واقعيت انتخابات تهران

واقعيت انتخابات تهران

عباس عبدی: دور دوم انتخابات مجلس در برخي شهرها به‌ويژه تهران نتايج عجيبي داشت.
روز جهاني خانواده در زمانه زوال‌گرايی

روز جهاني خانواده در زمانه زوال‌گرايی

مریم باقی : در اسناد حقوقي خانواده از حقوق ويژه برخوردار است و حتي خود تشكيل خانواده به عنوان يك حق جهاني شمرده مي‌شود
دوشنبه ۳۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 May 20
کد خبر: ۸۲۸۴۳
تاریخ انتشار: ۱۳ تير ۱۳۹۶ - ۱۲:۵۹
وزیر کشور:

امروز وارث مجموعه‌ای از شهرها و روستاهای غیرمتعادل و غیرمتوازن هستیم

وزیر کشور گفت: امروز وارث مجموعه‌ای از شهرها و روستاها به صورت غیرمتعادل و غیرمتوازن هستیم که ناشی از نظام برنامه‌ریزی و بودجه‌ریزی غلط ظرف 60 سال گذشته بوده که به کشور تحمیل شده است.
 تدبیر24»عبدالرضا رحمانی‌فضلی در همایش منتخبان پنجمین دوره شوراهای اسلامی کلانشهرهای کشور گفت: آنچه که امروز حاصل حضور مردم در انتخابات بوده، برای ما عزت  و کرامت و همچنین توفیق در عرصه جهانی را یک بار دیگر در شرایط موجود منطقه به همراه داشته است. بی‌تردید این حضور مردم قدرت نمایی بزرگی در عرصه جهانی بوده است که باید قدردان این مردم باشیم و در این مرحله قدردانی ما انجام کار برای مردم است.

وی افزود: امروز وارث مجموعه‌ای از شهرها و روستاها به صورت غیرمتعادل و غیرمتوازن هستیم که ناشی از نظام برنامه‌ریزی و بودجه‌ریزی غلط ظرف 60 سال گذشته بوده که به کشور تحمیل شده است. البته پس از انقلاب اسلامی ایران اصلاحات زیادی در آن انجام شده و موفقیت‌های ارزشمندی در حوزه خدمات و امور زیربنایی داشته‌ایم و عدالت نصبی حاکم شده اما در حوزه منابع و امکانات و همچنین توزیع درآمد و خدمات عقب‌ماندگی‌ها را باید جبران کنیم.

وزیر کشور ادامه داد: عدم تعادل در شکل‌گیری شهرها باعث شده کلانشهرهایی با توزیع جمعیت نامناسب شکل بگیرند که یکی از آنها را می‌توان تهران خواند که بالاترین تراکم جمعیت و همچنین بالاترین ثروت را دارد.

رحمانی‌فضلی تاکید کرد: باید این مشکل را به صورت ریشه‌ای و مبنایی ببینیم و تعادل‌بخشی و عدالت‌بخشی در کشور را محقق کنیم.  اگر هر یک از ما در محدوده حوزه سکونتی خود به مسائل توجه کنیم، بی‌تردید مشکلات حل نمی‌شود. اگر تمامی منابع در تهران به دلیل حضور جمعیت هزینه شود و روستاها به شکل فعلی باقی بمانند مهاجرت به سمت کلانشهرها ادامه پیدا خواهد کرد و در آینده روستاهایی که برای ما اهمیت تامین امنیت دارند، خالی از جمعیت خواهند شد.

وزیر کشور با تاکید بر اینکه باید نگاه و رویکرد عادلانه داشته باشیم، افزود: باید همه پیوندها را ببینیم و موقعیت جغرافیایی را مدنظر قرار دهیم. در نظام برنامه‌ریزی فعلی که علی‌رغم اصلاحات همچنان یک نظام برنامه‌ریزی کلان متمرکز بخشی باقی مانده است، حتما باید بحث منطقه‌ای در آن دیده شود. البته این موضوع در دولت در حال بحث است و امیدواریم در کمترین زمان ممکن حل شود.

رحمانی‌فضلی درخصوص نظام بودجه‌ریزی کشور نیز تصریح کرد: نظام بودجه‌ریزی مبتنی بر جمعیت و فعالیت است که به این ترتیب در یک دور تسلسل قرار گرفته است. البته در طول انقلاب اسلامی تلاش کرده‌ایم با افزودن تبصره‌ها برخی از مشکلات را حل کنیم اما هنوز کامل نشده است.

وی تاکید کرد: پیوستگی‌ها به گونه‌ای در ذهن برنامه‌ریزان نقش بسته که گاها موجب ایجاد مقاومت می‌شود. امروز 100 مورد از اختیارات ملی را به منطقه‌ای تبدیل کرده‌ایم اما حدود 900 وظیفه باقیمانده است. در این ساختار و قوانین شوراهای شهر و روستا براساس تجربه کاری نشان داده شده که از آزادی عمل بیشتری برخوردار هستند. باید توجه داشته باشیم به کل کشور اعم از شهرهای کوچک، روستاها و کلانشهرها توجه داشته باشیم. لذا انتظار می‌رود همه شوراها با نگاه کلی به کشور موضوعات را پیگیری کنند.

وزیر کشور در بخش دیگری از صحبت‌های خود با اشاره به اینکه شهر را یک موجود زنده پویای متعامل می‌دانیم افزود: با چنین تعریفی شهر روزانه در حوزه‌های اجتماعی،سیاسی، کالبدی و فعالیت‌های مختلف آن تغییر می‌کند. اگر این موقعیت را بپذیریم باید پیشتاز این تغییرات باشیم تا بتوانیم شهر را اداره کنیم.، لذا از منتخبان شورای اسلامی شهر و روستای کلانشهرها می‌خواهم که 10 سال آینده را ببینند و با پیشرفت امروزی تکنولوژی که در اختیار جمعیت قرار داده است،‌ موضوعات را دنبال کند.

بازدید از صفحه اول
sendارسال به دوستان
printنسخه چاپی
نظر شما: