واقعيت انتخابات تهران

واقعيت انتخابات تهران

عباس عبدی: دور دوم انتخابات مجلس در برخي شهرها به‌ويژه تهران نتايج عجيبي داشت.
روز جهاني خانواده در زمانه زوال‌گرايی

روز جهاني خانواده در زمانه زوال‌گرايی

مریم باقی : در اسناد حقوقي خانواده از حقوق ويژه برخوردار است و حتي خود تشكيل خانواده به عنوان يك حق جهاني شمرده مي‌شود
يکشنبه ۳۰ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 May 19
کد خبر: ۸۴۲۳۷
تاریخ انتشار: ۲۵ تير ۱۳۹۶ - ۱۱:۲۰

نهر کبیر چشمه‌علی در مسیر خشک‌شدن+عکس

مدیر امور منابع آب شهرستان دامغان از نصف شدن ظرفیت سد مخزنی شهید شاهچراغی دامغان در خشکسالی امسال خبر داد.

تدبیر24»علی شاهرودی در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا با اعلام این خبر اظهار کرد: سد مخزنی شهید شاهچراغی دامغان دارای ظرفیتی بالغ بر 20 میلیون متر مکعب بوده است که اکنون حجم ذخائر آبی آن به کمتر از 10 میلیون متر مکعب کاهش پیدا کرده است.

وی افزود: در اثر خشکسالی‌های اخیر که امسال شدت یافته، اضافه برداشت و برداشت‌های غیرمجاز آب، ظرفیت سد شهید شاهچراغی را از 20 میلیون متر مکعب، به کمتر از 10 میلیون متر مکعب رسانده است و از آنجا که در بخش زیادی از عمق و کف سد و رسوب وجود دارد، این ظرفیت در برخی مواقع به 5 میلیون متر مکعب می‌رسد.

مدیر امور منابع آب شهرستان دامغان تأکید کرد: بخش مهمی از آب این شهرستان از چشمه علی دامغان تأمین می‌شود و از طریق نهر کبیر چشمه علی به داخل سد شهید شاهچراغی سر ریز می‌شد، اما متاسفانه به دلیل خشکسالی و کمبود آب، اضافه برداشت روستاهای پایین دست چشمه‌علی دامغان و کاهش بارندگی، میزان آب چشمه‌علی امسال افت پیدا کرده است و نهر کبیر چشمه علی دامغان در حال خشک شدن کامل است.

شاهرودی خاطرنشان کرد: آب رودخانه چشمه علی دامغان بعد از عبور از چندین روستای پایین دست، به سد شهید شاهچراغی دامغان می‌ریزد، اما به دلیل اضافه برداشت‌هایی که از طریق احداث بندهای غیر قانونی در جریان رودخانه و نهر کبیر توسط اهالی و کشاورزان به صورت دست ساز تعبیه شده بود تا آب به داخل زمین‌های کشاورزی هدایت شود، میزان آب ورودی از چشمه علی دامغان به سد شهید شاهچراغی تقریباً به صفر رسیده است.

وی اضافه کرد: با تعامل و همکاری مطلوب دستگاه قضایی و انتظامی شهرستان دامغان تعداد 5 بند غیر قانونی در مسیر نهر کبیر چشمه علی دامغان تخریب شد و آب به جریان اصلی خود در نهر کبیر و مسیر سد شهید شاهچراغی بازگشت.

مدیر امور منابع آب شهرستان دامغان در پاسخ به پرسش ایسنا در خصوص تاثیر این اقدامات در حجم ذخائر آبی و میزان ورودی آب به این سد اضافه کرد: میزان آب ورودی به داخل سد مخزنی شهید شاهچراغی دامغان در اثر برداشت غیرمجاز تا حدود زیادی کاهش یافته بود، اما با انجام این کار و تخریب بندهای غیرقانونی و بازگشت آب به جریان رودخانه چشمه علی، میزان آب ورودی به داخل سد، تا 250 لیتر بر ثانیه افزایش پیدا کرده است.
انتهای پیام

بازدید از صفحه اول
sendارسال به دوستان
printنسخه چاپی
نظر شما: