واقعيت انتخابات تهران

واقعيت انتخابات تهران

عباس عبدی: دور دوم انتخابات مجلس در برخي شهرها به‌ويژه تهران نتايج عجيبي داشت.
روز جهاني خانواده در زمانه زوال‌گرايی

روز جهاني خانواده در زمانه زوال‌گرايی

مریم باقی : در اسناد حقوقي خانواده از حقوق ويژه برخوردار است و حتي خود تشكيل خانواده به عنوان يك حق جهاني شمرده مي‌شود
شنبه ۲۹ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 May 18
کد خبر: ۸۳۸۸
تاریخ انتشار: ۲۸ آبان ۱۳۹۲ - ۰۸:۴۲

فوت۱۱هزار سیگاری سالانه در کشور

معاون بهداشت وزارت بهداشت با اشاره به اینکه سالانه ۱۱ هزار سیگاری در کشور فوت می‌کنند گفت: متاسفانه ۹۰ درصد از افراد جامعه ایران نیز دچار کمبود کلسیم هستند.
به گزارش تدبیر24 به نقل از تسنیم، علی‌اکبر سیاری در مراسم رونمایی از روبان آبی «نماد پیشگیری از بیماری دیابت» که به مناسبت هفته ملی دیابت برگزار شد، اظهار داشت: حدود ۴۸ درصد جامعه دچار اضافه وزن و چاقی هستند یعنی آماری بالغ بر ۲۶ میلیون نفر در کشور اضافه وزن دارند که به همراه اضافه‌وزن، دیابت نیز آنها را تهدید می‌کند زیرا این افراد ۶۰ برابر بیشتر از افراد معمولی دچار خطر ابتلا به دیابت خواهند شد.

وی با اشاره به ۳ عامل تغذیه، تحرک و ژنتیک در ابتلا به دیابت عنوان کرد: دو عامل عادت غذایی و ورزش در دست ما است زیرا با شهرنشینی میزان تحرک نیز کم شده است که افراد باید حدود نیم ساعت تحرک و ورزش داشته باشند.

سیاری به عوامل کنترل چاقی ازجمله پیاده‌روی تند و داشتن تحرک نقش مهمی ایفا می‌کند تاکید کرد و افزود: یکی دیگر از عواملی که در ابتلا به دیابت نقش دارد ژنتیک است. کسانی که والدین و اعضای خانواده آنها دیابت دارند باید تحت کنترل قرار گرفته و امروزه نیز مسئله ژنتیک قابل حل شده است بطوری که بیماری تالاسمی که سال‌ها قبل به عنوان یک معضل کشور شناخته می‌شد امروز با برنامه‌ریزی و پیشگیری به عنوان بزرگترین برنامه بهداشتی و پیشگیری کشور مورد توجه قرار گرفته است. 

معاون بهداشتی وزارت بهداشت به عامل دیگر دیابت از جمله فشار خون نیز اشاره کرد و بیان داشت: ۱۱ میلیون ایرانی دچار فشار خون هستند، علت این پدیده هنوز در دنیا نامشخص است و متاسفانه از ۴۰۰ هزار مرگ در سال که در کشورمان رخ می‌دهد ۹۱ هزار مرگ مرتبط با فشار خون است. 

سیاری تصریح کرد: افرادی که دچار فشار خون می‌شوند دیابت نیز می‌گیرند و دچار سکته خواهند شد. بنابراین باید در مصرف نمک به صورت جد توجه کرد. مثلا بنده خودم ۲۰ سال است که نمک مصرف نمی‌کنم. 

وی به معضل مصرف سیگار و پدیده مصرف قلیان نیز اشاره کرد و گفت: کسی که قلیان می‌کشد معادل کشیدن ۲۰ نخ سیگار است. متاسفانه در حدود ۵ میلیون و ۳۰۰ هزار سیگاری در کشور وجود دارد که سالانه ۱۱ هزار سیگاری نیز جان خود را از دست می‌دهند. 

سیاری با اشاره به آمارهایی در حوزه بیماری‌های قند خون و چربی خون اظهار داشت: ۱۴ درصد مردم کشور یعنی معادل ۷ میلیون نفر دچار قند خون هستند و ۲۸ درصد جمعیت کشور نیز که معادل ۱۵ میلیون نفر است نیز چربی خون دارند و ۳۵ هزار مرگ در سال مرتبط با چربی خون بالا است. 

وی به مسئله مصرف روغن مایع نیز اشاره کرد و بیان داشت: در گذشته افراد بیشتر روغن جامد مصرف می‌کردند ولی با تدابیری که لحاظ شد روغن‌های جامد به مایع تبدیل شد و ترانس‌های روغن نیز اصلاح شد. البته در کشور ما این روند دیر صورت پذیرفت، مصرف روغن باعث افزایش چربی و دیابت می‌شود و این مسئله نیز دست خانم‌ها است که غذای سرخ‌کرده کمتر درست کنند. زیرا روغن در عروق قلبی رسوب می‌کند و باعث می‌شود افراد زودتر فوت کنند. 

سیاری خاطرنشان کرد: ۹۰ درصد افراد جامعه ایرانی دچار کمبود کلسیم هستند، ۴۰ درصد خانم‌ها و ۳۵ درصد آقایان نیز دچار پوکی استخوان هستند و باید شیر به اندازه کافی مصرف کنند و هر لیوان شیر نیز معادل ۳۰۰ میلی‌گرم کلیسم است. بنابراین افراد سالمند باید روزی ۱۲۰۰ میلی‌گرم کلسیم مصرف کنند.
بازدید از صفحه اول
sendارسال به دوستان
printنسخه چاپی
نظر شما: