واقعيت انتخابات تهران

واقعيت انتخابات تهران

عباس عبدی: دور دوم انتخابات مجلس در برخي شهرها به‌ويژه تهران نتايج عجيبي داشت.
روز جهاني خانواده در زمانه زوال‌گرايی

روز جهاني خانواده در زمانه زوال‌گرايی

مریم باقی : در اسناد حقوقي خانواده از حقوق ويژه برخوردار است و حتي خود تشكيل خانواده به عنوان يك حق جهاني شمرده مي‌شود
يکشنبه ۳۰ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 May 19
کد خبر: ۸۴۷۹۸
تاریخ انتشار: ۳۰ تير ۱۳۹۶ - ۱۳:۰۳
نیروهای مازاد آموزش و پرورش؛

فرصت یا تهدید؟

نیروی انسانی متخصص وباتجربه یکی ازارزشمندترین سرمایه های هرسازمان می باشد. نیروی انسانی درمدارس نیزبه عنوان پویاترین نهادآموزش وپرورش ازاین امرمستثنی نمی باشند.

تدبیر24»اگرازنیروهایی که درمناطق شهرستان ها مازادمحسوب می شوند در راستای ارتقاکیفیت آموزشی به شکل بالینی استفاده شود ودانش آموزانی که دارای ضعف تحصیلی هستن وبرنامه های جاری کلاس قادربه حل مشکل آنها نمی باشدشناسایی شده وازتیم معلمان مازادبه منظورآموزش بالینی آنهامتمرکز برنقاط ضعف یادگیری پیش دانسته استفاده شودیادگیری دانش آموزان ارتقا می یابد وبه حد تسلط نزدیک خواهدشد.

دراین صورت وجودمعلمان مازادیک فرصت است واین معلمان دستیارمعلمان درکلاس های عادی خواهندبود ولی اگرازتوان معلمان مازاد درحل مسائل یاددهی ویادگیری استفاده نشود و به حال خود رها شوند، این معلمان انگیزه لازم رادرامرآموزش وپرورش ازدست خواهنددادهمچنین موجب کاهش انگیزه معلمان ساعی شده ودرآنها احساس تبعیض رابوجودمی آورند وبه شکل تهدیدخودرانمایان می نمایند و این تهدیدی جدی درمدیریت منابع انسانی درمدارس می باشد.

بنابراین معلمانی که به آنها مازاد اتلاق می شود، می توانند در بهبود کیفی و برطرف کردن مشکلات آموزشی، فرهنگی و پژوهشی آموزش و پرورش سهم بسزایی داشته باشند. بنابراین لفظ مازاد لفظی مناسب نیست ، چنانچه با استفاده از معلمان و دبیرانی که ساعت تدریس برای آنها در آن منطقه، شهرستان، ناحیه وجود ندارد، طی یک برنامه ی مدوّن تلاش شود که این نیرو ها با توجه #تخصص هایی که دارند حداقل در سه حوزه ی عمده به فعالیت آموزشی و پرورشی و پژوهشی بپردازند :

١- فعالیت های آموزشی : همانطور که در  بالا ذکر شد در این حوزه این معلمان و دبیران می توانند به صورت فوق برنامه مشاوره محور به دانش آموزانی که دچار ضعف تحصیلی هستند کمک بکنند.

۲- فعالیت های فرهنگی :بسیاری از دانش آموزان در حوزه های فرهنگی و هنری دارای پتانسیل های بالایی هستند لاکن تا کنون نتوانسته ایم به شکل مناسبی استعداد های آنها را شناسایی و بارور کنیم. در این حوزه می توان با کمک معلمانی که دارای تخصص ها و تجارب فرهنگی و هنری هستند در جهت ارتقا کمی و کیفی فعالیت های فرهنگی و هنری مدارس گام برداشت. تا شاهد رشد روزافزون دانش آموزان در فعالیت ها و مسابقات و جشنواره های فرهنگی و هنری و پرورشی باشیم.

۳-فعالیت های پژوهشی : در بسیاری از مدارس دانش آموزان مستعدی هستند که باید به پتانسیل آنها توجه مناسب شود، ولی مادامی که در سر کلاس در کنار سایر دانش آموزان هستند معلم کلاس نمی تواند به خاطر یک یا دو دانش آموز رویه ی کلاس را تغییر بدهد، از طرفی حضور دانش آموزان برتر در کنار دانش آموزان معمولی فواید زیادی از جمله ایجاد انگیزه در آنها را دارد لذا می بایست معلمانی بصورت ویژه برای دانش آموزان نخبه ی مدارس در نظر گرفته شود تا فعالیت های علمی فوق برنامه برای آمادگی این دانش آموزان جهت شرکت در جشنواره های مختلف علمی و پژوهشی ونوآوری در نظرگرفته شود.

بازدید از صفحه اول
sendارسال به دوستان
printنسخه چاپی
نظر شما: