واقعيت انتخابات تهران

واقعيت انتخابات تهران

عباس عبدی: دور دوم انتخابات مجلس در برخي شهرها به‌ويژه تهران نتايج عجيبي داشت.
روز جهاني خانواده در زمانه زوال‌گرايی

روز جهاني خانواده در زمانه زوال‌گرايی

مریم باقی : در اسناد حقوقي خانواده از حقوق ويژه برخوردار است و حتي خود تشكيل خانواده به عنوان يك حق جهاني شمرده مي‌شود
يکشنبه ۳۰ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 May 19
کد خبر: ۸۶۳۹
تاریخ انتشار: ۳۰ آبان ۱۳۹۲ - ۰۲:۳۰

پایان انزوای ایران

روزنامه «هاآرتص» با اشاره به سفر وزیر خارجه ایران به ایتالیا و تماس تلفنی نخست‌وزیر انگلیس با رئیس‌جمهور ایران، نوشته است اکنون جامعه بین‌الملل به از سرگیری تعامل با ایران می‌اندیشد و نتانیاهو در تقلاست تا از این امر جلوگیری کند.
به گزارش تدبیر24 به نقل از روزنامه اسرائیلی هاآرتص، روز چهارشنبه در یادداشتی به قلم «آنشل ففر» به تحرکات دیپلماتیک اخیر ایران اشاره کرده و نوشته است انزوای ایران به پایان رسیده و حتی نزدیک‌ترین دوستان اسرائیل از جمله انگلیس و ایتالیا هم از ایران دوری نمی‌کنند. به نوشته هاآرتص، «بنیامین نتانیاهو» نخست‌وزیر رژیم‌صهیونیستی تلاش می‌کند تا اوضاع را به روال قبلی بازگرداند.

هاآرتص در ابتدای این یادداشت با اشاره به روابط تجاری و نظامی نزدیک ایتالیا و اسرائیل، نوشته است تقریبا هیچ‌گاه روابط دوجانبه رم و تل‌آویو تا این حد نزدیک نبوده است.
وی می‌افزاید: با این حال، «محمدجواد ظریف» وزیر خارجه ایران در مسیر خود به مذاکرات هسته‌ای ژنو، توقفی هم در رم داشت تا با «اما بونینو» وزیر خارجه ایتالیا دیدار کند و طیف وسیعی از موضوعات منطقه‌ای را با وی در میان بگذارد. منابع ایرانی بعد از این دیدار خبر دادند که حتی «انریکو لتا» نخست‌وزیر ایتالیا هم قرار است به تهران سفر کند. انزوای بین‌المللی ایران دقیقا به همین ترتیب از بین رفته و حتی نزدیک‌ترین متحدان اسرائیل هم از این کشور دوری نمی‌کنند.

وی می‌افزاید: تازه‌ترین دوست اسرائیل هم که به این روند پیوسته «دیوید کامرون» است که روز چهارشنبه با تماسی که با «حسن روحانی» گرفت، اولین نخست‌وزیر انگلیس شد که در یک دهه اخیر با یک رئیس‌جمهور ایرانی تلفنی صحبت کرده است. ظاهرا کامرون حتی انفجارهای دیروز در برابر سفارت ایران در بیروت را نیز به روحانی تسلیت گفته است.

«آنشل ففر» سپس اشاره کرده است دو طرف در حالی در این تماس بر ضرورت یافتن «راهکاری سیاسی» برای بحران سوریه تاکید کرده‌اند، که انگلیس تا همین چند وقت پیش موضع انگلیس این بود که ایران به دلیل حمایت از نظام سوریه نباید در مذاکرات صلح این کشور نقشی داشته باشد. وی همچنین نوشته است در موج تسلیت‌های کشورهای غربی به ایران، هیچ اشاره‌ای به اتحاد ایران و حزب‌الله و نقش سفارت در این اتحاد نشده است.

نویسنده هاآرتص تاکید کرده است که انگلیس در سال‌های گذشته مواضعی بعضا حتی شدیدتر از آمریکا در قبال ایران داشته و به دلیل حضور مراکز مالی در لندن نقشی منحصر به فرد در اجرای تحریم‌ها علیه ایران داشته است. با این حال به نظر می‌رسد مواضع بریتانیا در قبال ایران نرم‌تر شده. از جمله نشانه‌های این موضوع تعیین کاردار در ایران بعد از دو سال قطع روابط دیپلماتیک است.

وی می‌افزاید: در حالی که هنوز هیچ نشانه‌ای مبنی بر اینکه بریتانیا قصد دارد چیزی فراتر از آنچه که در توافقنامه احتمالی می‌آید از فشار تحریم‌های ایران بکاهد، اما هم مقامات انگلیسی و هم مقامات اسرائیلی اذعان دارند که در برخورد انگلیس با ایران «تغییر لحن» ایجاد شده است.

ففر در بخشی دیگر از این یادداشت در مورد نقش فرانسه در مذاکرات هسته‌ای هم می‌نویسد: حتی رویکرد فرانسه، که در دور قبل مذاکرات در ژنو فعالانه از امضای توافق موقتی که «لوران فابیوس» وزیر خارجه این کشور آن را یک «بازی احمقانه» خوانده بود، جلوگیری کرد، دوام چندانی نخواهد داشت.

یک دیپلمات اسرائیلی می‌گوید نظر غالب بر این است که با وجود سر و صدای زیادی که سفر این هفته «فرانسوا اولاند» رئیس‌جمهور فرانسه به اسرائیل به راه انداخت، «فرانسه هم در این دور از مذاکرات در ژنو به اجماع جهانی می‌پیوندد و به توافق تن می‌دهد».

یک دیپلمات انگلیسی هم هفته قبل گفته است «این آمریکایی‌ها هستند که رهبری را بر عهده دارند. وقتی آن‌ها با ایران مذاکره می‌کنند، انگار ما هم مذاکره کرده‌ایم».

به نظر می‌رسد نتانیاهو هم این موضوع را درک کرده و به همین دلیل در حال رایزنی با دو عضو شورای امنیت که خارج از اردوی آمریکا هستند، یعنی روسیه و چین رایزنی می‌کند.

هاآرتص در پایان نوشته است در حالی که جامعه بین‌الملل در حال تعامل مجدد با ایران است، نتانیاهو به تقلا افتاده تا این چشم‌انداز دیپلماتیک به روال سابق بازگردد.
بازدید از صفحه اول
sendارسال به دوستان
printنسخه چاپی
نظر شما: