واقعيت انتخابات تهران

واقعيت انتخابات تهران

عباس عبدی: دور دوم انتخابات مجلس در برخي شهرها به‌ويژه تهران نتايج عجيبي داشت.
روز جهاني خانواده در زمانه زوال‌گرايی

روز جهاني خانواده در زمانه زوال‌گرايی

مریم باقی : در اسناد حقوقي خانواده از حقوق ويژه برخوردار است و حتي خود تشكيل خانواده به عنوان يك حق جهاني شمرده مي‌شود
جمعه ۲۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 May 17
کد خبر: ۸۰۶۵۰
تاریخ انتشار: ۲۱ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۵:۱۰
گروه بحران بین‌الملل:

حمله تروریستی تهران مردم ایران را متحد کرد

موسسه گروه بحران بین‌الملل با اشاره به حادثه تروریستی روز چهارشنبه در تهران گزارش داد: سال‌های ابتدایی انقلاب اسلامی نیز شاهد حملات تروریستی متعدد بود و حادثه اخیر در این کشور به اتحاد در ایرانیان منجر شده است.
تدبیر24»به نقل از موسسه تحقیقاتی گروه بحران بین‌الملل مستقر در آمریکا، اگر آن طور که ادعا شده است، حادثه تروریستی چهارشنبه گذشته در تهران کار داعش باشد، این اولین باری است که این گروه تروریستی توانسته در خاک ایران دست به چنین اقدامی بزند، اما حملات تروریستی در ایران پیش از این نیز روی داده است. در سال‌های ابتدایی انقلاب گروهک تروریستی منافقین بیش از 120 حمله تروریستی انجام داد که در نتیجه آنها صدها هزار ایرانی جان خود را از دست دادند.

در پی وقوع این حوادث، جمهوری اسلامی یک ظرفیت قوی برای مقابله با تروریسم در نیروهای امنیتی و اطلاعاتی و به علاوه نیروهای بسیج را ایجاد کرد که سبب شد ایران با ثبات‌ترین کشور در منطقه باشد. از زمان ظهور گروه تروریستی داعش نیز این گروه به دفعات تلاش کرده بود تا دست به حملات تروریستی در ایران بزند که موفق نشده و تمامی طرح‌های آنها توسط نیروهای ایرانی دفع و خنثی شده بود.

این حملات همگی به تفکر فرقه‌گرایانه افراطی که در عراق و سوریه می‌جنگند، مرتبط است و ایران در هر دو کشور با آن مقابله می‌کند. در این میان آن‌چه تعجب‌برانگیز است، این نیست که چنین حادثه‌ای در ایران رخ داده، بلکه این است که ایران توانسته برای مدتی طولانی از وقوع آن جلوگیری کند. با این حال حادثه روز چهارشنبه می‌تواند زنگ هشداری برای دستگاه امنیتی ایران باشد.

این موسسه در ادامه گزارش خود با اشاره به این‌که برخی مقامات ایرانی این حادثه را تلاشی از سوی عربستان و آمریکا برای عقب راندن سیاست‌های منطقه‌ای تهران می‌دانند، نوشت: روابط میان ایران و عربستان در طول ماه‌های گذشته دچار تنش بیش‌تری شده،‌ اما هنوز هیچ نشانه‌ای دال بر تشدید فوری اصطحکاک میان دو کشور دیده نشده است. به نظر نمی‌آید که هیچ یک از آنها خواهان مقابله مستقیم با یکدیگر باشند، اما به طور قطع این افزاش تنش به پیش‌بینی‌های غلط از سوی هر دو طرف منجر خواهد شد که به تشدید تفرقه‌گرایی کمک خواهد کرد.

با این حال این حوادث در داخل ایران بیش‌تر به اتحاد ایرانیان و جمع شدن آنها زیر پرچم کشورشان منجر خواهد شد. پنج تا 10 درصد از جمعیت این کشور را سنی‌ها تشکیل می‌دهند، اما تکفیری‌ها در میان این افراد از اقبال بسیار کمی برخوردارند. مردم مناطق سنی نشین در ایران حضور گسترده‌ای در انتخابات ریاست جمهوری اخیر این کشور داشتند.

گروه بحران بین‌الملل هم‌چنین در گزارش خود به بررسی تاثیر این حادثه در منطقه و جهان پرداخت و نوشت: برخی کشورهای منطقه همچون ترکیه، عمان و قطر این حملات را محکوم کردند. اما دیگران مثل عربستان سعودی و بحرین سکوت کردند. در جهان نیز بسیاری از کشورها به این حادثه واکنش نشان دادند و آن را محکوم و با مردم ایران ابراز همدردی کردند، اما دونالد ترامپ رئیس‌جمهور آمریکا به یک واکنش معمول بسنده نکرد و نمک به زخم ایران پاشید.

وی در پیام خود گفت که حامیان تروریسم خود قربانی آن می‌شوند. در این میان مجلس سنا نیز یک طرح جدید برای تحریم ایران را به تصویب رساند.

 محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه ایران در پاسخ به این اقدامات در پیامی در توئیتر خود نوشت: در حالی که ایران با ترور که مورد حمایت مشتریان آمریکا است، مقابله می‌کند، تناقض در بیانیه کاخ سفید و تحریم‌های سنا دیده می‌شود. مردم ایران،‌ این ادعای دوستی را نمی‌خواهند.

این موسسه غیر دولتی در پایان گزارش خود نوشت که رهبران اروپا و آسیا برای محکوم کردن حادثه تروریستی تهران هم‌چون موارد مشابهی در نقاط دیگر جهان تعلل نکردند و این نشان می‌دهد که تاثیر وضعیت بی‌ثبات منطقه خاورمیانه، فراتر از این میدان جنگ حس می‌شود. با وجود شکست‌های اخیر داعش، تا زمانی که فرقه‌گرایی و افراطی‌گری ادامه داشته باشد، باید انتظار تراژدی‌های بیش‌تر از سوی گروه‌های این چنینی را داشت.

بازدید از صفحه اول
sendارسال به دوستان
printنسخه چاپی
نظر شما: