واقعيت انتخابات تهران

واقعيت انتخابات تهران

عباس عبدی: دور دوم انتخابات مجلس در برخي شهرها به‌ويژه تهران نتايج عجيبي داشت.
روز جهاني خانواده در زمانه زوال‌گرايی

روز جهاني خانواده در زمانه زوال‌گرايی

مریم باقی : در اسناد حقوقي خانواده از حقوق ويژه برخوردار است و حتي خود تشكيل خانواده به عنوان يك حق جهاني شمرده مي‌شود
دوشنبه ۳۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 May 20
کد خبر: ۸۳۰۵
تاریخ انتشار: ۲۷ آبان ۱۳۹۲ - ۱۳:۱۳
اولین نشانه های رفتار 100 روزه سیاست خارجی موفق دولت ظاهر شد

بازگشت غول های خودروسازی به ایران

برخی خودروسازان خارجی می‌خواهند سایت‌های تولید خودرو در داخل کشور را خریداری کنند. این خودروسازان می‌خواهند قطعات را به صورت آماده وارد و فقط در داخل کشور مونتاژ کنند. . .

تدبیر24 : خودروسازان خارجی به ایران می‌آیند. این جمله‌ای است که از چند ماه پیش و همزمان با روی کار آمدن دولت تدبیر و امید زیاد شنیده شده است. صنعت خودروسازی که طی چند سال اخیر به دلیل سیاست‌هایش در زمینه افزایش قیمت خودرو مورد هجمه سنگین افکار عمومی و رسانه‌ها قرار گرفته حالا قصد دارد با استفاده از شرکای خارجی سر و سامانی به وضعیت خود دهد. صنعت خودروسازی در حال حاضر در بدترین شرایط چند دهه اخیر خود قرار گرفته است. تولید خودرو در سال قبل و امسال با کاهش نزدیک به 50درصدی مواجه شده و بسیاری از شرکای خارجی این صنعت نیز به دلیل تشدید تحریم‌ها از کشور رفته‌اند. افزایش پیاپی قیمت خودرو نیز باعث شده تا افکار عمومی ذهنیت منفی علیه صنعت خودروسازی پیدا کنند. اما صنعت خودروسازی در حالی بدترین دوران خودرو را سپری می‌کند که به نظر می‌رسد تنها راه برون‌رفت از مشکلات کنونی کمک گرفتن از شرکای خارجی است. با توجه به اینکه ایران بزرگترین بازار خودروی خاورمیانه محسوب می‌شود و بازار خودرو در بسیاری از کشورهای جهان نیز در شرایط رکودی بسر می‌برد به نظر می‌رسد خودروسازان خارجی هم بی‌تمایل به حضور در بازار خودروی ایران نباشند. خودروسازان ایرانی اما علاوه بر بحث فروش در زمینه تولید مشترک نیز به دنبال یافتن خودروسازان خارجی معتبر هستند. از سوی دیگر اگرچه طی چند دهه اخیر دو خودروسازی بزرگ فرانسه توانستند سهم عمده‌ای را در بازار خودروی ایران به‌دست آورند اما بعد از خروج پژو از ایران و تحریم قطعات صادراتی به کشورمان و همچنین بعد از موضع‌گیری منفی فرانسه در مذاکرات ایران و 1+5 به نظر می‌رسد بازگشت خودروسازان فرانسوی به ایران با همان شرایط سابق با اما و اگرهای زیادی مواجه شده است.

در چنین شرایطی قرار است همایشی در آذر ماه امسال برگزار شود که به گفته برگزارکنندگان این همایش قرار است نمایندگانی از خودروسازان بزرگ خارجی نیز در این همایش شرکت کنند. به گزارش ایسنا، براساس جدیدترین اخبار به دست آمده، حضور خودروسازان بزرگ کشورهای آلمان، فرانسه، کره‌جنوبي و ژاپن در ایران قطعی شده است. تاکنون شرکت‌های بزرگ خودروسازی از کشورهای آلمان، فرانسه، کره و ژاپن به دعوتنامه ارسال شده برای حضور در همایش بین‌المللی صنعت خودرو پاسخ مثبت داده‌اند. این شرکت‌ها جزء خودروسازان برتر جهانی هستند و برندهای مطرح صنعت خودروی جهان را تولید می‌کنند که ازجمله آنها می‌توان به شرکت خودروسازی بنز اشاره کرد. گذشته از خودروسازان جهانی حضور قطعه‌سازان صاحب نام به‌ویژه در تولید قطعات خاص نیز در ایران قطعی شده است. ضمن آن‌که رئیس انجمن جهانی خودروسازان هم در ایران حضور خواهد یافت. با توجه به پذیرش دعوتنامه ارسالی از سوی بیشتر خودروسازان بزرگ جهانی پیش‌بینی می‌شود با برگزاری این همایش حجم سرمایه‌گذاری خارجی در صنعت خودرو ایران افزایش یابد. برگزاری همایش بین‌المللی صنعت خودرو با هدف تولید مشترک خودروسازان جهانی در ایران صورت گرفته و دست‌اندرکاران آن با هرگونه واردات خودرو به صورت آماده مخالفند.

در چنین شرایطی رئیس انجمن قطعه‌سازان ایران نیز خبر داد که برخی خودروسازان خارجی به دنبال خرید سایت‌های داخلی برای مونتاژ خودرو در داخل کشور هستند. گلوردی گلستانی با اشاره به اینکه صنعت خودرو صنعت مهمی در کشور بود اما رقبای خارجی به دنبال تضعیف آن هستند، افزود: شنیده شده برخی خودروسازان خارجی می‌خواهند سایت‌های تولید خودرو در داخل کشور را خریداری کنند. این خودروسازان می‌خواهند قطعات را به صورت آماده وارد و فقط در داخل کشور مونتاژ کنند. در آن صورت صنعت قطعه بیش از پیش تضعیف شده و مونتاژ خودرو در داخل کشور به معنای ایجاد اشتغال برای قطعه سازان خارجی در خارج از کشور خواهد بود. وی افزود: هم اکنون نیز یک خودروساز داخلی که عمده مالکیت آن در اختیار خارجی‌ها است قطعات را به صورت آماده وارد کرده و فقط در داخل کشور مونتاژ می‌کند.

در همین حال برخی رسانه‌ها از ابراز تمایل برخی خودروسازان خارجی برای خرید سهام دو خودروساز بزرگ ایرانی خبر داده‌اند. با این حال ایسنا در این باره نوشت: در حالی اخباری درباره ابراز تمایل جنرال‌‌موتورز و رنو برای خرید سهام خودروسازان‌ ایرانی منتشر شده که این شرکت‌ها چنین اخباری را تکذیب می‌کنند. اخیرا برخی رسانه‌ها در اخباری مدعی ابراز تمایل و مذاکره شرکت‌های جنرال ‌موتورز و رنو با ایران خودرو و پارس خودرو برای خرید بخشی از سهام این شرکت‌ها شده‌اند. انتشار این اخبار در حالی است که فعالان صنعت خودرو از چنین موضوعی ابراز بی‌اطلاعی کرده و در شرایط فعلی هرگونه احتمال صحت چنین اخباری را زیر سوال می‌برند. پیگیری‌ها از شرکت‌های ایران خودرو و پارس خودرو نیز نشان می‌دهد که این خودروساز هرگونه مذاکره با خودروسازان خارجی را در زمینه خرید سهام شرکت‌های داخلی تکذیب کرده اند. در این وضعیت یکی از فعالان صنعت خودرو انتشار چنین اخباری را به تلاش برخی سهامداران شرکت‌های خودروساز داخلی برای تاثیرگذاری بر قیمت سهام این شرکت‌ها در بازار بورس اوراق بهادار نسبت می‌دهد. یک فعال صنعت خودرو می‌گوید: یکی - دو هفته گذشته گزارش عملکرد شش ماهه خودروسازان داخلی به بورس ارائه شد که براساس آن تمام شرکت‌ها در شش ماهه نخست سال زیان هنگفتی داشته‌اند. وی با بیان اینکه با این حال و برخلاف این گزارش‌ها ارزش سهام این شرکت‌ها در یکی - دو هفته اخیر رو به رشد بوده است، خاطرنشان می‌کند: ‌مطمئنا بخش قابل توجهی از این رشد ناشی از اخبار منتشر شده در رابطه با ابراز تمایل خودروسازان خارجی برای خرید سهام شرکت‌های خودروسازی داخلی بوده است. این فعال صنعت خودرو ادامه می‌دهد: در واقع برخی فعالان بورسی فریب اخبار منتشر شده در این زمینه را خورده و به این ترتیب تمایل برای خرید سهام شرکت‌های خودروساز بورسی افزایش و در نتیجه قیمت این سهام نیز رشد یافته است.

وی به ایسنا می‌گوید: نکته قابل توجه این است که اولین بار خبر مربوط به ابراز تمایل خودروسازان خارجی برای خرید سهام شرکت‌های خودروساز داخلی در صفحه بورس یک روزنامه سراسری منتشر شد که خود نشان دهنده تلاش برای تاثیرگذاری بر نگرش فعالان بورسی نسبت به سهام شرکت‌های خودروسازی است. این فعال صنعت خودرو با بیان اینکه مطمئنا در شرایط فعلی امکان مذاکره خودروسازانی چون جنرال‌‌موتورز و رنو برای خرید سهام خودروسازان داخلی وجود ندارد، تصریح می‌کند: ‌فراتر از آن خرید سهام مطمئنا برای خودروسازان خارجی جذاب نخواهد بود زیرا از این طریق آنها فقط مالک سهام و نه مجموعه زیرساخت‌ها و خطوط تولید خودروسازان خواهند شد که چنین چیزی فاقد هرگونه جذابیت برای شرکت‌های خودروساز خارجی است. وی خاطرنشان می‌کند: ‌حدود چهار سال پیش یک خودروساز چینی مالکیت عمده شرکت مدیران خودرو را خریداری و کنترل این شرکت را در دست گرفت اما مطمئنا خودروسازان خارجی با خرید سهام خودروسازان داخلی در بورس نمی‌توانند کنترل این شرکت‌ها را در دست بگیرند؛ بنابراین هیچگاه پول خود را صرف خرید سهام خودروسازان داخلی نخواهند کرد. در این شرایط دو روز پیش نماد شرکت ایران خودرو در بورس نیز پس از مدتی توقف در حالی بازگشایی شد که برخلاف انتظارها ارزش سهام این شرکت به جای کاهش، هفت درصد نیز افزایش یافت. بعد از اینکه نماد ایران خودرو در روز 19 آبان ماه به دلیل تعدیل پیش‌بینی سود هر سهم متوقف شده بود، این شرکت عملکرد شش ماهه خود را منتشر و از زیان 31 تومانی برای هر سهم خبر داد.

بازدید از صفحه اول
sendارسال به دوستان
printنسخه چاپی
نظر شما: