واقعيت انتخابات تهران

واقعيت انتخابات تهران

عباس عبدی: دور دوم انتخابات مجلس در برخي شهرها به‌ويژه تهران نتايج عجيبي داشت.
روز جهاني خانواده در زمانه زوال‌گرايی

روز جهاني خانواده در زمانه زوال‌گرايی

مریم باقی : در اسناد حقوقي خانواده از حقوق ويژه برخوردار است و حتي خود تشكيل خانواده به عنوان يك حق جهاني شمرده مي‌شود
دوشنبه ۳۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 May 20
کد خبر: ۸۵۷۴
تعداد نظرات: ۷ نظر
تاریخ انتشار: ۲۹ آبان ۱۳۹۲ - ۱۲:۵۰
فرجی دانا و وزارت علوم بهانه جدید اصولگرایان

حاشیه سازی گسترده برای وزیری که مستقر نشده

گویی وزیر علوم حتی در انتخاب معاونین و مشاورین خودش هم اختیار عمل نباید داشته باشد و باید حکم انتصاب آنان را با امضای این چند نماینده مجلس صادر کند . . .

تدبیر24 : پس از آنکه آثار عملکرد ضعیف اصولگرایان در دولت احمدی‌نژاد به وضوح توسط جامعه مشاهده شد انتخابات 92 معنای دیگری پیدا کرد. اصولگرایان که در زمان دولت‌داری اصلاح‌طلبان ادعایشان در مدیریت و کشورداری گوش فلک را کر کرده بود پس از سال 84 به مرور تمام ارکان تصمیم‌گیری را در دست گرفتند و دیگر بهانه‌ای هم نداشتند تا بگویند اصلاح‌طلبان در کارشان سنگ اندازی می‌کنند اما شد آنچه شد و حاصل کارشان سقوط شاخص‌های مختلف در حوزه‌های اقتصادی، فرهنگی و بین‌المللی بود. از جمله مواردی که سوء مدیریت اصولگرایان آثار منفی خود را نشان داد می‌توان به حوزه آموزش عالی و دانشگاه‌ها اشاره کرد. اوضاع نابسامان در تنظیم و تخصیص بودجه‌ها، افت کیفیت آموزشی و کاهش اعتبار دانشگاه‌های ایران در دنیا از مواردی بود که باعث شد تا جامعه دانشگاهی نیز در انتخابات 92 وارد صحنه شود و برای تغییر در روندهای جاری به کاندیدایی منتقد و با دیدگاه‌هایی متفاوت رای دهد.

نتیجه این انتخابات به روشنی به تمام ناظرین سیاسی نشان داد که جامعه چه می‌خواهد و چه نمی‌خواهد. اما گویی این پیام هنوز توسط بعضی جریان‌ها درک نشده و یا آنکه برخی خودشان را به نشنیدن می‌زنند. در این زمینه عملکرد برخی از نمایندگان مجلس و خصوصا بخش‌های تندرو از جریان اصولگرا، از جمله نشانه‌های این نشنیدن است. این نمایندگان از همان زمان معرفی وزرای پیشنهادی رئیس‌جمهور منتخب به مجلس با استفاده از روش‌های مختلف سعی کردند تا دیدگاه حاکم بر وزارت علوم تغییر نکند و همان روند گذشته ادامه پیدا کند و در این زمینه باعث شدند تا وزیر پیشنهادی علوم توسط مجلس رد شود. پس از آن عملکرد نه چندان منطقی آنان موجب شد تا حسن روحانی جهت پرهیز از تنش‌های احتمالی از معرفی دکتر جعفر توفیقی به مجلس خودداری کند. در نهایت نیز دکتر فرجی‌دانا با کسب رای اعتماد مجلس به وزارت علوم رسید و البته به نظر نمی‌رسد که این نمایندگان در این زمینه سر سازش پیدا کردند بلکه میزان آرای فرجی‌دانا اینطور نشان می‌داد که این نمایندگان تندرو نتوانسته‌اند تعداد کافی از دیگر نمایندگان را برای عدم رای اعتماد با خود همراه کنند. پس از گذشت چند روز از شروع به کار وزیر علوم، تندروهای مجلس و خصوصا نمایندگان نزدیک به گروه موسوم به جبهه پایداری باز هم روند انتقادی خود را شروع کردند.

به نحوی که گویی وزیر علوم حتی در انتخاب معاونین و مشاورین خودش هم اختیار عمل نباید داشته باشد و باید حکم انتصاب آنان را با امضای این چند نماینده مجلس صادر کند! فرجی دانا اما با رویکرد اعتدالی مشابه حسن روحانی جهت جلوگیری از تنش‌های احتمالی این اقدامات را بی‌پاسخ می‌گذارد و فروتنانه برای ارائه توضیحات به این نمایندگان به مجلس می‌رود. یکی از این جلسات نیز روز گذشته و در دفتر ویژه دولت در محل مجلس شورای اسلامی برگزار شد و رضا فرجی‌دانا نیز شخصا برای ادای توضیحات به مجلس رفت. این در حالی است که وزارت علوم با شرایطی که تحویل دولت جدید داده شد احتیاج به کار بسیاری برای بازسازی دارد و برای همین به نظر می‌رسد جریان تندرو و اقلیت مجلس تمایل ندارد که به وزیر اجازه دهد تا روی کارهای اساسی‌اش تمرکز کند. روز گذشته و پیش از برگزاری این جلسه نیز، چند تن از این نمایندگان و فعالان سیاسی افراطی همسو با آنان با مصاحبه‌هایی سعی در تبیین فضای جلسه برای دانشگاهیان و وزیر علوم داشتند.

در این رابطه غلامعلی حداد عادل رئیس فراکسیون اصولگرایان مجلس در پاسخ به این سوال که گفته می‌شود آقای فرجی‌دانا در کمیسیون آموزش و تحقیقات قول داده است که از افرادی همچون توفیقی و میلی‌منفرد در وزارتخانه استفاده نکند، اظهار کرد: چنین قولی نبوده است اما ما از آقای فرجی‌دانا خواستیم این وزارتخانه را عرصه فعالیت سیاسی یک جناح تندرو افراطی نکند و وی نیز این قول را داد. وی درباره موضوع استیضاح فرجی‌دانا نیز به فارس گفت: این موضوع از زبان برخی از نمایندگان مطرح می‌شود اما هنوز شکل نگرفته است و امیدواریم مساله حل شود. سید علی‌محمد بزرگواری هم در خصوص زمزمه‌های تغییر در رأس مدیریت دانشگاه تهران و انتظاراتی که نمایندگان از فرجی‌دانا وزیر علوم دارند، اظهار کرد: با رأی اعتمادی که نمایندگان و مجلس اصولگرا به فرجی‌دانا داد انتظاراتی هم از او داریم که لازم است به آن توجه شود. وی به مهم‌ترین خواسته نمایندگان از فرجی‌دانا وزیر علوم اشاره کرد و به فارس گفت: خواسته ما از وی درخواست‌های شخصی و یا منطقه‌ای و استانی نبوده بلکه تنها انتظاری که از او داریم جلوگیری از افراط و تندروی در محیط‌های دانشگاهی توسط هر شخص یا جریان است. نماینده کهگیلویه، بهمئی، چرام و لنده در مجلس افزود: یک بار در دوره اصلاحات تجربه ناخوشایند افراطی‌گری در دانشگاه را داشته‌ایم و امروز دیگر حق عقبگرد به آن دوران را نداریم. نماینده ادوار هشتم و نهم مجلس با ذکر ضررها و هزینه‌های آن دوره تصریح کرد: کشور به دلیل افراطی‌گری از قافله علمی عقب ماند چرا که در آن دوره به جای صحبت کردن از تولید علم بیشتر به فکر خاموش کردن شعله‌های فتنه در دانشگاه بودیم.

بزرگواری نمونه بارز افراطی‌گری در دانشگاه را مربوط به فتنه 78 کوی دانشگاه دانست و افزود: عوارض ضربه‌ای که تندروهای افراطی به کشور، دانشگاه و عرصه علمی وارد آوردند هنوز ماندگار است که نباید اجازه تکرار آن را داد. وی دانشگاه تهران را الگو و سرآمد همه دانشگاه‌های کشور دانست و گفت: از همین تریبون به آقای فرجی‌دانا اعلام می‌کنم که مراقب تحرکات جدید افراطیون باشد چرا که اگر مشکلی ایجاد شود قبل از همه دود آن به چشم خود مسئولان خواهد رفت. بزرگواری با اظهار این سخن که آرامش و حرکت پر‌شتاب در مسیر علمی ضرورت امروز کشور و ابزار پویایی و نشاط علمی همه مراکز دانشگاهی است، تاکید کرد: دانشگاه بزرگ تهران را باید با مدیریت صحیح و مدبرانه چرخاند که لازمه اصلی آن بها ندادن به عناصر افراطی است.

چه کسانی می‌خواهند فضای دانشگاه‌ها را هیجانی کنند؟

در حالی که «افراطیون» و «تندروها» در ادبیات سیاسی امروز کشورمان به کلیدواژه‌هایی برای اشاره به جریانی خاص از اصولگرایان تبدیل شده، این افراد در اقدامی جالب همین عبارت را در خصوص جریانات معتدل و عقل‌گرا استفاده می‌کنند. حمیدرضا ترقی ضمن ابراز نگرانی از برکناری فرهاد رهبر از ریاست دانشگاه تهران گفت: تلاش اصلاح‌طلبان برای خارج کردن نیروهای معتدل از مدیریت دانشگاه‌ها برای تسلط مجدد جریان‌های فتنه 88 و 78 در دانشگاه‌ها صورت می‌گیرد. ترقی ادامه داد: تندروها و اصلاح‌طلبان درصدد هستند فضای دانشگاه را به سمت افراطی‌گری سوق دهند تا برای انتخابات آینده مجلس خبرگان بتوانند از این فضا استفاده کنند. معاون امور بین‌الملل حزب موتلفه بر همین اساس خاطرنشان کرد: انتظار است که دولت مشی اعتدال خود را از دست نداده و اجازه دهد در شرایط کنونی، آرامش در دانشگاه‌ها حفظ شود. وی به دولت توصیه کرد که با برخی انتصابات اجازه ندهد، دانشگاه‌ها از مسیر اعتدال خارج شوند و فضای هیجانی جای فضای علمی را بگیرد.

اما در میان نطق‌های دیروز نمایندگان مجلس، عوض حیدرپور در اشاره‌ای جالب به احمدی‌نژاد پیشنهاد داد تا به جای تاسیس دانشگاه، موسسه خیریه تاسیس کند و به آنها که به خاطر سیاست‌های غلط به خاک سیاه نشسته‌اند رسیدگی کند. نماینده اصفهان با انتقاد از تاخیر در لغو مجوز دانشگاه ایرانیان گفت: آنها که به دنبال ایجاد دانشگاه هستند به جای این کار بروند خیریه‌ای راه بیندازند و به آنها که به خاطر سیاست‌های غلط‌ به خاک سیاه نشانده شده‌اند رسیدگی کنند. وی در ادامه گفت: آقای فرجی‌دانا مجوزی را که برای دانشگاه آقای احمدی‌نژاد صادر شده است ملغی کند، ما از وزیر علوم درخواست می‌کنیم که این موضوع را پیگیری کند، این یک ویژه‌خواری آشکار و مسجد ضرار است ضمن اینکه قبلا مجوز موسسه‌ای به نام موسسه عالی ایرانیان در سال 83 به نام فردی از نزدیکان آنها داده شده است که آن موسسه هم قاعدتا دانشگاه خواهد شد بنابراین مجوز دانشگاه آقای احمدی‌نژاد غیرقانونی است.

الزام وزارت علوم به تبعیت از وزارت اطلاعات در انتصابات

اما یکی از بحث‌هایی که در انتقاد تندروها از وزیر علوم مطرح بود اشاره به انتصاب برخی افراد است که به گفته نمایندگان مجلس، نتیجه استعلام در مورد آنها از وزارت اطلاعات منفی بوده است. اما خبرها حاکی از آن است که این نمایندگان سعی دارند تا این مساله را به قانون تبدیل کنند و به این وسیله از طریق استعلامات سعی کنند دامنه اختیار مسئولان برای انتصابات پائین دستی‌شان را محدودتر کنند. البته این طرح فقط محدود به وزارت علوم نبوده و در صورت تصویب تمام ساختار دولت را در بر خواهد گرفت. طرح الزام دولت به تبعیت از استعلام از حراست‌ها و وزارت اطلاعات برای انتصاب پست‌های مهم توسط نمایندگان مجلس شورای اسلامی تهیه شده که با قید دو فوریت به هیات رئیسه مجلس تقدیم خواهد شد. زهره طبیب‌زاده نماینده تهران در مجلس شورای اسلامی در حال جمع‌آوری امضا برای طرح دو فوریتی الزام دولت به تبعیت از استعلام حراست‌ها و وزارت اطلاعات برای انتصاب افراد در پست‌های حساس است. براساس این گزارش، این عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس به انتخاب‌های اخیر فرجی دانا وزیر علوم انتقاد دارد. کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی در همین راستا از وزیر اطلاعات دعوت کرده بود که در جلسه کمیسیون شرکت کند. در این جلسه مشخص شد که وزارت علوم در خصوص افرادی که انتصابشان مورد انتقاد کمیسیون آموزش بوده یا استعلامی صورت نداده یا به‌رغم استعلام منفی وزارت اطلاعات، افراد موردنظر را در پست‌های حساس منصوب کرده است.

بازدید از صفحه اول
sendارسال به دوستان
printنسخه چاپی
انتشار یافته: ۷
در انتظار بررسی: ۱
غیر قابل انتشار: ۰
مهربان توسی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۲۰ - ۱۳۹۲/۰۸/۲۹
1
1
رفتار تندروها جای تاسف وتاثر داره
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۱۴ - ۱۳۹۲/۰۸/۳۰
1
3
سلام دانشگاه تربيت مدرس را گند برداشته مديريت حاضر دانشگاه كه توسط تيم كيهان اداره ميشود دانشگاه را به لجن كشيده .چه تعداد استاد ناراضي و همينطور دانشجو و كارمند ناراضي واقعا هيچ كس را يارا و توان انتقاد نيست. توقع ما از وزير علوم تغيير هرچه سريع تر ايشان است.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۲۱ - ۱۳۹۲/۰۸/۳۰
1
1
اقایون نماینده گان تندور در دولت فخیمه احمدی نژادیسم شما جرات داشتید بگید که چه کسی را به کار بگمارد؟ اگه جرات داشتید پس چرا منحرفین تا پست ریاست جمهوری هم پیش رفتند و خبری از شما نبود ؟ پس چطور از انهمه رانت خواری از بیت مال را ندید؟ البته مشخص است وزیر علوم در حال برکناری تاجران فتنه است و برای همین است که شما نگران هستید /
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۳۵ - ۱۳۹۲/۰۸/۳۰
1
0
اقاي دكتر فرجي دانا دانا تر ازاين حرفهاست كه به حرف چند تا نماينده كه تاديروز چشم هاشون رو اشتباهات فاحش دولت قبلي بسته بودن گوش كنه و به راي مردم بي احترامي كنه .ما منتظر تغييرات مثبت ايشان هستيم .بدون هيچ ترس و واهمه اي
مجتبی پارسا
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۶:۳۴ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۱
1
0
جناب فرجی دانا لطفا فکری هم به حال سیستم پلیسی و توهین آمیز تفکیک جنسیتی دانشگاه علامه طباطبایی بکنید. واقعا دیگر شورش را درآورده اند! به جای اینکه اساتید مجبور باشند هر درس را یکبار برای دانشجویان پسر و یکبار برای دانشجویان دختر تدریس کنند، می توانند یکبار برای هردو تدریس کنند و از زمان اضافی برای کلاس های فوق العاده و تدریس فوق آکادمیک استفاده کنند و باعث ارتقای سطح سواد دانشجویان شوند.
کریم
|
Turkiye
|
۲۰:۵۹ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۱
1
1
امیدواریم که اقای دکتر فرجی دانا با پشتوانه دانشجویان سطح علمی و اموزش در دانشگاها را بالا ببرد و شادی و نشاط را به دانشگاها برگرداند
هیئت علمی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۴۷ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۲
1
0
جناب آقای وزیر محترم آموزش عالی، لطفا فکری هم برای پژوهشگاهها بنمایید خصوصا پژوهشگاه شیمی و مهندسی شیمی ایران رییسی را انتخاب کنید که شناخت کافی از این مجموعه را داشته باشند و در جهت ارتقای ان تلاش نمایند. انشا الله
نظر شما: