واقعيت انتخابات تهران

واقعيت انتخابات تهران

عباس عبدی: دور دوم انتخابات مجلس در برخي شهرها به‌ويژه تهران نتايج عجيبي داشت.
روز جهاني خانواده در زمانه زوال‌گرايی

روز جهاني خانواده در زمانه زوال‌گرايی

مریم باقی : در اسناد حقوقي خانواده از حقوق ويژه برخوردار است و حتي خود تشكيل خانواده به عنوان يك حق جهاني شمرده مي‌شود
دوشنبه ۳۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 May 20
کد خبر: ۹۵۰۶
تاریخ انتشار: ۰۷ آذر ۱۳۹۲ - ۱۱:۰۰
مرتضی حاجی وزیر سابق آموزش و پرورش

امیدواری مردم مهم‌ترین دستاورد

در 5 ماهه اول سال حدود 3 یا 4 درصد عملیات عمرانی انجام شد و این در عمل به معنای انجام ندادن کار است. دولت 50 هزارمیلیارد تومان به پیمانکاران بدهکار است و اگر تورم 40درصدی را به آن اضافه کنیم . . .

تدبیر24 : گزارشی که توسط رئیس‌جمهور ارائه شد در مجموع کاری خوب و نو به شمار می‌رفت. شکل ارائه گزارش مبتکرانه و جالب بود و بیننده را جذب می‌کرد. مخصوصا خانم خبرنگاری که موضوعات مورد بحث را مطرح می‌کردند بر موضوع تسلط داشتند اما مطالبی بیان می‌شد که رئیس‌جمهور برای پاسخگویی به آنها نیاز به وقت و فرصت فراوان داشت همچنین از رئیس دولت انتظار نمی‌رود که وارد جزئیات شود.

 رئیس‌جمهور باید مسیر و رویکرد کلی دولت را بیان کند. گزارش 100روزه نشان داد که دولت روحانی با حساسیت ویژه‌ای مسائل سیاست داخلی، خارجی و اقتصادی را دنبال می‌کند. نکته مهم دیگر در گزارش رئیس‌جمهور تسلط ایشان بر مباحثی بود که بیان می‌کردند. با نظر به اینکه هنوز زمان زیادی از شروع کار دولت نگذشته اما رئیس‌جمهور با ذهنی فعال و آماده پاسخگوی سوال‌های مختلف بودند. شاهد بودیم که ایشان بدون مراجعه به یادداشت‌ها، آمار و ارقام اقتصادی را بیان می‌کردند و زمانی که فردی ذهن درگیر با آمار و ارقام داشته باشد جدی‌تر می‌تواند مسائل را پیگیری کند. موضوع مهمی که بیان شد ارائه تصویری از آنچه دولت جدید از گذشته تحویل گرفته است، بود. دولت گذشته در 8سال قبل پردرآمدترین دولت تاریخ ایران و در عین حال بدهکارترین دولت بوده است. مردم نیاز و حق دارند که پاسخ مسئولان را بشنوند که چرا دولتی که بیشترین درآمد را داشته است، بیشترین بدهی را ازخود به جا گذاشته است؟

در بخش‌های عمرانی نیز مساله ناراحت‌کننده بود. در 5 ماهه اول سال حدود 3 یا 4 درصد عملیات عمرانی انجام شد و این در عمل به معنای انجام ندادن کار است. دولت 50 هزارمیلیارد تومان به پیمانکاران بدهکار است و اگر تورم 40درصدی را به آن اضافه کنیم، کارایی طلب را کم می‌کند. این وضعیت توان مالی برای پیمانکاران را از بین می‌برد و در نتیجه مشخص است که ما برای کشورهای دیگر اشتغا‌لزایی کرده‌ایم تا کشور خودمان! رئیس‌جمهور در سخنان خود نشان دادند که سازمان‌های زیرمجموعه دولت گزارشات مشروح با جزئیات را بیان خواهند کرد و به اطلاع مردم می‌رسانند. موضوع مهم اما در گفته‌های آقای روحانی، در مورد زندگی خصوصی مردم بود که برای اطلاع از وضعیت اقتصادی گروه‌های پردرآمد حاضر نشده‌اند به بهانه‌های اقتصادی به حریم خصوصی مردم وارد شوند و این حوزه را محفوظ نگه خواهند داشت. نکته تاسف‌بار در زمان‌ بیان این موضوع، گفته‌های نماینده رسانه در مقابل رئیس‌جمهور بود که گویا جایگاه‌ها تغییر کرده است، موضوع قابل توجهی که آقای روحانی اعلام کردند دولت با سینه‌ای فراخ آماده پذیرش انتقادها در مورد خود بوده و انتقادات علمی و مبتنی بر مستندات به تصمیم‌گیران کشور بسیار کمک‌کننده خواهد بود.

این گفته را که رئیس‌جمهور با آغوش باز انتقادها را می‌پذیرد باید به فال نیک گرفت و از این به بعد صاحبنظران وظیفه دارند که خود را سانسور نکنند و اگر نکته‌ای به ذهنشان می‌آید و آن را برای اداره کشور مفید می‌دانند بازگو کنند؛ حتی اگر نظر منفی در مورد اقدام دولت داشتند. 100روز، زمانی کافی برای قضاوت درمورد عملکرد دولت مخصوصا دولتی که وارث مشکلات فراوان بوده، نیست. با روی کار آمدن دولت روحانی بارقه امیدی در دل مردم دیده شد و مردم اکنون ایده‌های بسیاری دارند که دولت با تدبیرهای مناسب اداره شود. البته منفی‌بافی‌هایی گاهی دیده می‌شود اما قضاوت در مورد عملکرد دولت بسیار عجولانه است. دولت در سیاست خارجه به نتایج قابل قبولی رسیده است که مردم و مسئولان نظام از آن راضی و خشنودند. از شروع کار دولت تورم ماهانه 2/2درصد هر ماه 2/1درصد کاهش پیدا کرده است.

همه آگاهیم که تورم برای دولت کمرشکن است و تورم 36درصد سالانه نیز هنوز پابرجاست. مهم‌ترین دستاورد دولت اما امیدی است که در دل مردم زنده شده است و امیدواریم با تدبیر این خوشبینی‌ها ادامه پیدا کند.

بازدید از صفحه اول
sendارسال به دوستان
printنسخه چاپی
نظر شما: