واقعيت انتخابات تهران

واقعيت انتخابات تهران

عباس عبدی: دور دوم انتخابات مجلس در برخي شهرها به‌ويژه تهران نتايج عجيبي داشت.
روز جهاني خانواده در زمانه زوال‌گرايی

روز جهاني خانواده در زمانه زوال‌گرايی

مریم باقی : در اسناد حقوقي خانواده از حقوق ويژه برخوردار است و حتي خود تشكيل خانواده به عنوان يك حق جهاني شمرده مي‌شود
شنبه ۲۹ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 May 18
کد خبر: ۹۲۱۳۲
تاریخ انتشار: ۱۸ مهر ۱۳۹۶ - ۰۹:۳۲

ورزش ارزان چاره کار نیست

استاد تربیت بدنی دانشگاه شهید بهشتی می‌گوید مردم نه تنها برای ورزش کردن نباید هزینه‌ای بپردازند بلکه دولت باید با تشویق‌های مالی و غیر مالی، انگیزه بیشتری در آن‌ها ایجاد کند.

تدبیر24»دکتر خسرو ابراهیم در گفت‌وگو با ایسنا درباره وضعیت ورزش همگانی اظهار کرد: مردم به ورزش کردن علاقه دارند چون اطلاعات‌شان راجع به سلامتی و ورزش زیاد شده و اوقات فراغت نیز به نسبت بیشتر شده است. اما در مقابل، امکاناتی از طرف دولت و متولیان ورزش برای آن‌ها فراهم نمی‌شود.

* مردم تقاضای چندانی ندارند اما امکانات، قابل قبول نیست

وی افزود: مردم تقاضای چندانی ندارند ولی با این حال امکانات ورزشی، قابل قبول نیست. در حال حاضر اگر بخواهیم قضاوتی در مورد وضعیت ورزش مردم داشته باشیم، باید بگویم که این وضعیت نامطلوب است.

ابراهیم خاطرنشان کرد: همه می‌توانند به مردم توصیه کنند که برای ورزش کردن در خیابان یا پارک بدوند، اما نهادهای دولتی، صنعتی، نظامی و... باید به سهم‌ و وظیفه‌شان در فراهم کردن امکانات ورزشی برای عموم مردم عمل کنند. در این باره زیاد صحبت می‌شود اما آنچه که من می‌بینم این است که کار چندانی انجام نمی‌شود.

او تاکید کرد: امکانات ورزشی برای کسانی که توان مالی مناسب و خوبی داشته باشند فراهم است اما عده زیادی از مردم که چنین شرایطی ندارند نمی‌توانند به ورزش بپردازند.

* امکانات ورزشی نهادها در اختیار عموم مردم قرار بگیرد

استاد تربیت بدنی دانشگاه با بیان اینکه کمیته ملی المپیک، وزارت ورزش و فدراسیون‌ها نمی‌توانند کار خاصی در این رابطه انجام دهند تصریح کرد: تمام نهادها باید برای افراد شاغل در سازمان‌های ذی‌ربطشان امکانات ورزشی فراهم کنند و علاوه بر این، امکانات خودشان را در اختیار عموم مردم نیز قرار دهند.

* ورزش ارزان چاره کار نیست، ورزش باید رایگان باشد

ابراهیم با اشاره به اینکه اگر مردم بخواهند برای ورزش کردن هزینه کنند، این به معنای گسترش ورزش همگانی نیست، گفت: امکانات ورزشی باید به بهترین وجه و به صورت رایگان در اختیار مردم قرار گیرد. زیرا در بلندمدت جامعه و کشور می‌تواند نتیجه این کار را بگیرد و هزینه‌ای که انجام می‌شود در مقابل این نتایج، بسیار ناچیز است.

او ادامه داد: برای جلوگیری از آسیب‌های اجتماعی و فرهنگی باید فضا و امکانات ورزشی برای مردم فراهم شود. در این مورد نباید از واژه "ارزان" استفاده کنیم. امکانات ورزشی باید به صورت رایگان در اختیار مردم قرار گیرد. حتی باید چه از لحاظ مالی و چه از جنبه‌های دیگر موارد تشویقی برای مردم در نظر گرفته شود. این باعث می‌شود که مملکت سالم باشد، حرکت کند و بزهکاری کم  و از تحمیل هزینه‌های درمانی جلوگیری شود.

* تاوان سنگینی بابت بی‌اعتنایی به ورزش می‌دهیم

استاد تربیت بدنی دانشگاه تاکید کرد: مسئولان ما نسبت به ورزش همگانی بی‌اعتنا هستند و ما تاوان سنگینی بابت این موضوع هم در حال و هم در آینده خواهیم داد. این موضوع در ابعاد مختلف فرهنگی، اجتماعی، آموزشی و... تاثیرگذار است.

* واژه دروغ را به کار نمی‌برم اما آمارها خطاست

او در پاسخ به این سوال که آیا آمارهای ارائه شده درباره میزان ورزش کردن مردم درست یا خیر، بیان کرد: خیر به اعتقاد من این آمارها خطاست. نمی‌خواهم واژه دروغ را به کار ببرم اما آمارهای درستی نیست. آمار زمانی قابل قبول است که اطلاعات جمع‌آوری شده درست باشد و با هدف خوب، صحیح و سالم این آمارگیری انجام  شود. اگر از لحاظ کیفی بخواهیم در مورد میزان ورزش مردم ارزیابی داشته باشیم به اعتقاد من این میزان 5 درصد هم نیست.

* نتایج ورزش قهرمانی نسبت به پولی که خرج می‌شود هیچ ارزشی ندارد

او با بیان اینکه تا زمانی که مسئله ورزش همگانی در کشور حل نشود ورزش قهرمانی پیشرفتی نخواهد داشت تاکید کرد: به اعتقاد من عناوینی که در ورزش قهرمانی به دست می‌آوریم نسبت به پولی که خرج می‌شود هیچ ارزشی ندارد. اگر بخواهیم در ورزش قهرمانی عملکرد خوبی داشته باشیم باید ورزش همگانی به حرکت دربیاید. در همه جای دنیا ابتدا ورزش همگانی، بعد ورزش مدارس و بعد ورزش قهرمانی است.

* فدراسیون ورزش همگانی به تنهایی نمی‌تواند کاری بکند

استاد تربیت بدنی دانشگاه با اشاره به وظایف و عملکرد فدراسیون ورزش‌های همگانی توضیح داد: فدراسیون ورزش‌ همگانی می‌تواند کارهای خوبی انجام دهد ولی راه حل این مشکل تنها در دست فدراسیون نیست و به تنهایی نمی‌تواند کاری بکند. موفقیت این فدراسیون در گرو فعالیت بخش‌های دیگر است. باید تمام نهادها، شهرداری‌ها، آموزش و پرورش کمک کنند. البته یک کار خوبی که این فدراسیون می‌تواند بکند این است که آمار درستی درباره میزان ورزش مردم بدهد و آمار دهد چه سازمان و نهادهایی برای ورزش سرمایه‌گذاری و هزینه می‌کنند و چه سازمان‌هایی این کار را نمی‌کنند.

بازدید از صفحه اول
sendارسال به دوستان
printنسخه چاپی
نظر شما: