واقعيت انتخابات تهران

واقعيت انتخابات تهران

عباس عبدی: دور دوم انتخابات مجلس در برخي شهرها به‌ويژه تهران نتايج عجيبي داشت.
روز جهاني خانواده در زمانه زوال‌گرايی

روز جهاني خانواده در زمانه زوال‌گرايی

مریم باقی : در اسناد حقوقي خانواده از حقوق ويژه برخوردار است و حتي خود تشكيل خانواده به عنوان يك حق جهاني شمرده مي‌شود
دوشنبه ۳۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 May 20
کد خبر: ۸۴۲۲۱
تاریخ انتشار: ۲۵ تير ۱۳۹۶ - ۰۹:۴۵

فقه نظام به منظور پاسخگویی به پرسش‌های انسان کلان طراحی می‌شود

موسس پژوهشگاه فقه نظام گفت: فقه نظام به منظور پاسخگویی به پرسش‌های انسان کلان طراحی می‌شود و مهمترین عرصه فقه، این عرصه است.
تدبیر24»آیت الله محسن اراکی در نشست خبری کنگره بین‌المللی فقیه فقه نظام ضمن بیان این مطلب اظهار کرد: این زمینه از نوترین زمینه‌های پژوهش‌های حوزوی است. 

وی عنوان کرد: ریشه بحث فقه نظام از مساله وجود اجتماعی بشر برمی‌خیزد، این سوال را ما باید پاسخ دهیم و پاسخ این سوال انگیزه پژوهش‌های فقه نظام را مشخص می‌کند و سوال این است که آیا انسان مفرد که تک زندگی می‌کند همان پرسش‌هایی را در مورد دین و منابع دینی دارد که که انسان‌ها اگر جمع شوند دارند؟ در واقع آیا انسان کلان همان پرسش‌های انسان خرد را دارد؟

موسس پژوهشگاه فقه نظام اضافه کرد: به عقیده ما و بنا به منابع دینی ما، پرسش‌های دو گروه یاد شده متفاوت هستند.

وی ادامه داد: خداوند می‌فرماید عذاب خواهم کرد هر جامعه‌ای که حاکمیت جاعر را بپذیرد هرچند افراد جامعه به احکام دین عمل کنند و در عملکرد فردی مشکلی نداشته باشند و خواهم بخشود هر جامعه‌ای که حاکمیت حاکم عادل را بپذیرد هر چند رفتار فردی آن‌ها رفتار ناصوابی باشد.

آیت الله اراکی افزود: این روایت دو نحوه عمل به دین را تبیین می‌کند؛ یکی عمل به دین در رفتار کلان و دیگری عمل به دین در رفتار خرد. این روایت می‌گوید اگر کسی در رفتار کلان درست عمل کند ما خطاهای رفتار خرد را می‌بخشیم و برعکس. این اساس مبحث فقه کلان یا فقه نظام است.

وی تصریح کرد: سودمندی عرصه فقه خرد در سایه عمل به فقه کلان(نظام) است.

عضو مجلس خبرگان رهبری تاکید کرد: فقه نظام را در دل کتاب‌های دینی داریم، باید این‌ را استخراج کرد و این گام جدیدی را می‌طلبد.

وی در بخش دیگری از سخنانش در خصوص کنگره بین‌المللی فقیه فقه نظام اظهار کرد: این کنگره برای اولین بار در اردیبهشت ماه سال 97 با حضور افرادی از 12 کشور شامل ایران، عراق، سوریه و ترکیه در شهر مقدس قم برگزار می‌شود.

آیت الله اراکی در خصوص هدف این کنگره بین‌المللی عنوان کرد: نخستین گام‌ها در راستای فقه نظام توسط شهید سید باقر صدر برداشته شده و در کتاب‌هایش منتشر شده است، ضرورت دیدیم در حوزه‌ها در خصوص شهید صدر پژوهش شود تا راه را برای پژوهش در این حوزه بازتر کنیم. باید تبیین شود که ایشان چه کار کرده است.

وی در پایان در خصوص پیش نشست‌های علمی کنگره بین‌المللی فقیه فقه نظام گفت: در این نشست‌های مقدماتی تبیین مساله می‌کنیم که در زمینه فقیه فقه نظام چه کار کنیم.
بازدید از صفحه اول
sendارسال به دوستان
printنسخه چاپی
نظر شما: