واقعيت انتخابات تهران

واقعيت انتخابات تهران

عباس عبدی: دور دوم انتخابات مجلس در برخي شهرها به‌ويژه تهران نتايج عجيبي داشت.
روز جهاني خانواده در زمانه زوال‌گرايی

روز جهاني خانواده در زمانه زوال‌گرايی

مریم باقی : در اسناد حقوقي خانواده از حقوق ويژه برخوردار است و حتي خود تشكيل خانواده به عنوان يك حق جهاني شمرده مي‌شود
شنبه ۲۹ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 May 18
کد خبر: ۸۳۷۸
تاریخ انتشار: ۲۸ آبان ۱۳۹۲ - ۰۷:۰۰

توقف اکران فیلم‌ سینمایی انقلاب مصر

فیلم سینمایی «کهنه و پاره پاره» یکی از قوی‌ترین فیلم‌های سینمایی درباره انقلاب مصر است که به اکران این فیلم پس از یک هفته پایان داده شده است و این امر موجب انتقاد رسانه‌های عربی قرار گرفته است.
به گزارش تدبیر24 به نقل از فارس، فیلم سینمایی «کهنه و پاره پاره» یکی از جدیدترین آثار سینمای مصر درباره انقلاب این کشور است که در بسیاری از جشنواره‌های جهانی از جمله جشنواره تورنتو، لندن، مونپولیه و ... مورد توجه قرار گرفته است.

این فیلم سینمایی داستان فرار یکی از زندانیان در جریان انقلاب مصر و عزل حسنی مبارک و در جریان بازشدن درب زندان‌هاست که فیلم به همراه زندانی فراری در محلات مختلف قاهره مظاهر فساد و زندگی حاشیه‌نشینان را که اکثرا به دلیل مشکلات زندگی دست به کارهای مجرمانه می‌زنند.

اکران فیلم «کهنه و پاره پاره» به کارگردانی و نویسندگی «احمد عبدالله» و با بازی «آسر یاسین» هفته گذشته در مصر آغاز شد اما به اکران این فیلم پس از یک هفته پایان داده شد تا یکی از قوی‌ترین فیلم‌های سینمایی مصر درباره انقلاب این کشور بهره‌ای در کشور خود نبرد.

این فیلم که نگاهی نیز به قربانیان گمنام انقلاب ۲۵ ژانویه ۲۰۱۱ مصر دارد تنها به این بهانه از سالن‌های اکران خارج می‌شود که گفته شده «مردم این چنین می‌خواهند»!

روزنامه لبنانی الاخبار در گزارشی در این باره با اشاره به ادعای مطرح شده برای پایین کشیدن این فیلم از پرده‌های سینما، نوشت: این برای نخستین بار در تاریخ سینمای مصر است که چنین اتفاقی می‌افتد و کسانی که علیه حسنی مبارک قیام کردند هیچگاه به چنین چیزی فکر نمی‌کردند.

الاخبار با اشاره به اینکه همچنان پس از سه سال از انقلاب مصر فیلم‌های مبتذل و عوامانه در این کشور جایگاه بالایی در اکران دارند، افزوده است: این در حالی است که فیلم‌های مربوط به انقلاب مصر که در جشنواره‌های مختلف نیز توانسته‌اند موفق شوند دنبال جای پایی برای اکران هستند.

بنابر این گزارش این اتفاق در حالی رخ می‌دهد که در ابتدای این ماه اتفاق جدیدی در عرصه سینمای مصر برای رسیدن به سینمای پاک رخ داد که در آن سینماگران مستقل مصر اقدام به تشکیل «کمپین تمرد سینمایی» کردند تا فیلم‌های مستقل که به دور از جریان‌های مالی سینمای مصر ساخته شده بتوانند سالن‌های ویژه نمایش و اکران یابند.

فعالان این کمپین مهمترین علت تاسیس آن را تلاش برای انجام مطالعات کامل و گرفتن مجوزها و انجام تبلیغات لازم برای اکران فیلم‌های مستقل سینمای مصر عنوان کرده‌اند.

پس از این اتفاق تعدادی از سینماگران بزرگ مصری به این جریان پیوستند و حتی «جبهه خلاقیت» در میان جریان‌های هنری از آن حمایت و اعلام کرد که به آنها برای شکل گیری یک کانون مستقل و سالن‌های اکران مستقل کمک می‌کند.

حتی «محمد العدل» رئیس این جبهه عنوان کرد که این کمپین را نقطه آغازی برای سینمای جدید مصر می‌داند اما پس از آنکه مسئولان این کمپین اعلام کردند یکی از اهداف آنها سینمای پاک برای بازگرداندن خانواده‌های مصری به سالن‌های سینماست این جبهه حمایت خود را پس گرفت.

«جبهه خلاقیت» که در دوران مرسی به بهانه مخالفت با سانسور و در حقیقت برای مخالفت با جریان سینمای پاک اخوان تاسیس شد علت مخالفت خود با این کمپین را بازگشت نظارت بر محتوای فیلم‌ها و مقید شدن آنها به اعمال مفاهیم اخلاقی دانسته و این نظارت را غلط عنوان کرد.

بازدید از صفحه اول
sendارسال به دوستان
printنسخه چاپی
نظر شما: