واقعيت انتخابات تهران

واقعيت انتخابات تهران

عباس عبدی: دور دوم انتخابات مجلس در برخي شهرها به‌ويژه تهران نتايج عجيبي داشت.
روز جهاني خانواده در زمانه زوال‌گرايی

روز جهاني خانواده در زمانه زوال‌گرايی

مریم باقی : در اسناد حقوقي خانواده از حقوق ويژه برخوردار است و حتي خود تشكيل خانواده به عنوان يك حق جهاني شمرده مي‌شود
دوشنبه ۳۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 May 20
کد خبر: ۸۲۵۱
تاریخ انتشار: ۲۷ آبان ۱۳۹۲ - ۰۸:۳۹
در آستانه دور سوم مذاكرات ايران با 1+5 اتفاق افتاد

محرمانه در باغ ملي

برخي نمايندگان شب گذشته به ضيافت شام وزير خاربه بهانه تيتر شدن صحبت‌هاي محرمانه ظريف با نمايندگان در يك روزنامه تندرو بر محرمانه بودن جزئيات مذاكرات هسته‌اي ....
تدبیر24: محمدجواد ظريف اين بار بساط ضيافت اش را نه در ژنو بلكه در تهران پهن كرده است. او نمايندگان مجلس را دعوت كرد تا يكشنبه شب شام را در باغ ملي ميل كنند. نشست نمايندگان با محمد جواد ظريف فراتر از جلسات  دوره‌اي و نوبتي مشترک وزیر امور خارجه و شورای معاونان این وزارتخانه با  اعضاي خانه ملت بود. نمايندگاني كه برخي از آنها پيش از اين اعتماد ظريف را خدشه‌دار كردند و پس از گزارش ظريف به كميسيون امنيت ملي و سياست خارجي درباره حاشيه‌هاي نشست مجمع عمومي سازمان ملل  جزئيات ديدارها را رسانه‌اي كردند. همان جا بود كه رئيس دستگاه ديپلماسي پشت دستش را داغ كرد و به بهانه تيتر شدن صحبت‌هاي محرمانه ظريف با نمايندگان در يك روزنامه تندرو بر محرمانه بودن جزئيات مذاكرات هسته‌اي ايران با  1+5 تاكيد كرد. تيم مذاكره‌كننده ايراني و غربي نيز بر محرمانه بودن مذاكرات به توافق رسيدند و تا امروز هيچ رسانه‌اي چه داخلي چه خارجي اخباري دقيق از توافقات يا تقابل‌هاي هسته‌اي منتشر نكرده است. شايد طرف‌هاي غربي جزئياتي از مذاكرات را به مسئولان كشورشان گزارش كرده باشند، اما تا امروز ظريف هيچ گزارشي از اين مذاكرات را در اختيار مجلسي‌ها قرار نداده و اگر هم چنين گزارشي را به رئيس مجلس يا برخي ديگر از نمايندگان ارائه داده خبري از آن در رسانه ها منتشر نشده است. البته اين رويه ظريف، واكنش بسياري از نمايندگان به ويژه وكلايي كه با دولت اعتدال زاويه دارند را بر انگيخت. اين واكنش‌ها در نهايت وزير را قانع كرد تا نشستي با اعضاي خانه ملت بگذارد و بار ديگر اعتماد كردن به آنان را به بوته آزمايش بگذارد. با وجود اينكه رئيس دستگاه ديپلماسي از ظرفيت‌هاي شبكه‌هاي اجتماعي به درستي بهره مي‌برد و به خوبي مي‌داند با هر كس از چه دري وارد مذاكره شود در مقابل نمايندگان شكست خورد. برخي از چهره‌هاي مطرح حوزه سياست خارجي به طنز مي گويند نمايندگان در مذاكرات و مناسبات از قواعد بازي مرسوم و متداول استفاده نمي كنند . به همين دليل ظريف عطاي بهبود رابطه با مجلس را بر لقايش بخشيد.
 دولت در منگنه مجلس
معاون کنسولی، امور مجلس و ایرانیان وزیر امور خارجه با تاكيد بر اينکه در این نشست مشترک تنها اعضای کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی حضور خواهند داشت، روايتي متفاوت ارائه داد و گفت: تعدادی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی متقاضی دیدار با دکتر ظریف بودند. بنابر اين به‌نظر مي رسد دولت براي برپايي اين جلسه در منگنه مجلس قرار گرفته است. آيا اين بارظريف كليد تعامل دو طرفه با نمايندگان را پيدا كرده كه تن به برپايي نشست مشترك با نمايندگان داده است؟ اين نشست از آن جهت حائز اهميت است كه پيش از برگزاري سومين جلسه مذاكرات هسته‌اي انجام شد و ممكن است با تكرار اشتباه يكي از نمايندگان، هرچه رشته كرده بود در مذاكرات 1+5، پنبه شود. اين بارهم قرار بر محرمانه بودن نشست است. حسن قشقاوي تاكيد كرده است هیچ گاه جزئیات این جلسات رسانه‌ای نمی‌شود. وي كه ظاهرا فراموش كرده جلسه گذشته وزير و نمايندگان بلافاصله پس از اتمام نشست رسانه‌اي شد، تصریح کرد: مباحث کلی و کلیات این جلسات همواره رسانه‌ای و خبری شده است و جزئیات آن هیچگاه مخابره نمي‌شود. اين در حالي است كه پيش از برگزاري نشست يكي از نمايندگان از جزئيات نشست خبر داد. نمايندگان زير دو خم ظريف رفتند و او را وادار كردند تا آنان را در جريان جزئيات توافقات مذاكرات دو دوره گذشته قرار دهند. سید احمدرضا دستغيب در آستانه برگزاری دور بعدی مذاکرات ایران و گروه 1+5  گفت: در جلسه مذکور همه آنچه که در دور اصلی مذاکرات ایران و 1+5 گذشته را مرور می‌کنیم و یک جلسه هم‌فکری با تیم مذاکره‌کننده خواهیم داشت و متقابلا همکاران نیز نظرات خودشان را مطرح خواهند کرد. نشست تنها براي مرور كردن آنچه گذشت نيست و قرار است براي چندمين بار نمايندگان از چارچوب قانوني‌شان خارج شوند تا به جاي قانون نويسي و نظارت بر عملكرد دولت، به تيم ديپلماسي مشاوره بدهند. در سه ماه گذشته  دولت تجربه خوبي از مشاوره‌ها نداشت. قوه مجريه با سعه صدر به نظرات كارشناسي نمايندگان گوش داد اما هرگز آنطوركه آنان نسخه كردند، عمل نكرد. همين امر باعث شده نمايندگان در اعتراض به بي‌توجهي دولت به مشاوره‌هاي آنان، وزارت ورزش و جوانان را در راي اعتماد به وزير پيشنهادي هت تريك كنند. نايب‌ رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس، با تاكيد بر اينكه  سومین دور مذاکرات هسته‌ای ایران و گروه 1+5 پس از روی کار آمدن دولت یازدهم 29 آبان ماه در ژنو سوئیس برگزار خواهد شد تصریح کرد: در این جلسه نیم‌نگاهی به مذاکرات آینده خواهیم داشت. مجلسي كه از رفتارهاي دولت احمدي‌نژاد در هشت سال گذشته به انزوا رفته بود در سه ماه گذشته در تعامل با دولت تدبير موفق عمل نكرد.
نسترن دقيقي
منبع:روزنامه قانون

بازدید از صفحه اول
sendارسال به دوستان
printنسخه چاپی
نظر شما: