استانی فکر می‌کند و نگاه شهرستانی ندارد. در هر مکانی که نمایندگان صحبت کرده‌اند برای استان بوده و سربلندی استان هدف مجمع نمایندگان است.
بازدید از صفحه اول
sendارسال به دوستان
printنسخه چاپی
نظر شما: