واقعيت انتخابات تهران

واقعيت انتخابات تهران

عباس عبدی: دور دوم انتخابات مجلس در برخي شهرها به‌ويژه تهران نتايج عجيبي داشت.
روز جهاني خانواده در زمانه زوال‌گرايی

روز جهاني خانواده در زمانه زوال‌گرايی

مریم باقی : در اسناد حقوقي خانواده از حقوق ويژه برخوردار است و حتي خود تشكيل خانواده به عنوان يك حق جهاني شمرده مي‌شود
شنبه ۲۹ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 May 18
کد خبر: ۸۲۰۰
تاریخ انتشار: ۲۶ آبان ۱۳۹۲ - ۱۹:۴۰

تعطیلی پرس بوک با آثار غیر اخلاقی

در حالیکه مسئولان نمایشگاه "پرس‌بوک" از تعطیل شدن نمایشگاه‌شان در نیمه راه گلایه دارند ولی مدیرعامل خانه هنرمندان می‌گوید آثاری که در این نمایشگاه به نمایش درآمده بود خلاف عرف، اخلاق و مذهب بود و مشکلات سیاسی هم داشت.

به گزارش تدبیر24 به نقل از مهر، نیما زاغیان، یکی از دو نمایشگاه‌گردان نمایشگاه "پرس‌بوک" در افتتاحیه چهارمین سالانه هنر معاصر؛ "پرس‌بوک" با نمایشگاه‌گردانی علی اتحاد و من دوشنبه 20 آبان ساعت 17 در هر هفت گالری خانه هنرمندان ایران برگزار شد.

وی افزود: در این نمایشگاه آثار بیش از هفتاد هنرمند٬ در دو بخش مسابقه و خارج از مسابقه به نمایش درآمد و هنرمندان از رسانه های گوناگونی (نقاشی٬ چیدمان٬ ویدیو آرت٬ حجم٬ مجسمه پوشیدنی و پرفورمنس آرت) که بسیاری از آنها برای نخستین بار در فستیوال‌های هنری ایران به کار گرفته می‌شدند٬ برای تولید آثارشان استفاده کرده بودند.

به گفته زاغیان٬ از دقایق ابتدایی نمایشگاه مدیر روابط عمومی خانه هنرمندان تعداد زیادی از آثار نمایشگاه را از دیوار پایین آورد.

وی درباره دلیل این اتفاق توضیح داد: این اتفاق در حالی رخ داد که بیست و چهار ساعت از چیدمان کارها می‌گذشت و تمامی آثار به تایید مدیریت گالری‌های خانه هنرمندان یعنی جمشید حقیقت‌شناس رسیده بود. ولی چند اثر بدون هماهنگی با ما از دیوار پایین آورده شد و بیش از بیست شرح اثر از کنار آثار برچیده شدند.

زاغیان ادامه داد: این مسئله توام با رفتاری توهین‌آمیز از سوی روابط عمومی بود و در نهایت حدود یک ساعت پیش از موعد مقرر٬ اقدام به خاموش کردن چراغ‌ها و درب گالری‌ها کردند و مخاطبان را از خانه هنرمندان بیرون بردند. سه‌شنبه 21 آبان نیز بدون اطلاع و هماهنگی با مدیران این سالانه، اقدام به جمع‌آوری کلیه پوسترها٬ بنرها و تابلوهای ورودی سالانه کرده و گالری‌ها را تعطیل اعلام کردند. اقدامی که به مثابه تخطی از قرارداد منعقد شده مابین دو طرف بود.

همچنین علی اتحاد دیگر مدیر "پرس‌بوک" به خبرنگار مهر گفت: در حال پیگیری این اتفاق هستیم و برای احقاق حقوق پایمال شده هنرمندان سالانه٬ از هیچ تلاشی فروگذار نخواهیم کرد.

وی در پایان عنوان کرد: ما شنبه 25 آبان که برای گرفتن و بردن آثار به خانه هنرمندان رفتیم با درهای بسته گالری روبرو شدیم و از مدیریت روابط عمومی به ما گفته شد که اجازه خروج هیچ اثری به شما داده نمی‌شود.

پاسخ مدیرعامل خانه هنرمندان به اتفاق پیش‌آمده برای "پرس‌بوک"

مجید سرسنگی، مدیرعامل خانه هنرمندان با تایید اینکه این نمایشگاه به دستور مستقیم او بسته شده است به خبرنگار مهر گفت: چندی قبل آقای علی اتحاد به خانه هنرمندان مراجعه کرد و گفت که قصد دارد نمایشگاه سلانه "پرس‌بوک" را در خانه هنرمندان برگزار کند و ما هم موافقت کردیم.

وی افزود: ما قراردادی با آنها بستیم و موافقت کردیم برای حمایت از هنرمندان کشور هیچ پولی از آنها نگیریم و تنها درصدی از فروش را به خانه هنرمندان بدهند.

مدیرعامل خانه هنرمندان به دو بند از این قرارداد اشاره کرد و گفت: در بند 6 ـ 8 قراداد آمده است که برگزارکننده نمایشگاه یعنی آقایان اتحاد و زاغیان نباید از آثاری که به هویت فرهنگی خانه هنرمندان لطمه بزند استفاده کنند و شائبه سیاسی در نمایشگاه نباشد. همچنین در بند 6 ــ 15 آمده که چنانچه اثری به تشخیص مدیران خانه هنرمندان با شئونات اسلامی مغایرت داشته باشد از نمایشگاه برچیده می‌شود.

وی ادامه داد: متاسفانه این دوستان برخلاف قرارداد عمل کرده و آثاری را به نمایش درآوردند که با شئونات اسلامی مغایرت داشت و برخی از آثار نیز شائبه‌های سیاسی را به وجود می‌آورد که این با روح فرهنگی خانه هنرمندان مغایرت داشت.

سرسنگی خاطرنشان کرد: باید بگویم که آثاری را این افراد به نمایش درآورند که نه تنها با فرهنگ و عرف جامعه مغایرت داشت بلکه مشکلات جدی اخلاقی نیز داشت.

وی در پاسخ به پرسش خبرنگار مهر در مورد اینکه مگر قبل از نمایشگاه آثار را مورد بررسی قرار نمی‌دهید؟ گفت: پیش از نمایشگاه نیز آقای حقیقت‌شناس، مدیرگالری‌های خانه هنرمندان آثار را دیده بود و تذکری مبنی بر برداشتن یک‌سری آثار مشکل‌دار را داده بود و مدیران "پرس‌بوک" نیز قول داده بودند که آنها را به نمایش درنیاورند ولی خلف وعده کردند.

سرسنگی در پایان و در مورد سرانجام این نمایشگاه توضیح داد: خانه هنرمندان جای این بازی‌ها نیست. وقتی مدیران پرس‌بوک به حرف‌های ما گوش نکردند ما نیز برخورد کردیم و این نمایشگاه را بدون تعارف تعطیل کردیم هرچند برخی روزنامه‌‌ها و رسانه‌ها نیز جریان را طوری نشان دادند که گویا آنها مظلوم هستند و ما ظالم ولی ما باید به وظیفه خودمان عمل کنیم.

بازدید از صفحه اول
sendارسال به دوستان
printنسخه چاپی
نظر شما: