واقعيت انتخابات تهران

واقعيت انتخابات تهران

عباس عبدی: دور دوم انتخابات مجلس در برخي شهرها به‌ويژه تهران نتايج عجيبي داشت.
روز جهاني خانواده در زمانه زوال‌گرايی

روز جهاني خانواده در زمانه زوال‌گرايی

مریم باقی : در اسناد حقوقي خانواده از حقوق ويژه برخوردار است و حتي خود تشكيل خانواده به عنوان يك حق جهاني شمرده مي‌شود
دوشنبه ۳۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 May 20
کد خبر: ۸۸۹۲
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۰۲ آذر ۱۳۹۲ - ۱۲:۴۴
محمد رمضانی برگزیده جشنواره ملی جوان ایرانی.

فیس بوک، نیازعصرامروز

خیلی از نهادهای مختلف جهانی و اینترنتی با اهداف گوناگون که مهم‌ترین آنها تجاری و تبلیغاتی است، دست به‌راه‌اندازی شبکه‌های اجتماعی زده یا درصدد خرید سهام مهم‌ترین شبکه‌های اجتماعی دنیا هستند . . .

تدبیر24 : ایرانیان از دیر باز در مسائل اجتماعی با نگرش خاصی برخوردار بوده اند و از فضاهای جدید در زنگی اجتماعیشان استقبال می کنند.اینک فرزندن این دیار نیز به طبع از نیاکانشان در بیشتر فضاها و شبکه های اجتماعی حضوری فعال دارند.

در ایران بعد از یاهو و وبلاگ ها امروز مردم سراغ شبکه های اجتماعی رفته اند هر چند افرادی هنوز وبلاگ نویسی می کنند و شاید این هم بخاط مشکلاتی است که حوزه ورود به شبکه های قوی اجتماعی در ایران است.

فضای مجازی مجال شکل‌گیری اجتماعات جدید از کاربران را فراهم می‌کند. از زمان تونیس و تلاش او برای تعریف دو گونه تجمع انسانی یعنی «اجتماع» در مقابل «جامعه» به بعد همه متفکران علوم اجتماعی و فرهنگی «رو در رو بودن»، «محدودیت تعداد»، و «ابتناء بر روابط عاطفی و نه روابط عقلانی را از خصائص بنیانی»اجتماع" عنوان کرده‌اند.

هر چند روابط کاربران فضای مجازی رابطه‌ای با واسطه‌است و نه رو در رو، بسیاری از مطالعه کنندگان اینترنت تمایل دارند از اصطلاح «اجتماع» برای اشاره به جمع کاربران استفاده کنند.

ونچرلی به شبکه‌ها و سازمان‌های رسمی که به سامان بخشیدن به روابط و مقررات ارتباطاتی در فضای مجازی اشتغال دارند می‌پردازد و در ادامه به موضوع اجتماعات کاربران و خصوصیت‌های آنها اشاره می‌کند.

شبکه‌های اجتماعی برپایه اینترنت از قبیل facebook.com و myspace.com در بین جوانان آمریکایی محبوبیت به سزایی کسب کرده‌اند،که در ایران نیز ما شاهد چشم گیر این محبوبیت هستیم . این شبکه‌های اجتماعی درعین حال که فضاهایی هستند که درآنها افراد دوستان جدیدی پیدا می‌کنند و یا دوستان قدیمی خود را در جریان تغییرات زندگی شان قرار می‌دهند، مکان‌هایی برای تبادل نظر هستند که در آنها جوانان عقاید و نظرات خود را با هم به اشتراک می‌گذارند.

این قابلیت که یک جوان بتواند با امثال خود در کشورهای دیگر جهان ارتباط برقرار کند باعث می‌شود تا این شبکه‌ها به مکانی تبدیل شوند که در آنها ایده‌های جدید معرفی می‌شوند و مورد بحث قرار می‌گیرند.

استفاده از خدمات شبکه‌های اجتماعی، روزبه‌روز محبوبیت بیشتری پیدا می‌کند. هم‌اکنون سایت‌های شبکه‌های اجتماعی، بعد از پرتال‌های بزرگی مثل یاهو یا ام‌اس‌ان موتورهای جستجو مثل گوگل، تبدیل به پراستفاده‌ترین خدمت اینترنتی شده‌اند.
خیلی از نهادهای مختلف جهانی و اینترنتی با اهداف گوناگون که مهم‌ترین آنها تجاری و تبلیغاتی است، دست به‌راه‌اندازی شبکه‌های اجتماعی زده یا درصدد خرید سهام مهم‌ترین شبکه‌های اجتماعی دنیا هستند.

به نظر می‌رسد شبکه‌های اجتماعی در اینترنت، در آینده بیش از این هم اهمیت پیدا می‌کند. این شبکه‌ها هم‌اکنون هم روزبه‌روز محبوب‌تر می‌شوند. با شبکه‌های اجتماعی، دیگر افراد برای پیداکردن همفکران خود در موارد گوناگون تنها نیستند.

در چندسال اخیر وب سایت های که با نام شبکه اجتماعی در ایران فعالیت می کنن به طور روز افزونی در حال افزایش است تب فیسبوکی در ایران اوج گرفته و شبکه های اجتماعی زیادی که تا حدودی هم شبه به فیس بوک است خیلی زیاد شده تاچند سال قبل وقتی در گوگل کلمه شبکه اجتماعی را جستجو می کردیم به سختی در 5 صفح اول جستجو اثری از شبکه های اجتماعی بود ولی امروز وقتی کلمه شبکه اجتماعی را جستجو می کنی بالغ بر 21,800,000 نتایج جستجو نشان می دهد که نشانگر رشد بسیار چشمگیر آن در ایران است.

حدود چند سال پیش بود که مفهوم شبکه‌های اجتماعی به‌طور گسترده با حضور اورکات در میان کاربران ایرانی رواج پیدا کرد و در مدت کوتاهی آن‌قدر سریع رشد کرد که پس از برزیل و آمریکا، ایران سومین کشور حاضر در اورکات شد.

اما درهمان زمان شایعاتی هم رواج پیدا کرد که نسبت به عضویت در این انجمن هشدار دادند. می‌گفتند که گوگل (گرداننده اورکات) از این طریق به اطلاعات شخصی، علایق و نظرات و ارتباطات خصوصی افراد دست پیدا می‌کند و ممکن است این کار باعث ازبین‌رفتن امنیت شخصی افراد شود.

در این عصر جدید که زندگی ها شکل و شمایل خاصی پیدا کرده است وبیشتر فعالیتهای روز مره نیز دیگر با اینترنت انجام میشود در کشور ایران علاوه بر اینکه با تنگناهایی از جمله پهنای باند وسرعت کم و... در حوزه شبکه های اجتماعی نیز با فیلترینگ آنها روبرو هستیم .

فیس بوک جامعه ای مجازی برای ارتقا سطح ارتباطات و برقراری روابط در سطوح مختلف بدون حد و مرزبه شمار می آید که به نظر میرسد نیاز عصر امروز است.
هر چند کاربران این حوزه از طرق مختلف برای استفاده از این شبکه عظیم اجتماعی وارد می شوند و استفاده می کنند حتی در این میان برخی از مسئولین ارشد کشور نیز حضور دارند.

پس فیلترینگ این شبکه فقط سدی است برای عدم برقراری ارتباطهای داخلی و جهانی که با این موضوع برای عدم برطرف نیاز جامع قدم بر میدارند.

فیس بوک و برخی دیگر از شبکه های اجتماعی که امروز در فضای مجازی مطرح است با حضور میلیونی ایرانیان همراه است و ارائه اخبار و اطلاعات و ارتباطات درآن واحد صورت میگیرد که بی شک می توان گفت در برخی مسائل از تلویزیون و ماهواره و رادیو نیز پیش تر است.

امید که دریچه امیدی دیگر از سوی دولت تدبیر و امید باز شود و روزهای خوبی رغم بخورد.

بازدید از صفحه اول
sendارسال به دوستان
printنسخه چاپی
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۱
غیر قابل انتشار: ۰
جلال
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۸:۳۳ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۶
1
0
سلام

"...فیس بوک جامعه ای مجازی برای ارتقا سطح ارتباطات و برقراری روابط در سطوح مختلف بدون حد و مرزبه شمار می آید که به نظر میرسد نیاز عصر امروز است..."

س: کدام قسمتش نیاز عصر امروز است، ارتقاء سطح ارتباط در سطوح مختلف یا بی حد و مرز بودن آن؟؟!!! سطوح مختلف چیست؟!! چه کسی تا چه حدی از سن و اقتضائات فرهنگی و میزان دانش عمومی و آشنایی با ناهنجاریهای مختلف، میتواند در این ارتباط در سطوح مختلف قرار گیرد؟؟!! اگر هر نوع ارتباطی لزوما ارتباط سالم نیست، چگونه میتوان آن را کنترل کرد؟؟!! اگر لزومی به کنترل ندارد و کنترلهای از قبل به صورت تربیتی در خانواده و مدرسه و جامعه لحاظ میگردد، چگونه میشود تأثیر پذیری هنجاری تربیتی و روانی و فرهنگی ارتباطات شبکه ای را کنترل کرد؟؟!! چگونه میشود در ارتباط باز، حریم خصوصی معرفی کرد؟؟!!!

درست است؛ شبکه های اجتماعی و اموری از این دست، پتانسیل های خوبی برای مسائل ارتباطی و اجتماعی دارند، ولی:
زیر ساختهای سخت افزاری و نرم افزاری مملکت ما آیا میتواند تا این حد را ساپورت کند؟؟! آیا زیر ساختهای فرهنگی و تربیتی ما میتواند بازدارنده های خوبی را در افراد برای جلوگیری از ناهنجاریها شکل دهد؟؟!! آیا میزان دانش و مهارت خانواده ها و محیطهایی مثل مدرسه، برای مدیریت چنی ابعادی از ارتباطات، مناسب است؟؟!!!

در بررسی یک مسئله، همه ابعاد آن راباید در نظر گرفت. نباید ناخواسته تبدیل به یک ابزار تبلیغاتی برای کسی یا چیزی شد. گرچه ضرورت حضور وکار فعال دراین زمینه در کشور ما غیر قابل انکار است. امیدواریم مسئولین تدبیری برای این امور داشته باشند.
نظر شما: