واقعيت انتخابات تهران

واقعيت انتخابات تهران

عباس عبدی: دور دوم انتخابات مجلس در برخي شهرها به‌ويژه تهران نتايج عجيبي داشت.
روز جهاني خانواده در زمانه زوال‌گرايی

روز جهاني خانواده در زمانه زوال‌گرايی

مریم باقی : در اسناد حقوقي خانواده از حقوق ويژه برخوردار است و حتي خود تشكيل خانواده به عنوان يك حق جهاني شمرده مي‌شود
يکشنبه ۳۰ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 May 19
کد خبر: ۸۱۸۷
تاریخ انتشار: ۲۶ آبان ۱۳۹۲ - ۱۷:۱۱

عضویت رایگان در کتابخانه‌های شهرداری

رئیس سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران از آغاز به کار بزرگترین پایگاه کتابهای صوتی شهر تهران و نیز فراهم شدن امکان استفاده دانشجویان از بزرگترین بانک کتاب‌های دیجیتال کشور شامل 30 هزار عنوان کتاب همزمان با هفته کتاب خبر داد.

به گزارش تدبیر24 به نقل از مهر، نشست خبری امیر خوراکیان رئیس سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران با موضوع برنامه‌های این سازمان به مناسبت هفته کتاب صبح امروز یکشنبه 26 آبان در محل این سازمان برگزار شد.

در این نشست خبری خوراکیان با اشاره به دو محور اصلی تحول در سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران در سه سال گذشته، اظهار داشت: در این سه سال سعی کردیم در حوزه برنامه ریزی از پراکنده کاری پرهیز کنیم و برنامه‌هایمان را بر مبنای موضوع محوری و اولویت محوری تعیین و منسجم کنیم. بر همین مبنا در هیچ برهه‌ای از فعالیت سازمان نمی‌توان زمانی را دید که در 22 منطقه شهر تهران به مدت 17 شب پیاپی شاهد اجرای برنامه‌های فرهنگی باشیم که هر شب از آن‌ها محتوای مخصوص به خود را دارد و برای آن محصول مشخصی به عنوان خروجی تعیین شده و پیوست رسانه ای مجزایی نیز دارد.

وی در ادامه با بیان اینکه ارتقاء فرهنگ مطالعه یکی از موضوعات مد نظر سازمان در سال جاری بوده است، گفت: برنامه‌های هفته کتاب برای ما از روز گذشته آغاز شده و تا دهم آذر ادامه پیدا خواهد کرد که چند روزی بیشتر از زمانی که از سوی وزارت ارشاد برای این هفته در نظر گرفته شده است. ما در طول این مدت دو ویژه برنامه اصلی، 12 برنامه متمرکز و 44 برنامه محلی و منطقه‌ای در 80 کتابخانه سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران خواهیم داشت.

خوراکیان در ادامه در تشریح دو ویژه برنامه سازمان متبوع خود گفت: همزمان با هفته کتاب در سال جاری 22 فرهنگسرای کتاب در 22 منطقه تهران با موضوعات متنوع برگزار می‌شود که از جمله این برنامه‌ها می‌توان به برپایی کارگاه 10 دقیقه ای آموزش مهارت مطالعه، تند و دقیق خوانی و نیز خلاصه برداری از کتاب اشاره کرد.

همچنین برپایی کارگاه‌های مشاوره ای کتاب، دوره‌های تعیین سیر مطالعاتی و راهنمایی برای انتخاب آن، معرفی نویسندگان و کتب برتر و آشنایی با چهره‌های شاخص اهالی قلم، بلوتوث کتابهای الکترونیکی، مسابقه پیامکی کتابخوانی، نگارگذر کتاب و غرفه ویژه ای به منظور معرفی کتابهای مرتبط با نهضت امام حسین (ع) و همچنین غرفه ویژه کودکان و نوجوانان، از دیگر برنامه‌هایی بود که رئیس سازمان فرهنگی و هنری شهرداری تهران به آنها اشاره کرد.

رئیس سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران همچنین از امکان ثبت نام رایگان برای عضویت در کتابخانه‌های عمومی این سازمان برای افراد زیر 18 سال و نیز عضویت با 50 درصد تخفیف برای افراد بالای 18 سال در این 22 فرهنگسرا خبر داد.

خوراکیان در ادامه از برگزاری نمایشگاه یادیار مهربان با عنوان دومین ویژه برنامه این سازمان به مناسبت ایام هفته کتاب خبر داد و گفت: نمایشگاه امسال یاد یار مهربان با اعتباری بالغ بر 35 میلیارد ریال و با مشارکت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار می‌شود.

وی در ادامه به برگزاری 12 برنامه متمرکز در ایام هفته کتاب اشاره کرد و گفت: بزرگترین پایگاه کتابهای صوتی در شهر تهران با 9 هزار عنوان کتاب صوتی در پایان هفته کتاب بهره برداری خواهد شد که این عناوین در برخی موارد قابلیت امانت دادن به اعضای کتابخانه‌های عمومی سازمان را خواهد داشت تا در برخی موارد نیز استفاده از آن‌ها در محل کتابخانه ممکن خواهد بود. همچنین دو باب کتابخانه جدید در محل خانه موزه شهید مطهری و سازمان نوسازی شهر تهران به بهره برداری خواهد رسید که کتابخانه اول جنبه پژوهشی داشته و کتابخانه دوم به صورت تخصصی به حوزه معماری توجه خواهد داشت.

خوراکیان همچنین از ارائه دو محصول ویژه برای مخاطبان کودک در 73 کتابخانه این سازمان اشاره کرد و گفت: در طول سال‌های اخیر بیش از 10 هزار محصول و منابع مطالعاتی برای این مخاطبان به کتابخانه‌های ما افزوده شده است.

رئیس سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران در ادامه از اجرای طرحی به منظور جمع آوری کتابهای اهدایی شهروندان تهرانی خبر داد و گفت: با هماهنگی سامانه تلفی 137 این امکان مهیا شده تا شهروندان تهرانی بتوانند با یک تماس تلفنی از مجموعه فعال در سامانه 137 بخواهد تا با حضور در منازل آن‌ها کتابهای اهدایی آن‌ها را تحویل و برای اهدا به مناطق محروم جمع آوری کند.

خوراکیان همچنین از بهره برداری از سه فروشگاه بزرگ کتاب در ایام هفته کتاب خبر داد و گفت: در حوزه پُرتال کتابخانه‌های سازمان نیز طراحی‌های تازه ای انجام شده و در حال جمع بندی برای امضا تفاهم نامه ای هستیم که امکان استفاده دانشجویان از بزرگترین بانک کتابهای دیجیتالی در کشور با 30 هزار عنوان کتاب را فراهم می‌کند.

وی در ادامه از حضور بیش از یک میلیون 600 هزار کتاب در کتابخانه‌های سازمان فرهنگی هنری شهرداری خبر داد و گفت: در سال 91 بیش از دو میلیون و 450 هزار عنوان کتاب از کتابخانه‌های سازمان به امانت گرفته شده است که آمار قابل توجهی است.

رئیس سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران در ادامه این نشست خبری به برخی برنامه‌های سازمان متبوع خود به مناسبت ماه محرم اشاره کرد و گفت: ما برای ماه محرم 5 برنامه متمرکز پیش بینی کرده بودیم که از میان آن‌ها برخی اجرا شد و برخی مانند هفتمین آئین تجلیل از نوگلان حسینی اجرا خواهد شد.

وی همچنین از انتشار مجموعه ای با عنوان سکه‌های آتشین شامل 10 بروشور برای بررسی و معرفی شخصیت‌های برگزیده حاضر در جبهه مخالف امام حسین (ع) در روز عاشورا خبر داد.

به گفته خوراکیان ویژه برنامه ای نیز با عنوان پرده عشاق از 25 ماه محرم تا روز اربعین حسینی در 22 منطقه شهر تهران برگزار خواهد شد که به معرفی و تکریم مفاخر ملی، محلی و شهری که در مورد نهضت کربلا فعالیت دارند می‌پردازد.

رئیس سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران همچنین از آماده شدن مستندی با عنوان مرد آواها با موضوع زندگی مرحوم ابرآویز اشاره کرد که به زودی از طریق رسانه ملی پخش خواهد شد.

خوراکیان در این نشست خبری و در پاسخ به سوال مهر در مورد بودجه سالانه سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران در امر خرید و تجهیز کتابخانه‌های این سازمان گفت: ما سالانه حداقل چهار میلیارد ریال بودجه برای تجهیز منابع 80 کتابخانه خود صرف می‌کنیم که این مبلغ گاهی اوقات بیش از این نیز می‌شود که به عنوان مثال در سال جاری به رقم یک میلیارد تومان نیز می‌رسد.

وی در مورد انتخاب عناوین برای قرار دادن در قفسه‌های کتابخانه‌های وابسته به سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران نیز گفت: ما در این مورد به دو شیوه عمل می‌کنیم. نخست جمع آوری نظرات و خواسته‌های اعضای کتابخانه‌هایمان که از طریق مسئولان ما به دست آن‌ها می‌رسد و دیگری انتخاب عناوین کتاب از طریق شوراهای موجود در سازمان که به بررسی عناوین منتشر شده در کشور می‌پردازد.

بازدید از صفحه اول
sendارسال به دوستان
printنسخه چاپی
نظر شما: