واقعيت انتخابات تهران

واقعيت انتخابات تهران

عباس عبدی: دور دوم انتخابات مجلس در برخي شهرها به‌ويژه تهران نتايج عجيبي داشت.
روز جهاني خانواده در زمانه زوال‌گرايی

روز جهاني خانواده در زمانه زوال‌گرايی

مریم باقی : در اسناد حقوقي خانواده از حقوق ويژه برخوردار است و حتي خود تشكيل خانواده به عنوان يك حق جهاني شمرده مي‌شود
دوشنبه ۳۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 May 20
کد خبر: ۸۷۸۶
تاریخ انتشار: ۰۱ آذر ۱۳۹۲ - ۱۰:۰۰

خواسته دیده‌بان حقوق بشر

همزمان با روز جهانی کودک، دیده‌بان حقوق بشر حمایت از کودکان در زمان‌های جنگ و توقف استفاده از مدارس بعنوان پایگاه‌های نظامی در سراسر دنیا را خواستار شد.
به گزارش تدبیر24 به نقل از ایسنا، دیده‌بان حقوق بشر همزمان با روز جهانی کودک (مصادف با چهارشنبه 29 آبان) اعلام کرد در بسیاری از کشورها که در آنها شاهد درگیری‌های مسلحانه هستیم، گروه‌های مسلح و حتی نیروهای دولتی از مدارس بعنوان مراکز انتظامی استفاده کرده‌اند که تاثیرات منفی زیادی بر کودکان و حق تحصیل آنها دارد. این گروه‌ها مدارس را اغلب به مراکزی برای ذخیره سلاح، بازداشت اسرا، اردوگاه‌های آموزش نظامی و سربازخانه تبدیل می‌کنند. در برخی موارد گروه‌ها تنها بخشی از یک مدرسه را تحت اختیار می‌گیرند که موجب به خطر افتادن جان کودکان و تلاش‌های آنها برای تحصیل می‌شود.

معاون سرپرست بخش حقوق کودک در دیده‌بان حقوق بشر یادآور شد که مدارس باید از کودکان پر شود نه سربازان، زمانی که گروه‌های مسلح کنترل یک مدرسه را در اختیار می‌گیرند، آنها جان کودکان و حق آموزش آنها را به خطر می‌اندازند.

براساس گزارش پایگاه اینترنتی دیده‌بان حقوق بشر، در سال‌های 2005 تا 2012، 24 کشور در آفریقا، آسیا، اروپا، خاورمیانه و جنوب آمریکا از مدارس بعنوان پایگاه نظامی استفاده شده است. کودکان و معلمان زیادی مجروح و زخمی و مدارس متعددی به دلیل حملات گروه‌های مقابل تخریب شده‌اند.

دیده‌بان حقوق بشر به همین مناسبت یک فیلم ویدئویی را منتشر کرده که نشان‌دهنده تاثیرات اینگونه رفتارها با کودکان مدارس است این فیلم همچنین تصاویری از ملاله یوسف زی، دانش آموز پاکستانی است که بدلیل فعالیت‌هایش در حمایت از حق تحصیل و آموزش دختران هدف حمله گروه‌ طالبان قرار گرفت.

دیده‌بان حقوق بشر از تمام کشورها خواست تا قوانینی را وضع و به مرحله اجرا درآورند که از حق تحصیل کودکان در زمان‌های جنگ حمایت کند و مانع از بکارگیری مدارس بعنوان پایگاه نظامی توسط نیروهای دولتی و یا گروه‌های مسلح شود.

این فیلم به شش زبان انگلیسی، فرانسه، ژاپنی، اسپانیایی و هلندی قابل دستیابی در پایگاه اینترنتی رسمی دیده‌بان حقوق بشر است.
بازدید از صفحه اول
sendارسال به دوستان
printنسخه چاپی
نظر شما: