واقعيت انتخابات تهران

واقعيت انتخابات تهران

عباس عبدی: دور دوم انتخابات مجلس در برخي شهرها به‌ويژه تهران نتايج عجيبي داشت.
روز جهاني خانواده در زمانه زوال‌گرايی

روز جهاني خانواده در زمانه زوال‌گرايی

مریم باقی : در اسناد حقوقي خانواده از حقوق ويژه برخوردار است و حتي خود تشكيل خانواده به عنوان يك حق جهاني شمرده مي‌شود
دوشنبه ۳۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 May 20
کد خبر: ۸۱۶۰
تاریخ انتشار: ۲۶ آبان ۱۳۹۲ - ۱۴:۱۳
مجلس و دولت به کجا چنین شتابان؟!

رای اعتماد و چندین سئوال باقی مانده

وی تنها پس از ساعتی از عدم رای اعتماد به نصر الله سجادی به مجلس معرفی شده است، پس به احتمال قریب به یقین!، رئیس جمهوری از قبل ..
تدبیر24: دکتر محمود گودرزی اکنون وزیر ورزش و جوانان است و بحمدالله نیز رای قابل توجهی از سوی نمایندگان محترم دریافت داشته است. پس می توان با گذار از این مرحله ایراداتی که به سبک معرفی وی و همچنین تایید نمایندگان وارد است را مطرح کرد، ایراداتی که هم به دولت و هم به نمایندگان مجلس در این خصوص وارد است.
بالاخره این دست فرمان گودرزی بود که ماشین وزارت ورزش و جوانان را از پیچ پر شیب بهارستان به سلامت گذراند و به ساختمان سئول رساند. دولت بالاخره پس از نزدیک به 100 روز با ظرفیت تکمیل بر مدار خدمت قرار گرفت واین معضل شاق نیز به سلامتی رفع و رجوع شد.
 
حال می توان با فراغ بال و بدون حرف و حدیث به وظیفه ذاتی رسانه ای در نقد عملکردهای نا مناسب و فاقد صحت دست یازید و امید داشت که دیگر بار شاهد این اتفاقات ناخجسته و البته آسیب زا نبود.
دکتر محمود گودرزی اکنون وزیر ورزش و جوانان است و بحمدالله نیز رای قابل توجهی از سوی نمایندگان محترم دریافت داشته است. پس می توان با گذار از این مرحله ایراداتی که به سبک معرفی وی و همچنین تایید نمایندگان وارد است را مطرح کرد، ایراداتی که هم به دولت و هم به نمایندگان مجلس در این خصوص وارد است
 
در خصوص نحوه انتخاب دولت می توان گفت، هر چند فرصت و بازه زمانی اندکی برای معرفی وزیر وقت باقی مانده و به علت محذوریات قانونی رئیس جمهوری لاجرم باید سرعتی به این روند می داد اما سئوال اینجاست که بنابر گفته وزیر محترم وی بدون هیچ اطلاع قبلی و تنها در زمانی که در سر کلاس دانشگاه بوده و مشغول تدریس، با تلفن از ایشان پرسیده می شود که آیا تمایلی برای تصدی سمت وزارت دارند؟! و وی نیز با این جمله که اگر تکلیف شود، می پذیرند. موضوع را ختم بخیر کرده و وی برای تصدی این سمت به مجلس معرفی می شود.
 
حال چند سئوال در این میانه قابل طرح است. چرا فردی که برای این جایگاه عالیه مدیریتی معرفی می شود، خود نباید از این موضوع اطلاع داشته و آمادگی لازم را داشته باشد؟ آیا این نوعی سطحی نگری نیست؟ سئوال دیگر آن است که وی تنها پس از ساعتی از عدم رای اعتماد به نصر الله سجادی به مجلس معرفی شده است، پس به احتمال قریب به یقین!، رئیس جمهوری از قبل وی را در نظر داشته حال چگونه است که این نکته به وی منتقل نشده تا او آمادگی لازم را داشته باشد؟ در فرض دیگر اگر او در همین یکساعت انتخاب شده که بدا به حال ما که وزیر حوزه ای به این راهبردی و با اهمیت یکساعته برگزیده می شود؟! شاید این توجیه مطرح شود که برای عدم تضعیف روحیه وزیر پیشنهادی قبلی و ندادن بهانه بدست مجلس از گودرزی نامی برده نشده اما آیا نمی شد خود وی بطور پنهانی مطلع شده و به وی تذکر داده می شد که خود را آماده کند که در صورت لزوم برنامه های خود را ارائه بدهد؟
 
نکته جالب توجه دیگر آنست که برنامه ارائه شده از سوی وزیر برای اداره وزارتخانه ای به عریض و طویلی وزارت ورزش و جوانان تنها در طول 24 ساعت ارائه شده و آیا این مایه بهت و حیرت نیست که چنین برنامه ای با این مداخل و مخارج متکثر در صرف چند ساعت ارائه شود؟؟؟
 
در سوی دیگر میدان سخن با نمایندگان مجلس است. مجلس در چند روز اخیر بطور کامل تعطیل بوده و نمایندگان برای سرکشی به حوزه های انتخابیه به شهر و بلاد خود رفته بودند. حال چگونه است که 199 نماینده مجلس تنها در این فرصت اندک برنامه های وی را پسندیده و به وزیر پیشنهادی رای اعتماد داده اند؟. مگر همین نمایندگان در سه وهله قبلی با حساسیت مضاعف پرونده وزرای معرفی شده را واکاوی نکرده و از چند دهه قبل مستنداتی جمع نکرده بودند که وزرای پیشنهادی شایستگی تصدی سمت وزارت را ندارند؟؟؟ چگونه است که اکنون به ناگهان تمامی آن نگرانی ها رنگ باخته و در طرفه العینی به وزیر پیشنهادی رای اعتماد داده می شود؟ آیا این روند نشانه بارز این مسئله نیست که در تمامی این پروسه به جای دغدغه برای کارایی و برنامه ها و توانایی و پتانسیل های مدیریتی شائبه سیاسی نگری وجود داشته و این پیش فرض مناط عمل نمایندگان محترم بوده است؟ آیا سوابق مدیریتی و تجربه در حوزه جوانان و کارایی به عنوان مولفه های اصلی مد نظر نمایندگان بوده ؟ یا آنکه عدم انتساب به یک طیف سیاسی تنها مولفه برای تایید و عدم تایید بوده است؟ آیا برنامه ای که در 24 ساعت نگاشته شده و مجلس هم در موعد تعطیلات علی القاعده امکان کند و کاو مناسب در آن را نداشته ملاک قرار گرفته است؟
 
به این سئوالات می توان موارد متعدد دیگری نیز اضافه کرد که برای عدم اطاله کلام از کنار آن می گذریم. این نکته را هم خوب می دانیم که در جهت مصلحت اندیشی مجلس از در تعامل با دولت در این خصوص درآمده تا کار بر زمین نماند و منافع کشور تامین شود اما آیا راه های بهتری برای تحقق این فعلیت در پیش از آن نبود که کار به اینجا نیانجامد و رای گیری چنین شتابان رقم بخورد؟
 
این نکته که بحمدالله ختم بخیر شد اما خوب است فکر جدی برای تعامل و هم افزایی میان قوا اندیشیده شود تا کارها به این سبک و سیاق شتابان و فاقد تعمق به پیش نرود که در این میان هزینه تنها بر دوش مردم مترتب خواهد شد و لاغیر.
امین داودی
منبع:خرداد

بازدید از صفحه اول
sendارسال به دوستان
printنسخه چاپی
نظر شما: