واقعيت انتخابات تهران

واقعيت انتخابات تهران

عباس عبدی: دور دوم انتخابات مجلس در برخي شهرها به‌ويژه تهران نتايج عجيبي داشت.
روز جهاني خانواده در زمانه زوال‌گرايی

روز جهاني خانواده در زمانه زوال‌گرايی

مریم باقی : در اسناد حقوقي خانواده از حقوق ويژه برخوردار است و حتي خود تشكيل خانواده به عنوان يك حق جهاني شمرده مي‌شود
يکشنبه ۳۰ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 May 19
کد خبر: ۹۳۴
تاریخ انتشار: ۱۳ مرداد ۱۳۹۲ - ۱۶:۳۶

روحانی و اقتصاد بر جای مانده از احمدی نژاد

زهرا نظری مهر در پول نیوز نوشت:

دکتر حسن روحانی ، از 12 مرداد 1392 ، دستکم برای 4 سال سکان امور اجرایی کشور را در دست می گیرد و این در حالی است که مردم ، در یکی از سخت ترین دوره های اقتصادی به سر می برند و مشکلات ریز و درشت معیشتی ، احاطه شان کرده است.

واقعیت تلخ و گزنده این است که دوران 2 هزار 922 روزه ی ریاست جمهوری محمود احمدی نژاد برای اقتصاد ملی ، بسیار ویرانگر بود و دولت یازدهم ، کاری سخت و سترگ برای بازسازی ویرانه اقتصاد ایران دارد.

احمدی نژاد با تندروی هایش در سیاست خارجی نه تنها در داخل کشور ، نیروهای اعتدالگرایی مانند منوچهر متکی را از کار برکنار کرد ، بلکه در خارج نیز اجماع قدرت های جهانی و شدیدترین تحریم ها علیه ایران را شکل داد. جمله او که می گفت "آنقدر قطعنامه صادر کنید تا قطعنامه دانتان پاره شود" ، بسیار معروف است و از آن معروف تر، "کاغذ پاره" خواندن قطعنامه ها بود.

در همین دوران بود که صدور نفت ایران که زمانی 2.5 میلیون بشکه در روز بود، به زیر یک میلیون بشکه رسید، آن هم با تسهیلات و تخفیفات ویژه برای اندک مشتریان باقی مانده!

جالب اینجاست که برغم این کاهش صادرات که در سال های آخر ریاست جمهوری احمدی نژاد رخ داد ، چون قیمت جهانی نفت به شدت بالا رفت ، بیشترین درآمد نفتی ایران در این 8 سال حاصل شد که برابر بود با کل در آمد نفتی ایران در 100 سال قبل از آن.

با این حال ، سوء مدیریت حاکم بر دولت باعث شد بخش مهمی از این درآمد سرشار ، به هدر رود و به کار توسعه نیاید.

دولت روحانی علاوه بر آن که ناگزیر است موضوع آشفته نفت را سر و سامان دهد ، باید به معالجه سرطان بیکاری نیز بپردازد.

او بعد از دولتی کار را تحویل می گیرد که کمترین اشتغالزایی در طول تاریخ معاصر ایران را داشته است.

همین چند روز پیش بود که مرکز آمار متوسط اشتغالزایی در دولت های نهم و دهم را سالانه 78 هزار نفر اعلام کرد. پیش از این ، مشاور بانک مرکزی جمهوری اسلامی، با حضور در برنامه تلویزیونی پایش ، این رقم را 14 هزار نفر در سال اعلام کرده بود.

حتی اگر همان آمار رسمی مرکز آمار درست باشد ، باید گفت که در این سال ها ، تعداد بیکاران به طرز فاجعه باری زیاد شده اند زیرا در 8 سال گذشته ، حدود 6 میلیون نفر متقاضی به بازار کار افزوده شده اند ولی در خوشبینانه ترین حالت ، تنها 10 درصدشان ، کار یافته اند.

این یعنی اینکه دولت روحانی، علاوه بر آن که باید برای کسانی که به تازگی وارد بازار کار می شوند اشتغالزایی کند، با مشکل 5.5 میلیون بیکار بر جای مانده از دوران احمدی نژاد نیز دست و پنجه نرم کند.

طرح غیرکارشناسی توزیع ماهانه یارانه ها، کاهش ارزش پول ملی، وجود نقدینگی هنگفت در جامعه که در زمان احمدی نژاد به رقم بی سابقه 350 هزار میلیارد تومان رسید، دهها میلیارد دلار بدهی داخلی و خارجی ، شرکت های ورشکسته دولتی و ... همه و همه میراثی است که احمدی نژاد و دولتش برای روحانی و دولت او بر جای گذاشته است.

مهم ترین کار وِیژه حسن روحانی ، بازگرداندن اقتصاد کشور به 8 سال پیش است و بعد ، اگر فرصت و توانی بود ، حرکت از نقطه صفر به سمت پیشرفت
بازدید از صفحه اول
sendارسال به دوستان
printنسخه چاپی
نظر شما: