واقعيت انتخابات تهران

واقعيت انتخابات تهران

عباس عبدی: دور دوم انتخابات مجلس در برخي شهرها به‌ويژه تهران نتايج عجيبي داشت.
روز جهاني خانواده در زمانه زوال‌گرايی

روز جهاني خانواده در زمانه زوال‌گرايی

مریم باقی : در اسناد حقوقي خانواده از حقوق ويژه برخوردار است و حتي خود تشكيل خانواده به عنوان يك حق جهاني شمرده مي‌شود
يکشنبه ۳۰ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 May 19
کد خبر: ۹۱۳۲۵
تاریخ انتشار: ۰۸ مهر ۱۳۹۶ - ۲۳:۳۰

جنایات جنگی در یمن

براساس قطعنامه‌ای که نهاد حقوق بشری عالی سازمان ملل تایید کرده است، یک گروه از "کارشناسان بین‌المللی و منطقه‌ای برجسته" برای نظارت و گزارش درباره نقض‌های حقوقی در یمن وارد عمل می‌شوند.
تدبیر24»تصویب این قطعنامه بر نزاع دیپلماتیک بر سر انعقاد یک توافق با هدف اعمال عالی‌ترین سطح بازرسی در جنگ یمن پایان داد. عربستان و سایر کشورهای عربی با ارائه پیش‌نویس اصلاح‌شده قطعنامه توانستند موافقت ۴۷ عضو شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد را جلب کنند. این عالی‌ترین ترکیب بین‌المللی است که تاکنون برای بررسی نقض‌های حقوق بشری در کشوری که به گفته سازمان ملل با بزرگترین فاجعه انسانی جهان روبروست، تشکیل می‌شود.

این قطعنامه پس از مذاکرات غیر علنی جنجالی برای رفع اختلافات میان نسخه‌ای از پیشنهادات هلند و کانادا که خواستار تحقیقات یک کمیته بین‌المللی و مستقل در یمن شده بود و قطعنامه‌ای کمتر تاثیرپذیر از عرب‌ها به تایید رسید.

این قطعنامه‌های رقیب احتمالا مناقشه‌آمیزترین مساله حین یک جلسه سه‌ هفته‌ای بودند که نهایتا جمعه به پایان رسید. آسوشیتدپرس به نامه‌ای از سوی عربستان دست یافته که نشان می‌دهد این کشور دست‌کم دو کشور مسبب قطعنامه هلند-کانادا را تهدید کرده و گفته است، تصویب آن می‌تواند "اثری منفی" در روابط دوجانبه با این پادشاهی ثروتمند داشته باشد.

در آخرین بازنگری روز پنج‌شنبه، این دو کشور غربی خواسته‌های خود را برای تشکیل یک کمیته تحقیق رسمی کاهش داده و متن پیشنهاد خود را به "کارشناسان گروه بین‌الملل برجسته" تغییر دادند. متن پیشنهاد عرب‌ها هم جمعه اصلاح شد و به پیشنهاد غربی‌ها جنبه‌ "منطقه‌ای" هم افزوده شد. آن کمیسیونی که هلند و کانادا خواستار تشکیل آن بودند، یکی از جامع‌ترین گزینه‌ها برای بازرسان سازمان ملل متحد بود.

قطعنامه‌ای که تصویب شد، از زید رعد الحسین، رئیس شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد می‌خواهد تا کارشناسانی را تا پایان امسال تعیین کند تا نقض‌های حقوق بشری در یمن را مورد بررسی قرار دهند. شاهزاده زید از اردن، مکررا خواستار تشکیل کمیسیون تحقیقات برای بررسی جرایمی شده بود که از جمله حین حملات هوایی ائتلاف تحت امر عربستان در یمن رخ داده بود. این کارشناسان ظرف یکسال به این شورا گزارش می‌دهند.

بازدید از صفحه اول
sendارسال به دوستان
printنسخه چاپی
نظر شما: