واقعيت انتخابات تهران

واقعيت انتخابات تهران

عباس عبدی: دور دوم انتخابات مجلس در برخي شهرها به‌ويژه تهران نتايج عجيبي داشت.
روز جهاني خانواده در زمانه زوال‌گرايی

روز جهاني خانواده در زمانه زوال‌گرايی

مریم باقی : در اسناد حقوقي خانواده از حقوق ويژه برخوردار است و حتي خود تشكيل خانواده به عنوان يك حق جهاني شمرده مي‌شود
جمعه ۲۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 May 17
کد خبر: ۸۳۵۴۷
تاریخ انتشار: ۱۹ تير ۱۳۹۶ - ۱۳:۳۰
رئیس انجمن تولید‌کنندگان لوازم خانگی:

تا زمانی که نرخ سود سپرده‌ها بالا باشد، رونق ایجاد نخواهد شد

رئیس انجمن تولید‌کنندگان لوازم خانگی گفت:‌ نرخ سودی که امروز بانک‌ها به سپرده‌گذاران خود بابت سپرده‌ها هدیه می‌کنند هیچ‌گاه به نفع اقتصاد و سرمایه‌گذاری نیست همچنین بانک‌های متخلف در امور نرخ سپرده‌گذاری بالا هم از طرف نهاد نظارتی بانک‌ها یعنی بانک مرکزی نظارتی نمی‌شود.
 تدبیر24»محمدرضا دیانی رئیس انجمن تولیدکنندگان لوازم خانگی در نشست خبری امروز با خبرنگاران گفت: بانک مرکزی توان کافی برای نظارت بر تخلفات نظام بانکی و موسسات را ندارد.
وی افزود: با نرخ سودی که امروز بانک‌ها به سپرده ها می‌دهند هیچ انسان عاقلی به سمت سرمایه‌گذاری در تولید نمی‌رود. از طرف دیگر در بخش مشتریان هم نمی‌توان توقع داشت مردم پول خود را از بانک خارج کرده و کالای تولید داخل خریداری کنند.
وی با اشاره به خطرات نرخ سود در اقتصاد کشور گفت: ما داعش دومی هم داریم که باید از آن غافل نشویم. داعش درونی ما نرخ سود سپره است. خطر این داعش اگر بیشتر از داعش بیرون مرزها نباشد کمتر از آن هم نیست.
وی ادامه داد: امپریالیسم درون ما که تمام اجزای نظام اقتصادی کشور را به مخاطره انداخته است نرخ سود سپرده است و اگر این خطر برطرف نشود نظام اقتصاد و تولید و اشتغال از هم خواهد پاشید.

وی اظهار کرد: دولت باید با توجه به راهبردها و چشم انداز اقتصاد کشور به نرخ سود توجه جدی داشته باشد.
دیانی تصریح کرد: برخی بانک‌ها همچنان تا ۳۰ درصد سود پرداخت می‌کنند. از آن طرف برای اینکه توازن داشته باشند نرخ سود تسهیلات را بالا می‌برند. این بالا بودن نرخ سود تسهیلات منجر به بالا رفتن هزینه تولید و گران شدن محصولات می‌شود.

وی در خصوص تهدید دوم اقتصاد و تولید گفت: یارانه‌ها معضل بعدی اقتصاد کشور است. پرداخت این یارانه در اصل کاهش شآن مردم کشور است. برای کمک به اقشار ضعیف نباید گداپروری کرد بلکه باید دولت از کارآفرینان کمک می‌گرفت و برای این اقشار اشتغال ایجاد می‌کرد.
دیانی تاکید کرد: رئیس جمهور دولت جدید اگر با هماهنگی کامل با مجلس و قوه قضاییه و بانک مرکزی تصمیم به حل معضل یارانه و نرخ سود کند افکار عمومی اجازه این حرکت را نمی‌دهد. بنابراین دولت باید روی افکار عمومی کار کند و آسیب‌های ناشی از این اشکالات را معرفی کند.

وی تصریح کرد: تولید را به هیچ عنوان نباید تضعیف کرد زیرا حقی که امروز بانک مرکزی به سپرده‌گذاران بانکی می‌دهد اقدامی کاملا اشتباه بوده زیرا از جیب مردم یک پولی را برداشت می‌کند و همان پول را مجددا به جیب مردم واریز می‌کند که این وسط تنها سر تولید بی‌کلاه می‌ماند؛ اینکه به سپرده‌گذاران بعضی از بانک‌ها از بابت سرمایه‌گذاری خودشان در برخی از بانک‌های غیر مجاز حمایت شود کار اشتباهی است. زیرا حمایت از افرادی که بدون هیچ ریسک‌پذیری دوست دارند تنها سود ببرند در هیچ جای اقتصاد نوشته نشده است.

دیانی با اشاره به طرح فروش کالاهای ملی افزود: پس از سه سال دوندگی ما زیر بار اجرای طرح فروش کالای ایرانی و پرداخت تسهیلات در این زمینه نرفت ولی اکنون سپرده‌گذاران تنها با یک به خیابان ریختن بانک مرکزی برای آنها خط اعتباری ویژه‌ای باز می‌کند بنابراین فکر می‌کنم اگر صنعت‌گران و تولیدکننده‌ها هم به خیابان‌ها بریزند شاید مشکلات آنها هم برطرف شود.

رئیس مجمع کارآفرینی کشور با اشاره به اینکه اقتصاد دولتی هیچ‌گاه تولید را به سرمنزل مقصود نمی‌رساند، تاکید کرد:‌ دولتی‌ها بیش از 85 درصد اقتصاد را از آن خود کردند و در مابقی این سهم اندک نیز به طرق مختلف سهیم هستند ولی حقیقت آنجاست که ما از ابتدای انقلاب اسلامی شعار نه غربی و نه شرقی را همیشه سر داده‌ایم اما اقتصاد امروز ما بیشتر از کشورهای شرقی خود را به دولت چسبانده‌ است.

وی اضافه کرد: امروز ربا نظام بانکی را تحت سلطه خود درآورده و بانک‌ها سپرده‌هایی را که از صاحبان آنها دریافت می‌کنند تنها برای پرداخت سود به دیگر سپرده‌گذاران انجام می‌دهد تا بتواند ضعف سپرده‌گذاری را در بانک‌های خود به صورت مقطعی حل کند.

دیانی افزود: تا زمانی که نرخ سود سپرده‌ها بالا باشد و به هر میزانی که دولت پول تزریق کند این پول هیچ‌گاه منجر به رونق نخواهد شد زیرا مردم این پول‌ها را تحت عنوان طرح‌های اعتباری دریافت می‌کنند و با یک سال سپرده‌گذاری آن در بانک‌ها به سمت دریافت سود و سپس خرید کالای خارجی حرکت می‌کنند.

رئیس مجمع کارآفرینی کشور همچنین با اشاره به اینکه سود سپرده‌ای که برای ارائه تسهیلات بالا باشد طبیعتا نرخ تمام شده تولید کالای ملی را بالا می‌برد، گفت:‌ ارائه تسهیلات بانکی به سپرده‌گذاران شبیه به نظام‌های لیبرالیسم (سرمایه‌گذاری) شده و بانک‌ها تنها دراین تکاپو به سر می‌برند که نرخ سود بالا به مردم ارائه کنند ولی مردم از این موضوع غافل هستند که هیچ بانکی نه ریسک‌پذیری دارد و نه مالیاتی پرداخت می‌کند بنابراین تولید به خاطر این نوع سرمایه‌گذاری آسان و غیر تولیدی همیشه محکوم به شکست است.

وی همچنین با اشاره به اینکه سیاستمداران به جای اینکه همیشه بر تبل سیاست بکوبند به موضوعات اقتصادی نیز باید توجه داشته باشند، گفت: متاسفانه پدیده شومی که امروز اقتصاد کشور را درگیر خود کرده آتش بر اختلافات سیاسی و بزرگ کردن آن در سطح جامعه است اما در حقیقت تمامی این کینه‌توزی‌ها هدف نخست کشور یعنی اقتصاد را با چالش مواجه می‌کند و این حرکت باعث می‌شود که نظام کشور بر اساس اقتصاد مردم محور پیش نرود که جا دارد تاکید کنیم که نظام اسلامی یعنی اهمیت به کارآفرین است اما ما متاسفانه تنها به سمت نظام سرمایه‌داری حرکت کرده‌ایم.

وی در پایان با اشاره به سرمایه‌گذاری‌های مشترک در عرصه صنعت نیز این گونه گفت: زمانی ورود یک برند خارجی به اقتصاد ما ارزشمند است که بیش از 50 درصد آن تولیدات به خارج از کشورمان صادر شود و سرمایه‌گذاری در همین مساله می‌تواند برایمان دارای ارزش افزوده باشد زیرا در غیر این صورت خارجی‌ها تنها سهم بازار را از ما دریافت می‌کنند بدون آنکه هیچ ارزشی برای تولید کشور قائل شوند.

بازدید از صفحه اول
sendارسال به دوستان
printنسخه چاپی
نظر شما: