واقعيت انتخابات تهران

واقعيت انتخابات تهران

عباس عبدی: دور دوم انتخابات مجلس در برخي شهرها به‌ويژه تهران نتايج عجيبي داشت.
روز جهاني خانواده در زمانه زوال‌گرايی

روز جهاني خانواده در زمانه زوال‌گرايی

مریم باقی : در اسناد حقوقي خانواده از حقوق ويژه برخوردار است و حتي خود تشكيل خانواده به عنوان يك حق جهاني شمرده مي‌شود
شنبه ۲۹ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 May 18
کد خبر: ۸۰۹۶۱
تاریخ انتشار: ۲۴ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۷:۱۴

تاکید بر حضور قدرت‌های هسته‌ای در مذاکرات معاهده منع تسلیحات هسته‌ای

نشریه نشنال اینترست آنلاین در گزارشی با اشاره به ضرورت حضور قدرت‌های هسته‌ای در مذاکرات معاهده منع تسلیحات هسته‌ای‌، نوشت:‌ با همه پیشرفتی که در این روند به دست آمده اما مساله حضور قدرت‌های هسته‌ای و کشورهای متحد آن‌ها مثل کشورهای ناتو در این معاهده یک مساله مبرم باقی مانده است.
تدبیر24»پایگاه خبری نشنال اینترست در گزارشی نوشت:‌ دومین دور از مذاکرات برای دستیابی به معاهده منع تسلیحات هسته‌ای قرار است ۱۵ ژوئن (25 خرداد) در مقر سازمان ملل در نیویورک بدون حضور قدرت‌های هسته‌ای و ژاپن برگزار شود.

انتظار می‌رود تا پایان مذاکرات در تاریخ ۷ جولای نخستین معاهده‌ منع تسلیحات هسته‌ای از زمان استفاده از بمب اتمی در ژاپن در ۷۲ سال پیش با هدف غیرقانونی اعلام کردن تسلیحات هسته‌ای حاصل شود.

اگرچه افزایش میزان قدرت و تاثیرگذاری این معاهده بدون حضور قدرت‌های هسته‌ای یک مساله مبرم است.

پیش‌نویس معاهده که پیش‌تر به تصویب مجمع عمومی سازمان ملل رسیده است برای مذاکره از ۱۵ ژوئن بر روی میز گفت‌وگوها قرار خواهد گرفت و بنا بر این معاهده استفاده، توسعه، تولید، صنعتی کردن، در اختیار داشتن، نگه‌داری آزمایش و پرتاب هرگونه سلاح هسته‌ای غیرقانونی خواهد بود.

این معاهده هم‌چنین کشورها را از صادرات و واردات این تسلیحات یا کمک به انجام هر یک از موارد ممنوع اعلام شده، منع می‌کند.

الیان وایت، سفیر کاستاریکا در سازمان ملل و رئیس این کنفرانس ضمن اعلام خوشبینی نسبت به مذاکرات پیش رو گفته است که نظرات کشورها در مورد موارد اصلی منع شده در این معاهده بسیار بهم نزدیک است.

اگرچه مسائل قابل ملاحظه دیگری باقی‌مانده است، اول این‌که این پیش‌نویس تهدید استفاده از تسلیحات هسته‌ای را پوشش نداده است و منع آزمایش هسته‌ای به آزمایش‌های انفجاری محدود است. بنا بر این ممکن است برخی سازمان‌های غیردولتی ضد هسته‌ای و برخی کشورها خواستار گنجاندن ممنوعیت‌های شدیدتر شوند و با به تصویب رسیدن پیش‌نویس به شکل کنونی آن مخالفت کنند.

مساله دیگر ممنوعیت کمک و همکاری در موارد منع شده این معاهده است. متحدان آمریکا از جمله کشورهای عضو ناتو قادر نخواهند بود در این معاهده عضو شدند، چرا که بسیاری از موشک‌های هسته‌ای آمریکا در این کشورها مستقر هستند و به نظر می‌رسد این مساله خود یک سد مهم در راستای افزایش تعداد کشورهای حامی این معاهده خواهد بود.

نشریه علمی بولتن دانشمندان هسته‌ای آمریکا معتقد است که این یک مشکل در مسیر مذاکرات خواهد بود.

اما مهم‌ترین مساله حفظ کارآمدی این معاهده حتی بدون حضور قدرت‌های هسته‌ای خواهد بود. قدرت‌های هسته‌ای از جمله آمریکا، روسیه، انگلیس، فرانسه و چین همراه با کشورهایی که توسط «چتر هسته‌ای» آمریکا محافظت می‌شوند مثل کشورهای عضو ناتو با معاهده‌ای که تسلیحات هسته‌ای را غیرقانونی اعلام کند، اعلام مخالفت کرده‌اند و تاکید دارند بازدارندگی هسته‌ای باید حفظ شود.

در هر حال در مذاکرات طرف‌ها باید اقداماتی را انجام دهند تا کشورهای هسته‌ای در مذاکرات این معاهده حضور یابند.

جزئیات چگونگی راستی‌آزمایی حرکت در راستای این معاهده و افزودن یا کاهش موارد منع شده می‌تواند پس از تصویب این معاهده مورد مذاکره قرار گیرد.

بازدید از صفحه اول
sendارسال به دوستان
printنسخه چاپی
نظر شما: