واقعيت انتخابات تهران

واقعيت انتخابات تهران

عباس عبدی: دور دوم انتخابات مجلس در برخي شهرها به‌ويژه تهران نتايج عجيبي داشت.
روز جهاني خانواده در زمانه زوال‌گرايی

روز جهاني خانواده در زمانه زوال‌گرايی

مریم باقی : در اسناد حقوقي خانواده از حقوق ويژه برخوردار است و حتي خود تشكيل خانواده به عنوان يك حق جهاني شمرده مي‌شود
يکشنبه ۳۰ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 May 19
کد خبر: ۹۴۳۲
تعداد نظرات: ۶ نظر
تاریخ انتشار: ۰۶ آذر ۱۳۹۲ - ۱۶:۱۳
محمد علی صاحبی کارشناس ارشد علوم سیاسی مطرح کرد:

مهندسی تبلیغات سیاسی در رسانه ملی

عملکرد و کارکرد رسانه صدا و سیما را درآموزش وتبلیغات سیاسی خصوصاً درسال های اخیر جهت دار، جناحی، توده ای ، مخاطب گریز،ایدئولوژیک گرا، متغاییر با وحدت ملی ونفی کننده منافع ملی می دانند
تدبیر24 : آبراهام لینکن شانزدهمین ریاست جمهورآمریکا می گوید: « اندکی ازمردم را می توان برای همیشه فریب داد. همه مردم را نیز می توان برای مدت اندکی فریب داد. اما نمی توان همه مردم را برای همیشه فریب داد.»

 تبلیغات به معنای شناساندن ومعرفی ومنظورازشناساندن،آگاهی بخشی وآموزش ومتقاعدکردن مخاطب است. تمامی رسانه های عمومی واصلی مانند تلویزیون، رادیو، سینما، کتب، مجلات، روزنامه ها، اینترنت، ماهواره و... دارای تبلیغات هستند وهدف ازتبلیغ، نفوذ دررفتارافراد وایجاد نگرش جدید درآنان است وتبلیغی خوب است که دارای ویژه گی های درک پذیری، عینی، مؤثر، به یادماندنی وقابل اجرا باشد.

 

بررسی وتحلیل های ساده ازاهمیت پدیده تبلیغ سیاسی وتأثیرات احتمالی رسانه های همگانی برای مردم باعث نظریه پردازی دراین حوزه گردید که ریشه این نظریه پردازی درعلم ومطالعات ارتباطات دردوحوزه تحقیق درباره 1- تغییرنگرش :« Attitud   change » که درپی درک مؤثرترین تکنیک برای ایجاد تغییردرنگرش مردم کدامند؟ 2- تأثیرات عمومی رسانه های همگانی برافراد وجامعه چطوروچگونه صورت می گیرد؟ است.

 

واژه تبلیغ سیاسی ازعبارت لاتین « de propaganda  fild  congragation  » به معنای « مجمع مروجین ایمان » گرفته شده است. این مجمع درسال 1622میلادی ازطرف کلیسا کاتولیک  رم  که همزمان با نهضت اصلاح دین بود، تأسیس گردید زمانی که گروه های مختلف پیوند خود را با کلیسای رم قطع می کردند این نهاد کلیسایی به مبارزه دربرابر نهضت اصلاح دین پرداخت. یکی ازموضوعات مهم این عصر، مبارزه میان علم ودین بود که نهاد کلیسا دین را منبع همه دانش بشر درباره هستی می دانست . دراین عصر گالیله براساس مشاهدات وبا استفاده ازتلسکوپ ادعا می کرد که کره زمین به دورخورشید می چرخد. این ادعای علمی درمنطقه ممنوعه  اندیشه وخط قرمز آموزه های کلیسای کاتولیک بود لذا گالیله درسال 1633میلادی توسط دادگاهی محاکمه ومحکوم شد ومجبورشد ادعای خود را پس بگیرد واندیشه کلیسا را که خورشید به دورزمین می چرخد را تأیید کند.

 

هارولد لاسول دانشمند آمریکایی برجسته سیاسی ونظریه پردازارتباطات درسال 1927میلادی درکتاب « تکنیک پروپاگاندا درجنگ جهانی اول » تبلیغ سیاسی را کوششی به منظور کنترل نظرها با استفاده ازنمادهای مهم ویا ازطریق بهره برداری ازداستان ها، شایعات، گزارش ها، تصویرها واشکال دیگرارتباط اجتماعی؛ تعریف کرد درحالیکه وی درسال 1937میلادی تعریفی متفاوت ارائه داد. لاسول  پروپاگاندا را به معنای وسیع خود، عبارت ازتکنیک اثرگذاری بررفتارانسان ازطریق سازماندهی ویا دست کاری درواقعیت ها؛ دانست. دست کاری درواقعیت ها ممکن است درقالب گفتار، نوشتار، تصویر، موسیقی و... باشد. لاسول اهداف چهارگانه پروپاگاندا را چنین می آورد: 1- بسیج کردن احساسات علیه دشمن 2- حفظ روابط با متحدین 3- حفظ دوستی ودرصورت امکان، جلب همکاری کشورهای بی طرف 4- تضعیف ونابودی رویه دشمن.

 

روانشناس آمریکایی، راجربراون با متمایز ساختن پروپاگاندا وترغیب ازیکدیگر؛ ترغیب را عمل استفاده ازنمادها به منظور ایجاد تغییردررفتاردیگران دانست. وی معتقداست که تلاش هایی که برای ترغیب صورت می گیرد زمانی به پروپاگاندا تغییرمی یابد که « فرد به این نتیجه برسد که رفتاری که هدف ترغیب کننده است بیشتربه نفع اوست تا به سود ترغیب شونده » بدین صورت آن گونه که پروپاگاندا توسط لاسول وبراون تعریف شده است بسیاری ازحوزه های فعالیت انسانی را دربرمی گیرد ازجمله مسائل مبارزاتی انتخاباتی ( جایی که هدف اساسی خوشبختی دریافت کننده نیست بلکه هدف اصلی انتخاب نامزد انتخاباتی است ).

 

تبلیغات سیاسی بیشتر بربرداشت های ذهنی استواراست. این نوع تبلیغات به عنوان به عنوان محمل پندارها وقالب های سیاسی- فکری درهرنظام اجتماعی، نقش قانونی وپسندیده ای را برعهده دارد. برای دستیابی به چنین هدفی، ایجاد سازمان ها وادارات درقالب وزارتخانه های تبلیغاتی با توجه به شرایط سیاسی عصر؛ کارعادی وضروری است. تبلیغات سیاسی خود را برحق وعین صواب وطرف های دیگررا ناحق وناصواب می داند.

 

دکترمصطفی ملکیان می گوید: تبلیغات سیاسی یا پروپاگاندا شکلی ازارتباط است که با ترغیب یا اقناع متفاوت است چونکه هدفش دستیابی به پاسخی است که قصد مبلغ را ادامه دهد. وی معتقد است تبلیغات سیاسی توسط دو ابزار« برچسب زدن » و « شعارهای فریبنده » قابل اجرا می باشد ونوع تبلیغات وآموزش دراحزاب کمونیستی به گونه است که به هوادارانشان فرصت پرسش گری وخواستن دلیل نمی دهد وبا تکرار بیش ازحد مطالب ومباحث وایجاد شوربه جای شعور، کنترل ذهن مخاطب را دردست می گیرد.

 مهندسی تبلیغات وآموزش رسانه ملی « صدا و سیما » درچه جهتی ودرچه چارچوبی قابل تحلیل وبا چه متدی قابل مقایسه است. بسیاری ازاهالی سیاست که ازمنتقدین این رسانه می باشند، عملکرد و کارکرد رسانه صدا و سیما را درآموزش وتبلیغات سیاسی  خصوصاً درسال های اخیر جهت دار، جناحی، توده ای ، مخاطب گریز،ایدئولوژیک گرا، متغاییر با وحدت ملی ونفی کننده منافع ملی می دانند لذا خواستار آنند این رسانه ملی، مورد بازبینی جدی ومدیریت ملی گرایانه درچارچوب منافع ملی قرار گیرد.

بازدید از صفحه اول
sendارسال به دوستان
printنسخه چاپی
انتشار یافته: ۶
در انتظار بررسی: ۱
غیر قابل انتشار: ۰
امید
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۱:۱۲ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۶
0
0
درود برعزیز اندیشمند و قلم شیوایشان
غلام
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۲:۲۱ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۶
0
0
سلام
رسانه ملی باید چشم انداز و آرمان نظام را پیش روی خود ببیند و برای رسیدن به آن تلاش کند . چشم انداز نظام نیز مشخص است و قرار نیست بلندگوی نظام هر روز برای هر جریانی یه جور کوک شود . شما اگر دوستدار نظامید می توانید نظرات خود را پیرامون عیوب آن به مرجع مافوق صدا و سیما منعکس نمائید نه اینکه با بلغور کردن نظر چهار تا غربی و یا غربگرا زمینه ساز حمله احتمالی به این تشکیلات حساس کشور باشید .
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۵۸ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۸
0
0
ایدئولوژیک گرا یعنی چی؟ هنوز نمیدونید چی خوبه و چی بده.
ali13
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۳:۰۲ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۸
0
0
از گزارش 100 روزه اقای روحانی با حضور 3 مجری صدا وسیما ما کاملا متوجه جهت گیری صدا وسیما شدیم فقط مانده بود کفشهای اقای روحانی را ...بزنند
شناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۸:۳۲ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۰
0
0
ایدئولوژی یعنی مجموعه ای منسجم ازایده هاوخط مشی ها که ماهیت ونقش رسانه را تعریف می کند. ایدئولوژی یعنی توهم گروهای متفوق که تحت تأثیرمحیط اجتماعی، فرهنگی ومنافع خویش،دچارتعصباتی می شوند ودرآن به گونه ای غرق می شوندکه قادربه قضاوت منطقی درمورد اوضاع وشرایط موجود نیستند. ایدئولوژی یعنی نظام اعتقادی افراد.
کاظم
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۳:۱۸ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۱
0
0
بااین حرفی که ازشهیداصلاحات! یعنی آبراهام لینکلن نقل میکنیدموافقم(گرچه بعیدمیدانم این سخن ازاوباشد)لذامطمئن باشیدبااین جاروجنجالهای رسانه ای نمیتوانیدبرای همیشه مردم رافریب دهید.بقول راسول شمابادستکاری درواقعیتهامیخواهیداندیشه های لیبرالیستی رادرجامعه گسترش دهیدوموانع راکه مهمترین آن آموزه های اسلام ناب است ازسرراه بردارید.ودقیقاهمان اهداف 4گانه رادنبال میکنیدمنتها دراین اهداف دشمن کسی نیست جز نیروهای وفاداربه نظام واسلام وانقلاب ومتحدینتان هم که معلوم است همان غربیها هستند.آقای ملکیان همه این آسمون ریسمون هاراآنهم ازقول سردمداران تز ماکیاولیستی بافرض صحت صددرصدی بخورد خواننده دادندتا پاراگراف آخررادرموردرسانه ملی جابیندازندونمیگوینددرراستای پیروی از همین نظریه پردازان مکتب ماکیاولیستی مصاحبه یاگزارش 100روزه رییس جمهورباآن اجرای خنده دارمجریان کوکی تدارک دیده شدواگرنقدی اساسی باین رسانه هست همین موضوع میباشد.راستی جناب ملکیان شماباآقای منوچهر ملکیان استادحسابداری دانشگاه شهید بهشتی قبل ازپیروزی انقلاب چه نسبتی دارید؟
نظر شما: