واقعيت انتخابات تهران

واقعيت انتخابات تهران

عباس عبدی: دور دوم انتخابات مجلس در برخي شهرها به‌ويژه تهران نتايج عجيبي داشت.
روز جهاني خانواده در زمانه زوال‌گرايی

روز جهاني خانواده در زمانه زوال‌گرايی

مریم باقی : در اسناد حقوقي خانواده از حقوق ويژه برخوردار است و حتي خود تشكيل خانواده به عنوان يك حق جهاني شمرده مي‌شود
يکشنبه ۳۰ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 May 19
کد خبر: ۸۷۸۸
تاریخ انتشار: ۰۱ آذر ۱۳۹۲ - ۱۰:۳۰

نقش کمک مربیان در عملکرد تیم

به اعتقاد مرتضی محصص، کمک مربی باید از نظر دانش فوتبال برابر یا حتی بالاتر از سرمربی باشد.
‌به گزارش تدبیر24 مرتضی محصص در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: یک مربی برای موفقیت در سطح بالای فوتبال احتیاج به دستیارانی توانا دارد و اصولا این دستیاران توانا به خصوص در قسمت فنی می‌توانند به مربی کمک کنند که عملکرد تیمی را بالا ببرند.

وی افزود: الکس فرگوسن که به تازگی بازنشسته شده، مثال خوبی در این زمینه است؛ او مقدار زیادی از موفقیت خود را مدیون دستیارانی همچون کی‌روش است.

این کارشناس فوتبال در ادامه با بیان این که شرح وظایف کمک مربی در فوتبال ایران واضح نیست و نمی‌توان به صورت استاندارد درمورد وظایف کمک مربی بحث کرد، ادامه داد: سرمربی هر باشگاهی باتوجه به فرهنگ و جوی که در آن باشگاه حاکم است، یک سری شرح وظایف برای دستیار قرار می‌دهد ولی متاسفانه تعدادی از دستیاران ما با این‌که افراد بسیار بسیار لایقی هستند، زیاد به کار گرفته نمی‌شوند.

وی با اشاره به نقش تاثیرگذار دستیار مربی در تیم گفت: مربی با مربی فرق می‌کند؛ خیلی از مربی‌ها مثل فرگوسن هستند که به قول خودش وظایف را تقسیم کرده و دستیارانش بیشتر در زمین کار می کنند و خودش بیشتر ناظر تمرینات بوده است. آرسن ونگر و مورینیو نیز همین کار را می‌کنند. من این را به طور قطع می‌گویم که تمام دستیاران مربیان بزرگ دنیا، نقش بزرگی در موفقیت تیم به خصوص در کارهای عملی دارند.

محصص با بیان این‌که در لیگ برتر ما نیز کسانی هستند که مشورت خوبی می‌دهند و با مربیان کار می‌کنند، گفت: حالا من حضور ذهن ندارم که همه را یاد کنم ولی کسانی هستند که چندین سال است که با هم کار می‌کنند؛ مثلا مجتبی حسینی با گل‌محمدی کار می‌کند یا مظلومی که سالیان سال با پورحیدری همکاری می‌کرد. ما نمی‌توانیم از این‌ها ایراد بگیریم؛ زیرا این‌ها به یک تفاهم از نظر تاکتیکی، آمادگی‌جسمانی و روانی رسیده‌اند.

این مدرس فوتبال اظهار کرد: عقیده شخصی من این است که دستیار مربی از نظر دانش فوتبال باید برابر یا حتی بالاتر از سرمربی باشد. دستیار باید از نظر آگاهی، تسلط، تجربه و معلومات در حد مربی یا حتی بالاتر باشد، آن موقع است که ما می‌توانیم راجع به کیفیت دستیار صحبت کنیم اما اگر دستیار فقط یک بله قربان گو باشد، درنهایت تیم شکست می‌خورد و تمام مسوولیت‌ها نیز با سرمربی است.

وی درخصوص جدی گرفته نشدن کمک مربی توسط برخی سرمربیان گفت: به عقیده شخصی من این کار اشتباه است؛ باز می‌گویم شرح وظایف دستیار باید مشخص باشد که دستیار چه نقشی دارد. اگر دستیار احساس کند که فقط به صورت دکور از او استفاده می‌شود، به نظر من فقط خودش را در این فوتبال کوچک کرده و اعتبارش را از بین برده است.

محصص همچنین افزود: شرح وظایف اگر مشخص نباشد، دستیار هم در حقیقت وجود ندارد. در صورت نبودن شرح وظایف، دیر یا زود، هم تیم و هم بازیکنان ضرر می‌کنند و بازیکنان دیگر احترامی برای کمک مربی قائل نخواهند بود زیرا می‌دانند مسوولیت و نقشی ندارد و بعد تمام فشارهای تیم از نظر آمادگی، در جهت سرمربی تیم خواهند بود.

وی اضافه کرد: تمام مربیان بزرگ، دستیار بوده‌اند. مورینیو 12 سال دستیار بابی رابسون و لوئیس ونگال بوده، فرگوسن در شروع کار دستیار سرمربی اسکاتلند در جام جهانی 1986 بوده است، آرسن ونگر سالیان سال در فرانسه دستیار بوده و نمی‌شود بدون این‌که دستیار بود، مربی موفقی شد. البته هستند کسانی که موفق بوده‌اند ولی درصد خیلی کمی هستند.

این کارشناس فوتبال گفت: دستیار بودن کار کوچکی نیست و کاری نیست که اعتبار نداشته باشد. یک دستیار خوب می‌تواند در موفقیت تیم نقش زیادی داشته باشد. یک مربی نمی‌تواند تمام کارهای تیم را یک تنه انجام دهد و مربی‌ای که مدیر خوبی است، وظایفش را بین دستیارانش تقسیم می‌کند. امکان ندارد بدون کار گروهی، بتوان تیم‌داری کرد و انتخاب نکردن دستیار فقط ضررش به سرمربی خواهد رسید.
بازدید از صفحه اول
sendارسال به دوستان
printنسخه چاپی
نظر شما: