واقعيت انتخابات تهران

واقعيت انتخابات تهران

عباس عبدی: دور دوم انتخابات مجلس در برخي شهرها به‌ويژه تهران نتايج عجيبي داشت.
روز جهاني خانواده در زمانه زوال‌گرايی

روز جهاني خانواده در زمانه زوال‌گرايی

مریم باقی : در اسناد حقوقي خانواده از حقوق ويژه برخوردار است و حتي خود تشكيل خانواده به عنوان يك حق جهاني شمرده مي‌شود
دوشنبه ۳۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 May 20
کد خبر: ۹۳۵۶
تاریخ انتشار: ۰۶ آذر ۱۳۹۲ - ۰۹:۳۰

وضعیت بد میراث فرهنگی مصر

مدیرکل شورای عالی حفاظت از آثار باستانی مصر اعلام کرد، برای افزایش امنیت اماکن تاریخی این کشور و کاهش سرقت و حفاری‌های غیرمجاز، از ماهواره‌ها کمک گرفته خواهد شد.

به گزارش تدبیر24 به نقل از ایسنا، «زاهی حواس»،‌ دبیرکل شورای عالی وزارت گردشگری و حفاظت از آثار باستانی مصر با اشاره به اینکه 30 درصد کل مجسمه‌های مصر باستان طی دو سال گذشته از مناطق مختلف حفاری و از مراکز نگهداری آثار تاریخی به سرقت رفته است، پیشنهاد داد از ماهواره‌ها برای کنترل موقعیت‌های تاریخی و حفاظت از آنها در برابر سرقت و حفاری‌های غیرقانونی استفاده شود.

وی اظهار کرد: تنها راه مراقبت از آثار ارزشمند تاریخی مصر، ایجاد یک سیستم مرکزی کنترل از طریق ماهواره‌ها در مصر است. آثار و اماکن تاریخی مشهور مصر با سه خطر عمده مواجه هستند؛ اولین خطر، زمین‌های کشاورزی است که در اطراف این مناطق وجود دارد. آبیاری این زمین‌ها هر چیزی را که زیر خاک وجود دارد، از بین می‌برد. دومین خطر، حفاری‌های غیرقانونی در تمامی مصر است که با افزایش ناامنی در مصر، شدت بیشتری گرفت. به طور کلی تمامی حفاری‌هایی که در هر نقطه از مصر انجام می‌شود،‌ منجر به کشف یک اثر تاریخی می‌شود. در واقع کشور جدید مصر، بر روی بقایای تمدن مصر باستان شکل گرفته است. با استفاده از ماهواره‌ها می‌تواند بخش بزرگی از این حفاری‌ها را کشف و متوقف کرد. خطر سوم هم قاچاق این آثار است. در جریان آشوب‌های اخیر مصر و کاهش سطح امنیتی موزه‌ها و مخازن نگهداری آثار تاریخی، بسیاری از آثار از داخل موزه‌ها و مخازن به سرقت رفت.

حواس معتقد است حداقل کاری که می‌توان برای افزایش سطح امنیتی اماکن تاریخی مصر انجام داد، مسلح شدن نیروهای نگهبان این مناطق است.

وی با اشاره به اینکه وزارت گردشگری و حفاظت از آثار باستانی مصر هنوز آمار دقیقی از تعداد آثار به سرقت رفته ارائه نکرده و احتمالا این آمار به میلیون‌ها قطعه می‌رسد گفت: میزان خسارات وارده به تاریخ این کشور هولناک است و این کشور به حمایت‌های جهانی نیاز دارد.

«زاهی حواس» که در حاشیه رونمایی از کتاب جدیدش در نمایشگاه شهر نورنبرگ آلمان صحبت می‌کرد، با تاکید بر نقش فعال گردشگران در حمایت از آثار تاریخی مصر گفت: کار بازسازی و حمایت از این امکان نیازمند بودجه زیادی است و اقتصاد مصر هم با صف گردشگری گره خورده است.


بازدید از صفحه اول
sendارسال به دوستان
printنسخه چاپی
نظر شما: