واقعيت انتخابات تهران

واقعيت انتخابات تهران

عباس عبدی: دور دوم انتخابات مجلس در برخي شهرها به‌ويژه تهران نتايج عجيبي داشت.
روز جهاني خانواده در زمانه زوال‌گرايی

روز جهاني خانواده در زمانه زوال‌گرايی

مریم باقی : در اسناد حقوقي خانواده از حقوق ويژه برخوردار است و حتي خود تشكيل خانواده به عنوان يك حق جهاني شمرده مي‌شود
دوشنبه ۳۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 May 20
کد خبر: ۸۰۲۰۳
تاریخ انتشار: ۱۶ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۵:۵۶

بهتر است ایران در تحولات قطر نقش میانجی‌گرانه داشته باشد

یک اقتصاددان می‌گوید بعید می‌دانم تنش‌های اخیر کشورهای عربی فرصتی را برای ایران فراهم کند و معتقد است که ایران اکنون باید نقش میانجی را بازی کند تا بتواند به دلیل کمک در جهت حل این تنش از کشورهای مختلف امتیاز بگیرد.

تدبیر24»کمیل طیبی در گفت‌وگو با ایسنا، درباره تنش‌های اخیر میان کشورهای عربی توضیح داد: شاید مهم‌ترین بحثی که این روزها مدنظر قرار گرفته شود، تاثیر این تنش‌ها بر بازار نفت باشد. به این ترتیب که تاثیر آن را بتوانیم در بالا رفتن قیمت نفت ببینیم و به این ترتیب این تنش‌ها در اقتصاد ایران نیز به طور غیرمستقیم موثر خواهد بود.

وی همچنین گفت: به طور عمده هر نوع تنشی چه سیاسی، چه حوادث طبیعی و ... در بازارها از جمله بازار نفت تاثیرگذار است و ممکن است به بالا رفتن یا سقوط قیمت‌ها در بازارهای مختلف منجر شود. در مورد حوادث اخیر کشورهای عربی نیز گرچه ممکن است اثر کوتاه مدتی در قالب شوک مثبت داشته باشد، ولی به هر حال بعید است این اثر بلندمدت باشد و در بلندمدت در تصمیماتی که کشورهای نفتی با یکدیگر می‌توانند بگیرند تاثیرگذار خواهد بود.

او افزود: به طور کلی اتفاقاتی که در مورد قطر و تحریم آن توسط برخی کشورهای عربی رخ داد، نشان داد که عربستان می‌تواند به راحتی میان کشورها تفرقه ایجاد کند و این وضعیت به ویژه در حوزه خلیج فارس می‌تواند زمینه را برای بروز منطقه‌گرایی فراهم کند. اکنون نیز به نظر من اتحادیه‌های کوچکی مانند اتحادیه ایران، قطر و عمان قابل تشکیل است.

عضو هیات علمی گروه اقتصاد دانشگاه اصفهان گفت: به طور کلی معتقدم که از این تنش به وجود آمده ایران نمی‌تواند بهره چندانی ببرد. پیش تر از این بحران‌های جدی‌تری هم به وجود آمده که نتیجه خاصی در بر نداشته اکنون نیز حداقل در کوتاه‌مدت تاثیری که به نفع ایران باشد، نخواهد داشت. فقط می‌توان انتظار داشت با توجه به اینکه قطر نفت‌خیز است، همکاری آن با ایران در بلندمدت منجر به قوی‌تر شدن نقش این دو کشور در بازار نفت شود.

او درباره راهکار عاقلانه‌ای که در چنین وضعیتی پیش پای ایران وجود دارد گفت: من فکر می‌کنم که بهتر است که ایران جدا از بحث کشور عربستان به عنوان یک قدرت منطقه نقش میانجی‌گرانه بازی کند و به این ترتیب می‌تواند به دلیل برطرف کردن تنش‌های موجود در آینده در میان کشورهایی که میان آنها میانجی‌گری کرده است، امتیاز بگیرد.

بازدید از صفحه اول
sendارسال به دوستان
printنسخه چاپی
نظر شما: