واقعيت انتخابات تهران

واقعيت انتخابات تهران

عباس عبدی: دور دوم انتخابات مجلس در برخي شهرها به‌ويژه تهران نتايج عجيبي داشت.
روز جهاني خانواده در زمانه زوال‌گرايی

روز جهاني خانواده در زمانه زوال‌گرايی

مریم باقی : در اسناد حقوقي خانواده از حقوق ويژه برخوردار است و حتي خود تشكيل خانواده به عنوان يك حق جهاني شمرده مي‌شود
دوشنبه ۳۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 May 20
کد خبر: ۸۲۵۶۷
تاریخ انتشار: ۱۱ تير ۱۳۹۶ - ۰۹:۱۱

«معجزه برن» چگونه اتفاق افتاد؟

معجزه برن در فینال جام جهانی ۱۹۵۴ بین دو تیم مجارستان و آلمان اتفاق افتاد.
تدبیر24»یکی از تیم‌های بزرگ تاریخ فوتبال، مجارستان دهه ۵۰ بود. این تیم در سال ۱۹۵۲ قهرمان المپیک شد، یک سال بعد در ومبلی، انگلیس را ۶ بر ۳ شکست داد که بازی قرن لقب گرفت. مجارستان تیم قدرتمندی بود که از ستاره‌ای همچون فرانس پوشکاش بهره می‌برد. او کاپیتان و گلزن تیمش بود. همچنین بوژیک به عنوان مغز متفکر، میانه میدان را در اختیار داشت. این تیم بدون هیچ حرف و حدیثی بخت نخست قهرمانی جام جهانی سوییس بود و نیازی نبود که برای فتح جام بجنگد. جام جهانی ۱۹۵۴ به مناسبت ۵۰ سالگی فیفا در سوییس برگزار شد (مقر فیفا هنوز هم در این کشور است).
مجارستان در مرحله گروهی کره جنوبی را با ۹ گل تحقیر کرد و آلمان را ۸ بر ۳ شکست داد اما به علت قوانین رقابت‌ها در آن زمان با ترکیه بازی نکرد. با این حال به عنوان تیم نخست صعود کرد و در یک چهارم نهایی برابر برزیل قرار گرفت. این دیدار به جنگ برن مشهور است که با پیروزی ۴ بر ۲ مجارستان به پایان رسید. مجارها در نیمه نهایی باید برابر تیم تاریخی اروگوئه قرار می‌گرفتند. این تیم قهرمان المپیک ۱۹۲۴ و ۱۹۲۸ شد و جام‌های جهانی ۱۹۳۰ و ۱۹۵۰ را فتح کرد. اروگوئه در جام‌های جهانی ۱۹۳۴ و ۳۸ بازی نکرد. به همین خاطر تیم بدون شکست در رقابت‌های بزرگ بود.

با این حال مجارستان توانست در وقت‌های اضافه از خستگی بازیکنان اروگوئه بهره ببرد و حریفش را ۴ بر ۲ شکست دهد. در طرف دیگر آلمان شگفتی ساز شد و توانست با پیروزی ۲ بر صفر برابر یوگسلاوی و ۶ بر یک مقابل اتریش به فینال صعود کند اما باز هم مجارستان شانس اول در دیدار نهایی بود. این تیم در پیروزی ۸ بر ۳ برابر آلمان در مرحله گروهی از پوشکاش در ترکیب بهره نمی‌برد اما در فینال، ستاره مجارستانی حضور داشت. در دیدار گروهی سپ هربرگر به بیشتر بازیکنان باتجربه استراحت داد و از بازیکنان اصلی بهره نبرد.

در بازی فینال، آلمان دیگری قرار بود به میدان برود اما باز هم کمتر کسی فکر می‌کرد توان رقابت با مجارستان را داشته باشد. به خصوص زمانی که بازی خیلی زود ۲ بر صفر به نفع مجارستان شد. گل‌های این تیم را پوشکاش و شیزبور به ثمر رساندند. باران شروع به باریدن کرد و بازی کردن سخت شد. خستگی بازیکنان مسن و وضعیت بد مچ پای پوشکاش برای مجارستان گران تمام شد. آلمان در حالی به بازی ادامه داد که شانس کمی برای جبران نتیجه داشت اما با گذشت زمان قدرتمندتر شد و توانست تا دقیقه ۸۴ بازی را ۳ بر ۲ به نفع خود کند. ژرمن‌ها سپس فقط دفاع کردند. در لحظات پایانی داور در یک صحنه مشکوک به آفساید، گل پوشکاش را مردود اعلام کرد. یک ضربه به تیر دروازه برخورد کرد و تورک توانست، سه مهار فوق العاده داشته باشد تا آلمان در نهایت پیروز میدان شود.

بعد از بازی یکی از دلایل موفقیت ژرمن‌ها آشکار شد. این تیم از یکی از ویژگی‌های جدید کفش‌های آدیداس بهره برد. بازیکنان آلمان در بین دو نیمه توانستند استوک‌های خود را عوض کنند و از استوک‌های بلندتری بهره ببرند تا بهتر بتوانند در زمین بدوند.
 
این بازی نخستین دیداری بود که مجارستان پس از ۳۳ بازی شکست خورد. این تیم پس از فینال ۱۹۵۴ در ۱۸ بازی مغلوب نشد. با این حال در دیداری شکست خورد که همه انتظار پیروزی داشتند و می‌توانستند جام جهانی را فتح کنند. این تیم بزرگ در روزهای پایانی سال ۱۹۵۶ منحل شد. تانک‌های کورشوف، بوداپست را نابود کردند تا مجارستان را مجبور کنند که تحت سلطه شوروی بماند. این کشور قصد داشت خود را از شوروی جدا کند. آن تیم مجارستان یک قهرمان بدون افتخار بود که پس از پیروزی در "بازی قرن"، شکست در فینال برن را تجربه کرد. دیداری که به عنوان "شگفتی قرن" شناخته شد.
بازدید از صفحه اول
sendارسال به دوستان
printنسخه چاپی
نظر شما: