واقعيت انتخابات تهران

واقعيت انتخابات تهران

عباس عبدی: دور دوم انتخابات مجلس در برخي شهرها به‌ويژه تهران نتايج عجيبي داشت.
روز جهاني خانواده در زمانه زوال‌گرايی

روز جهاني خانواده در زمانه زوال‌گرايی

مریم باقی : در اسناد حقوقي خانواده از حقوق ويژه برخوردار است و حتي خود تشكيل خانواده به عنوان يك حق جهاني شمرده مي‌شود
جمعه ۲۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 May 17
کد خبر: ۷۹۸۱۷
تاریخ انتشار: ۱۲ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۴:۱۷

انتخابات انگلیس و وعده های پوپولیستی

درحالی که «ترزا می» و محافظه کاران انگلستان تلاش خود را برای انجام مقدمات انحلال مجلس و برگزاری انتخابات انجام داده اند ، اما اکنون با «جرمی کوربین» رهبر حزب کارگر و وعده های پوپولیستی وی روبرو شده اند.
تدبیر24»هنگامی که «ترزا می» نخست وزیر انگلستان اواخر فروردین ماه، درخواست خود برای برگزاری انتخابات زودهنگام مجلس را ارائه داد فکر نمی کرد در یک ماه از میزان محبوبیت وی و اقبال عمومی مردم به حزب محافظه کار تا این میزان کاسته شود. در واقع بروز حادثه تروریستی در سالن کنسرت موسقی منچستر و برخی وعده های رقیب در کنار گذشت زمان باعث شد تا اکنون پیروزی حزب محافظه‌کار بر حزب کارگر در هاله ای از ابهام فرو رود.
کارشناسان اعتقاد دارند اکنون بیشتر از هر زمان دیگر این احتمال وجود دارد که محافظه کاران به دلیل از دست دادن برخی از کرسی های خود مجبور به تشکیل یک دولت ائتلافی شوند.

** کاهش تدریجی محبوبیت محافظه کاران
اکنون مجلس عوام انگلیس به دلیل برگزاری این انتخابات منحل شده است. در حالی که کمتر از دو هفته تا انتخابات باقی مانده است اما به تدریج از فاصله دوحزب محافظه کار و کارگر کاسته می شود.
گرچه اعتماد به نظرسنجی ها به علت برخی بررسی ها نادرست در چند سال اخیر (پیش بینی برگزیت و انتخاب ترامپ)کم شده است اما خبرهای آن ها باعث شده است تا محافظه کاران نگران شوند.
تارنمای روزنامه «میرر» انگلستان نوشت بیشتر نظرسنجی ها از کاهش فاصله حزب کارگر با محافظه کاران خبر می دهند. موسسه آی.سی.ام از ادامه پیشتازی محافظه کاران خبر می دهد اما می گوید اختلاف آن ها از 22 درصد به 12 درصد کاهش یافت.
نظرسنجی موسسه Survation این اختلاف را شش درصد دانست. محافظه کاران 43 و حزب کارگر 37 درصد آرا را به دست آوردند. جالب اینجاست که 30 درصد شرکت کنندگان اعلام کردند کوربین بهترین نخست وزیر برای انگلیس است.
موسسه ComRes نیز نوشت میزان اختلاف دوحزب از 18 به 12 درصد کاهش یافته است. در این نظرسنجی تنها یک پنجم شرکت کنندگان سیاست های اجتماعی می را تایید کردند. این آمار در مورد کوربین 43 درصد بود.
تارنمای روزنامه «دیلی تلگراف» نیز در بررسی نتایج نظرسنجی های مختلف این کشور از انتخابات نوشت حزب کارگر انگلیس میزان فاصله خود با محافظه کاران را به تدریج کم می کند. آخرین نظرسنجی ها پیش بینی می کنند در انتخابات 8 ژوئن ممکن است ترزا می تعدادی از کرسی های خود را در مجلس از دست دهد.
کارزارهای انتخاباتی پس از وقوع حمله تروریستی در منچستر اندکی مسکوت ماند. پس از حمله تروریستی منچستر، حزب کارگر به محافظه کاران نزدیک تر شد. به تدریج این شکاف فاصله میان دو حزب بزرگ انگلیس کمتر شده است. در نظرسنجی روز 6 آوریل 2017 (فروردین) محافظه کاران 46 درصد آرا و حزب کارگر 28 درصد آرا را به خود اختصاص دادند.
بررسی های پیشین از پیروزی گسترده محافظه کاران خبر می دادند اما از 18 آوریل براساس نتیجه 8 نظر سنجی وضعیت تغییر کرده است و اختلاف ها از بیشتر از 17 درصد به کمتر از 10 درصد رسیده است.
رویترز نیز عنوان داشت که هنوز هم پیروزی ترزا می در انتخابات سراسری هفته آینده بیش از دیگر رقبا محتمل است؛ اما موضوع اصلی کیفیت موفقیت وی در انتخابات است. اینکه حزب محافظه کار و خانم می بتواند اکثریت کرسی ها را به دست آورد مساله مهمی است زیرا به وی اجازه تشکیل دولتی مستقل را می دهد.

**انگلیس و دولت ائتلافی؟
بسیاری از پیش بینی ها پیروزی قاطع محافظه کاران را محتمل نمی بینند. مجلس عوام انگلیس دارای 650 کرسی است و حزبی که اکثریت این کرسی ها را به دست بیاورد می تواند دولت را تشکیل دهد.
به نوشته دیلی تلگراف اعتماد به نظرسنجی ها پس از اشتباهات آن ها در مورد پیش بینی همه پرسی خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا و همچنین پیروزی دونالد ترامپ در آمریکا کمتر شد. تحلیل ها نشان می دهند در برخی مناطق به واسطه پیامدهای برگزیت نتایج رای گیری نسبت به گذشته تغییراتی داشته است.
این روزنامه در گزارش دیگری درمورد انتخابات عمومی سال 2017 در انگلیس آورد: ممکن است برخلاف پیش بینی های قبلی حزب ترزا می 20 کرسی خود را از دست بدهد. در این شرایط وی با از دست دادن اکثریت در پارلمان، باعث ایجاد مجلسی بدون اکثریت یا معلق (hung parliament) می شود.
پیش بینی شده است جرمی کوربین رهبر حزب کاگر در این انتخابات 28 کرسی بیشتر به دست آورد. ساندی‌تایمز در گزارشی از نظرسنجی موسسه «یوگاو»، میزان حمایت از حزب محافظه‌کار را 43 و حزب کارگر را 36 درصد عنوان کرد.
تارنمای شبکه خبری «بلومبرگ» آورده است، محافظه کاران اگر 6 کرسی خود را از دست دهند مجبور خواهد بود که دولت ائتلافی را تشکیل دهند. در طرف دیگر بلومبرگ با محاسبه کرسی ها نتیجه گرفت که امکان آن اندک است که حزب کارگر موفق به کسب اکثریت در انتخابات شود.
از زمان جنگ جهانی دوم این تنها «تونی بلر» رهبر حزب کارگر بود که توانست در سال 1997 در چنین موقعیت مشابهی قرار بگیرد و به عنوان نخست وزیر معرفی شود.

** کوربین و وعده های پوپولیستی
«جرمی کوربین» رهبر حزب کارگر انگلستان مهمترین رقیب ترزا می است. وی توانسته است در دوره اخیر رشد چشمگیری در عرصه سیاسی این کشور داشته باشد. اگرچه بسیاری از تحلیلگران و حتی مردم انگلیس وی را فعلا در اندازه های نخست وزیری نمی بینند اما برخی وعده ها، وی را چهره ای مطرح در برابر نخست وزیر کنونی انگلیس کرده است.
تارنمای خبری تحلیلی «نیوز» (news.com) نوشت پس از برگزیت و انتخاب ترامپ، نگرانی بعدی سیاسی در اروپا نتیجه انتخابات انگلیس است. اکنون شانس حزب کارگر برای کسب اکثریت بسیار بالا رفته است.
درحالی که بیشتر تحلیلگران، محافظه کاران را پیروز این انتخابات می دانند اما هنوز همه چیز برای نخست وزیر می تضمین شده نیست. ترزا می مناظره رو در رو را نپذیرفت و درنتیجه سوالات مناظره به صورت مجزا از رهبران احزاب کارگر و محافظه کار پرسیده شود.
به نوشته این گزارش، در هفته گذشته شانس کوربین افزایش یافت و به همین دلیل بسیاری از کارشناسان تحلیل کرده اند که شاید وضعیت انتخاب ترامپ دوباره تکرار شود.
تارنمای «سی.ان.ان» نیز در گزارشی در زمینه پیروزی پوپولیسم چپ گرا در انتخابات انگلیس نوشت جرمی کوربین مهمترین رقیب ترزا می در انتخابات به رای دهندگان بریتانیایی برنامه بسیار چپگرایانه ای را ارائه کرده است.
بر اساس این برنامه که منشور پوپولیستی جناح چپ نیز شمرده می شود رهبر حزب کارگر به دنبال ملی سازی دوباره صنایع بزرگ انگلیس همچون راه آهن و خدمات پستی است. وی گفته است که پرداخت های درمانی و آموزشی به مدارس را افزایش می دهد.
کوربین همچنین اعلام کرد میزان مالیات را برای کارهای تجاری بالا می برد و دستمزد کارگران بخش های عمومی را نیز افزایش می دهد.
کوربین پس از انتشار خبر این برنامه در رسانه ها، آن را برنامه ای بسیار مردمی توصیف کرد. سی.ان.ان نوشت به این سیاست ها از سوی حزب کارگر عنوان «برای بسیار ،نه برای عده ای اندک» داده شده است. این برنامه ها به رای دهندگانی عرضه می شود که نگران افزایش هزینه های زندگی، پرداخت هزینه های سوخت و حمل و نقل و کاهش توان در پرداخت هزینه های مدرسه هستند.
یک نظرسنجی که سال گذشته از سوی شبکه تلویزیونی «اسکای» انجام شد نشان داد که 55 درصد رای دهندگان از ملی سازی دوباره برخی صنایع بریتانیا به ویژه راه آهن حمایت می کنند.
به نوشته سی.ان.ان رای دهندگان انگلیسی خواستار هزینه بیشتر دولت برای بخش های عمومی و قیمت ارزان تر گاز و سوخت و قبض برق هستند. این خواسته ها در بندهای برنامه های پوپولیستی ارائه شده توسط کارگر انگلستان گنجانده شده است.
بازدید از صفحه اول
sendارسال به دوستان
printنسخه چاپی
نظر شما: