واقعيت انتخابات تهران

واقعيت انتخابات تهران

عباس عبدی: دور دوم انتخابات مجلس در برخي شهرها به‌ويژه تهران نتايج عجيبي داشت.
روز جهاني خانواده در زمانه زوال‌گرايی

روز جهاني خانواده در زمانه زوال‌گرايی

مریم باقی : در اسناد حقوقي خانواده از حقوق ويژه برخوردار است و حتي خود تشكيل خانواده به عنوان يك حق جهاني شمرده مي‌شود
دوشنبه ۳۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 May 20
کد خبر: ۹۵۶۴
تاریخ انتشار: ۰۸ آذر ۱۳۹۲ - ۱۰:۴۵

فرکی:فولاد شایسته قهرمانی است

سرمربی تیم فوتبال فولادخوزستان باوجود این که شرایط تیمش را نسبت به سایر مدعیان نابرابر می داند، معتقد است که تیمش شایسته رسیدن به قهرمانی است.

به گزارش تدبیر24 به نقل از ایسنا،حسین فرکی با حضور در تحریریه این خبرگزاری در ابتدا نسبت به موفقیت‌های تیم‌های ملی بسکتبال، والیبال، فوتبال ساحلی و فوتبال ابراز خوشحالی کرد و گفت: این خوشحالی در مردم هم به وجود آمده است و خوشحالم این موفقیت‌ها با تمام کاستی‌ها و کمی هایی که در بخش‌های مختلف وجود دارد، به دست آمده است. به هر حال امیدوارم با توجه به این نتایج، توجه ویژه‌تری به ورزش شود. ورزشکاران ما نشان دادند که شایستگی بالایی دارند، حتی زمانی که امکانات کمی در اختیار آن ها است و فکر می کنم اگر این امکانات با برنامه‌ریزی مدیریت شود، بتوانیم همیشه چنین موفقیت‌هایی را داشته باشیم.

مشروح این گفت و گو را در ادامه می خوانید:

** برنامه هایتان در تعطیلات نیم‌فصل آن گونه که پیش بینی کرده بودید، پیش رفت؟

به هر حال تعطیلی لیگ فرصت خوبی برای ما، جهت بازسازی تیم بود. ما پس از آخرین دیدارمان در نیم فصل اول که شاید برخی تیم‌ها هنوز درگیر مسابقات‌شان بودند، استراحتی پنج ‌روزه به بازیکنان مان دادیم و بعد از آن هم تمرین سه، چهار روزه‌ای در اهواز داشتیم و با توجه به فرا رسیدن تاسوعا و عاشورای حسینی، سه روز تمرینات را تعطیل کردیم. از شنبه (25 آبان ماه) اردوی یک هفته‌ای در کیش برگزار کردیم. در این اردو پیش‌بینی برگزاری دو بازی تدارکاتی را هم داشتیم که یکی از این بازی‌ها انجام شد ولی در ادامه به دلیل شرایط بد جوی، داور بازی را قطع کرد و این شرایط به ما اجازه ادامه بازی را نداد. دیدار دوم مان هم به همین دلیل انجام نشد. به هر حال تمام شرایط این اردو به جز بخش پایانی که شامل بازی‌های تدارکاتی می شد، خوب بود.

پس از بازگشت از این اردو و استراحت یک روزه، از روز یکشنبه (سوم آذرماه) تمرینات‌مان را برای دیدار با سپاهان در اهواز آغاز کردیم که به نظرم برای این بازی نیز آماده هستیم و از نظر من شرایط خوب است. دو روز پیش هم به مناسبت سالگرد آزادسازی سوسنگرد، یک بازی تدارکاتی در سوسنگرد برگزار کردیم تا در آن جا یاد و خاطره سال های دفاع مقدس را زنده نگه داریم. به هر حال فوتبال بهانه‌ای شد تا فضای خوبی در آن جا به وجود آید و در کنار آن هم بازی تدارکاتی ای انجام دهیم که البته شرایط مسابقه‌ای نداشت؛ چرا که زمین کیفیتش مناسب نبود. به هر حال انجام این دیدار خیلی به ما کمک نکرد و برای ما در قالب یک تمرین بود. تمرینات ما تا قبل از بازی با سپاهان در اهواز ادامه خواهد داشت.

** باتوجه به جذب سوشا مکانی، غلامرضا رضایی، سعید سالارزاده و پادوانی تا چه اندازه در فصل نقل و انتقالات به اهداف تان رسیدید؟

فکر می‌کنم در این بخش عملکرد خوبی داشتیم؛ طبق آن چه برای جذب بازیکن با کادر فنی پیش‌بینی کرده بودیم، نیاز ما برای جذب بازیکن در تمام خطوط بود. در دروازه اگرچه دروازه‌بانان خوبی داشتیم و یوسفی، مظاهری و سلیمی در فصل گذشته و نیم‌فصل اول به ما کمک کردند تا تیم‌مان موفق شود ولی به هر حال احساس کردیم با توجه به این که بازی‌های جام حذفی و جام باشگاه های آسیا را پیش رو داریم و حساسیت و فشردگی در نیم‌فصل دوم لیگ برتر هم بیشتر می شود، نیاز به جذب یک دروازه‌بان داریم که با مساعدت باشگاه نفت تهران و علاقه‌ای که سوشا مکانی نشان داد تا مجددا به عنوان مربی در خدمت او باشم، وی را جذب کردیم که امیدوارم او به موفقیت خودش برای رسیدن به تیم ملی و فولاد در بازی‌هایی که پیش رو دارد، کمک کند. ما برای جذب مکانی، مظاهری را از لیست مان خارج کردیم.

در بخش دفاع هم "سرجیو" را که برزیلی است، از جمع‌مان جدا کردیم. او در ابتدای فصل، نزدیک به هفت بازی برای مان انجام داد ولی در ادامه ترجیح دادیم، دفاع فصل قبل‌مان "پادوانی" را که از ابتدا هم جدایی او از طرف ما نبود، مجددا به این جا برگردانیم. متاسفانه او در پنج، شش هفته ابتدایی نیم فصل دوم، نمی تواند برای ما بازی کند؛ چرا که تاریخ نقل و انتقالات بازیکنان خارجی از دهم دی‌ماه می‌باشد ولی ما پذیرفتیم که او به این جا بیاید و تمریناتش را انجام دهد و او از اردوی کیش کار خود را آغاز کرده است.

در بخش هافبک هم خیلی جا به جایی نداشتیم و سعی کردیم بازیکنانمان را حفظ کنیم. در حال حاضر هم مشکلی در این خط نداریم ولی اگر نیاز شد و برای بازی‌های آسیایی نیاز ببینیم، باتوجه به این که جای جذب یک بازیکن آزاد خارجی و آسیایی را داریم، بازیکنی را به جمع خودمان اضافه می کنیم و در غیر این صورت کارمان را با همین نفراتی که در این پست داریم، ادامه می‌دهیم. البته ما غلامرضا رضایی را هم از پرسپولیس جذب کردیم که او برای بازی در پست حمله و هافبک مدنظرمان است. همچنین سعید سالارزاده، مدافع ملوان را هم که از اواسط فصل قبل بنا به دلایل شخصی‌ از این تیم جدا شده بود، جذب کردیم که این کار را به دلیل این که پیش‌بینی می کنیم که شاید وفا هخامنش، مدافع‌مان که وضعیت خدمتش در حال پیگیری است در اختیار نداشته باشیم، انجام دادیم.

به هر حال هر بازیکنی که در تیم ما زحمت بکشد و تلاش کند، می‌تواند جزو نفرات اصلی مان باشد. ما شاهد یک رقابت نزدیک در تیم هستیم ولی قرار گرفتن در لیست 18 نفره و یا ترکیب 11 نفره، بستگی به شایستگی بازیکنان دارد که در این راستا ملاک ما تجربه و عملکرد بازیکن در تمرینات و تفکرات کادر فنی برای چیدن ترکیب در مقابله با حریفان است. ما 28 بازیکن داریم که این فرصت را دارند تا بتوانند در لیست 18 نفره و یا ترکیب 11 نفره تیم قرار بگیرند.

** فولاد در پایان نیم‌فصل نخست با کسب 27 امتیاز در مکان سوم جدول رده بندی قرار گرفت، ارزیابی شما از عملکرد تیم تان در نیم فصلی که گذشت، چیست؟

تیم ما در بخش پایانی نیم فصل با توجه به شایستگی‌هایی که در بخش ابتدایی آن داشتیم، از نظر جمع آوری امتیاز، نتایج لازم را کسب نکرد. البته در دیدارهای پایانی با حریفان مدعی بازی داشتیم که باید رقابت‌های سختی‌ را با آن ها انجام می‌دادیم. من از جهت این که بازی‌های خوبی را ارایه می‌دادیم، خوشحال بودم، ما فقط نمی‌توانستیم نتیجه بگیریم که البته این موضوع با توجه به رقابت با حریفان مدعی، طبیعی بود؛ چرا که ما نسبت به این حریفان مواردی را کم داریم که مهم ترین آن به خودمان و بازیکنان مان بر می‌گردد که باید خودباوری و اعتماد به نفس‌مان را بیشتر تقویت کنیم تا در چنین شرایطی بتوانیم امتیازات لازم را کسب کنیم.

در نیم‌فصلی که گذشت در ابتدا کارمان را خیلی خوب شروع کردیم و بردهای بسیار خوبی به دست آوردیم و توانستیم جهش خیلی خوبی در جدول داشته باشیم ولی در بخش دوم لیگ علی رغم ارائه بازی‌ها خوب، نتوانستیم امتیازات لازم را کسب کنیم. اگر از 12 امتیاز چهار بازی پایانی‌مان می‌توانستیم، 8 امتیاز به دست آوریم اکنون می‌توانستیم با اختلاف امتیاز بالایی، در مکان اول جدول باشیم. پس در بخش اول نیم‌فصل نخست خوب نتیجه گرفتیم ولی در بخش دوم که کمی شرایط حساس شد، نتایج لازم را به دست نیاوردیم.

در این راستا باید نگاهی هم به مجموعه خودمان داشته باشیم و ببینیم این مجموعه تحمل و ظرفیت لازم را برای بالا ماندن دارد و می تواند این فشارها و افکار عمومی را تحمل کند یا خیر. هیچ کسی از قهرمان شدن بدش نمی آید ولی برخی صحبت ها در این زمینه کمی بازیکنان ما را زیر فشار قرار می دهد که این موضوع در عملکردمان بی تاثیر نیست. باید این موضوع را هم مدنظر قرار داد که تیم ما نسبت به مدعیان شرایط نابرابری را دنبال می کند؛ ما فقط در مواردی مثل باشگاه، امکانات سخت افزاری، بخش مدیریتی و بدون حاشیه بودن، نسبت به حریفان مان موفق هستیم.

** در این شرایط نابرابر، سایر مدعیان چه برتری ای نسبت به فولاد دارند؟

درباره برتری حریفان نسبت به تیم خودمان می توانم به حمایت تماشاگران اشاره کنم. سپاهان، تراکتور، استقلال و پرسپولیس در هر شهری که بازی می کنند، هواداران خود را دارند ولی ما این حمایت ها را نداریم و اگر هم داریم در بخش هایی با مشکل برخورد می کنیم. اشتباه چند تماشاگر ممکن است، باعث مطرح شدن حرف های رکیکی شود که این موضوع روی بازیکن ما تاثیر می گذارد که شاهد این مورد در آخرین دیدارمان در نیم فصل اول برابر گسترش فولاد در اهواز بودیم که بازیکنانی ازجمله بختیار رحمانی و ارشاد یوسفی نسبت به این موضوع گله مند بودند.

به هر حال این اتفاقات باعث وارد شدن حاشیه هم می شود که خوشبختانه با توجه به این که بعد از این بازی، لیگ تعطیل شد ما توانستیم این موضوع را بررسی کنیم که به نتایجی هم رسیدیم و باشگاه هم در حال دنبال کردن این موضوع و پیشگیری از به وجود آمدن چنین اتفاقاتی در ادامه است. البته بازیکنان ما هم باید این موضوع را بدانند و پیش بینی آن را در فضای ورزشگاه ها داشته باشند که در این زمینه هم ما مسایلی را به بازیکنان مان گوشزد می کنیم تا نخواهند چنین مواردی را دنبال کنند. ما مدیرعامل و کادر فنی ای داریم که فوتبالی هستند و سال ها در این فوتبال سرد و گرم را چشیده اند و امروز هم به راحتی می توانند چنین موضوعاتی را مهار کنند. خوشبختانه ما این موارد را خیلی سریع جمع کردیم.

** پیش بینی می کنید که امسال فولاد جام قهرمانی را بالای سر ببرد؟

امیدوارم در ابتدا مانند سال گذشته، ضمن حفظ جایگاه برای کسب سهمیه، بتوانیم به رده های بالاتر برسیم و اگر هم بتوانیم قهرمان شویم، هیچ ایرادی به کارمان نمی بینیم بلکه خودمان را هم شایسته رسیدن به این مهم می دانیم. شاید از نظر کیفیت بازیکن کمی با سایر تیم ها تفاوت داشته باشیم ولی این تفاوت خیلی نیست و می توان با تلاش، برنامه ریزی خوب و کار تیمی، این مورد را جبران کرد. باتوجه به این که سایر تیم ها از بازیکنان ملی پوش فعلی یا سال های گذشته بهره می برند و تاکنون هم بازیکنان ما مدنظر کادر فنی تیم ملی نبوده اند، در این خصوص نسبت به ما بالاتر هستند ولی ما با کار تیمی توانستیم، موفقیت های سال گذشته و آن چه تاکنون اتفاق افتاده است را به دست آوریم. ما اکنون در کورس قهرمانی قرار گرفته ایم که این موضوع برای ما افتخار است و این را مدیون زحمات بازیکنان مان هستیم و امیدوارم شرایط به صورتی باشد تا بتوانیم محصول خوبی را از آن چه در نیم فصل اول کاشتیم، در نیم فصل دوم برداشت کنیم.

** برنامه فولاد برای نیم فصل دوم باتوجه به این که رقابت بین تیم های مدعی بیشتر می شود، چیست؟

برای نیم فصل دوم، اولویت ما حضور موفق در لیگ برتر است و دوست داریم آن جایگاهی را که در سال گذشته به دست آوردیم، از دست ندهیم که البته هر چه به سمت جلو پیش می رویم این موضوع به عملکرد خودمان بستگی دارد. مطمئنا ما خودمان را برای حضور موفق در نیم فصل دوم آماده کرده ایم و دوست داریم بر خلاف بازی رفت مقابل سپاهان در ابتدای لیگ، اتفاق خوبی برای ما رقم بخورد. در ادامه هم نگاه جدی ای به جام حذفی داریم که رقیب مان پرسپولیس است و حریف سختی هم می باشد و بازی راحتی نخواهیم داشت. به هر حال باتوجه به این که ما در جام حذفی بدون انجام بازی به مرحله یک چهارم نهایی رسیده ایم، کار راحتی نداریم. ما به جام باشگاه های آسیا هم که فولاد حضور در آن را برای دومین بار تجربه می کند، نگاه داریم. فولاد در اولین حضور خود در این مسابقات موفق نبود اما امیدوارم امسال بتوانیم نماینده خوبی برای کشور و خوزستان باشیم.

** بختیار رحمانی بعد از آخرین دیدار فولاد در نیم فصل اول برابر گسترش فولاد و دلخوری از تعدادی تماشاگرنما به دلیل توهین به او و برخی از بازیکنان، مصر بود که از فولاد جدا شود اما در ادامه تصمیم گرفت در این تیم بماند، درخصوص این موضوع هم صحبت می کنید.

بعد از آن بازی، تمرینات تیم تعطیل شد و رحمانی هم درخصوص جدایی اش مصاحبه ای داشت که در بخش هایی به او حق می دهم، چرا که من توهین هواداران به بازیکنان را اصلا نمی پسندم. بختیار در این مصاحبه از خودش دفاع کرده بود. به هر حال انسان ها در برخورد با عوامل مختلف هستند. من در جریان آن مصاحبه نبودم، ضمن این که به بازیکنان مان همیشه توصیه کرده ایم درخصوص مسایلی که صحبت می کنند، آرامش داشته باشند. به هر حال به نظرم شاید نوع بیان بختیار به صورتی نبود که بتواند منظور او را برساند که البته این نگاه من است.

من رحمانی را می شناسم و او اولین نفری بود که در ابتدای لیگ آمد و قراردادش را سفید امضا کرد که ما این کار را تحسین کردیم. من این مصاحبه را پای یک اتفاق می گذارم که البته اگر در رسانه بیان نمی شد، بهتر بود. با این وجود وقتی در تعطیلات نیم فصل تمرینات مان را آغاز کردیم، بختیار اولین نفری بود که در تمرینات حاضر شد و اکنون نیز در تمرینات بسیار خوب و با انگیزه تمرین می کند. من پس از این موضوع با او در جلسه ای خصوصی صحبت کردم که متوجه شدم او موضوعی را در حالت عصبانیت مطرح کرده است.

** گویا شما گفته بودید در صورتی با جدایی رحمانی موافقت می کنید که او بخواهد به یک تیم خارجی برود، این موضوع صحت دارد؟

بله درست است، به هر حال در این زمینه با بختیار صحبت کردم و به او گفتم اگر از خارج کشور پیشنهاد داری اولین کسی که تو را به آن جا می فرستد، خود من هستم ولی صلاحت نیست که از فولاد جدا شوی و اگر چیزی به صلاحت باشد من خودم اولین نفری هستم که برای رفتن به تو کمک می کنم. بختیار همیشه به من لطف دارد و به باشگاه و تیم فولاد هم تعصب دارد و این اتفاق روی یک عصبانیت آنی بود و پس از صحبت هایی که با همدیگر داشتیم، او اکنون کار خود را انجام می دهد و از نظر ما این موضوع تمام شده است، مگر این که پیشنهادی از خارج از کشور داشته باشد.

** گویا اخیرا هم از یک تیم اوکراینی پیشنهاد داشته است.

او این موضوع را به من گفت ولی به دلیل این که رسمیت نداشت، به او گفتم که باید این موضوع رسمیت پیدا کند و اگر تیمی خواستار جذب تو است، باید باشگاه در جریان این موضوع قرار بگیرد و آن ها درخواست خود را به صورت مکتوب به باشگاه ارسال کنند و بعد هم باشگاه ها در این زمینه با یکدیگر مذاکره می کنند و انتقال انجام می شود ولی این که کاری به صورت غیر رسمی انجام شود، تمرکز بازیکن به هم می خورد و موضوعی که واقعیت ندارد، اصلا نباید در مورد آن فکر کرد. به هر حال اگر چنین چیزی واقعیت داشته باشد، ما هم به او کمک می کنیم تا چنین اتفاقی بیفتد.

بختیار دوست دارد که به یک تیم خارجی برود و به تیم ملی هم دعوت شود و من فکر می کنم او با لژیونر شدن راحت تر به تیم ملی می رسد تا بازی در داخل کشور و اگر هم قرار باشد از یک تیم داخلی ای به تیم ملی برسد، به نظرم فولاد اولین تیم است. به هر حال ما شاهد این موضوع بوده ایم که خیلی از بازیکنان که در فوتبال ما جا به جا شدند، تصمیمات خوبی نگرفتند و دچار مشکل شدند. این بازیکنان یک موقعیت خوب را با جا به جا شدن از دست می دهند و این جا به جایی ممکن است اصلا دلیلی بر موفقیت بازیکن نباشد که در این زمینه، هم خود بازیکن و هم تیمش متضرر می شوند. به هر حال فکر می کنم فولاد بهترین جا برای بختیار است و البته توقع من این است که هوادارانی که به ورزشگاه می آیند هم از بازیکنان حمایت کنند.

** درباره جام باشگاه های آسیا هم توضیح می دهید؛ این که آیا فولاد مستقیم وارد این رقابت ها می شود یا این که ابتدا باید در پلی آف حضور پیدا کند؟

من و باشگاه پیگیر این موضوع هستیم و طی صحبت هایی که نبی در برنامه نود داشت و هم چنین صحبت های قبلی تاج، هر دو نفر آن ها چهار سهمیه آسیایی ایران را تایید کردند که البته نبی این موضوع را پس از تایید، به موافقت کمیته اجرایی مسابقات AFC موکول کرده است. با توجه به این که قرعه کشی این مسابقات 17 آذرماه و نزدیک می باشد، همه چیز مشخص خواهد شد.

** برخی‌ها اعتقاد دارند که رقابت های نیم‌فصل اول کیفیت لازم را نداشت، نظر شما در این خصوص چیست؟

من هم موافق این موضوع هستم و به نظرم لیگ کیفیت خیلی بالایی نداشت. البته به نظرم این موضوع طبیعی است، چرا که بیشتر اتفاقاتی که در نیم‌فصل اول رخ داد و خوب هم نبودند، مسایل فنی را تحت تاثیر قرار داد. در این راستا هجمه‌ای که به داوران وارد شد و حاشیه‌های کنار زمین، بیشتر از عملکرد تیم‌ها خود را نشان دادند که البته نقش این موارد صد درصد نیست. به هر حال انتظار ما این است وقتی لیگی از 18 به 16 تیم می‌رسد کیفیت بالاتر برود و با توجه به این که به دلیل محدودیت، بخشی از بازیکنان لیگ برتری به لیگ دسته یک رفتند این موضوع باید در کیفیت لیگ تاثیر بگذارد و باید بازیکنان نخبه‌تر، کامل تر و باکیفیت‌تری جذب لیگ برتر شوند تا شاهد بازی‌های خوبی از سوی تیم‌ها باشیم. درکل به نظرم به جز چند بازی در نیم فصل اول، متاسفانه تیم‌ها عملکرد فنی قابل قبولی را ارایه ندادند و معدود بازی‌هایی بود که دیدنی، بسیار جذاب و بدون حاشیه برگزار شد، امیدوارم شرایط در نیم فصل دوم بهتر شود.

** در فصل جاری تعداد تیم‌های مدعی نسبت به گذشته بیشتر شده‌ ‌است، نظرتان در این خصوص چیست؟

این موضوع بسیار خوب است، چرا که این مورد باعث می‌شود رقابت‌ها حساس‌تر شوند ولی این حساسیت نباید باعث شود که تیم‌ها به هر شکلی خود را در بالای جدول نگه دارند و مواردی را در بخش داوری مطرح کنند. به نظرم این حساسیت برای بالا ماندن در جدول این قدر ارزش ندارد که تمام ارزش‌ها، اصول و اخلاق را زیر سوال برد و بدآموزی‌هایی را به وجود آورد، چرا که فوتبال راهش ادامه دارد. متاسفانه حرکت‌های خوب در این فوتبال کم دیده می‌شود و بازهم متاسفانه حرکت‌های بد در آن زیاد دیده می‌شود که این موارد باعث می‌شوند خیلی‌ها که قصد دارند جوانان خود را وارد این فوتبال کنند، کمی دلزده شوند. هر چند باتوجه به پتانسیل‌های زیادی که کشور ما در این رشته دارد و علاقه جوان‌ها هم به این رشته بسیار است، شاید این اتفاقات و بدآموزی‌ها خیلی در انتخاب آن‌ها تاثیرگذار نباشد.

به هر حال بهتر است که الگوهای خوبی برای نسل‌های بعدمان باشیم و اگر بخواهیم این نتیجه را به هر شکلی به دست آوریم و جو ورزشگاه‌ها را بر هم بزنیم، اصل مربیگری و جایگاه آن زیر سوال رفته و حرمت‌ها هم شکسته می‌شود که به نظر من این قهرمانی ارزشی نخواهد داشت. به هر حال این رقابتی که در بالای جدول وجود دارد، خوب است ولی باید کیفیت لیگ بهتر از این شود و انتظارمان این است که در پی این رقابت، بازی‌های خوبی هم انجام شود تا این تماشاگری که وقت می‌گذارد و بازی را از طریق آمدن به ورزشگاه یا تلویزیون می‌بیند، وقتش هدر نرود.

** حضور تماشاگران چقدر در عملکرد تیم‌ها تاثیرگذار است و چرا استقبال آن‌ها از بازی‌ها کم شده است؟

حضور تماشاگران در فوتبال ما بسیار اهمیت دارد. ما در این بخش در آسیا اول هستیم و در بحث داخلی هم شاید اگر فوتبال زیبایی ارایه شود و حاشیه‌ها کمتر شود، با تمام مشکلاتی که تماشاگران در ورزشگاه و برای آمدن به آن دارند، می‌توانیم شاهد استقبال بیشتر آن‌ها باشیم. به هر حال باتوجه به مسایل اقتصادی که وجود دارد، شاید تماشاگر ترجیح دهد که بازی را داخل خانه و از سیما ببیند ولی اگر ما بازی خوبی به نمایش بگذاریم می‌توانیم این نگاه را تغییر دهیم و کاری کنیم که هوادار به ورزشگاه بیاید و از دیدن بازی لذت ببرد. من خودم دوست دارم نتیجه را با ارایه یک بازی زیبا به دست آورم که امیدوارم همه به این صورت فکر ‌کنند و کمتر به حاشیه بپردازند و تیم‌شان را هم برای هر مسابقه آماده کنند و منتظر هر اتفاقی هم باشند. تیم‌ها باید ظرفیت برد و باخت را داشته باشند و کارشان را انجام دهند و امیدوارم چنین فضایی در فوتبال ما حاکم شود.

** نظرتان درباره داوری‌ها و هجمه‌ای که علیه آن‌ها به وجود آمده، چیست؟

وقتی من به عنوان یک مربی می‌خواهم صحبتی را درخصوص داوری که مخاطب من است و به ضرر تیمم، آن هم به صورت سهوی سوت زده است، داشته باشم، باید ابتدا خود را در جایگاه اجتماعی آن داور قرار دهم. در بازی‌هایی بوده که داوری به ضرر ما بوده است ولی هیچ اعتراضی نسبت به این موضوع نداشته‌ایم و البته در مواردی هم به سود ما بوده است. به هر حال زمانی که ما متضرر می‌شویم این حق را نداریم که هر کاری که دل‌مان می‌خواهد، انجام دهیم یا هر حرفی را بزنیم. این داوران هم مانند ما هستند و نباید با آن‌ها این گونه رفتار شود. اگر روزی داوران ما به خاطر فشارها و بی‌احترامی‌هایی که به آن‌ها می‌شود، تصمیم بگیرند که دیگر داوری نکنند، فوتبال تعطیل می‌شود که با این تعطیلی فدراسیون ما آن هم در کشوری که تیمش به جام‌جهانی رفته است، متهم می‌شود.

البته روی صحبت من با داورانی است که سهوا اشتباه می‌کنند، نه آن داورانی که وارد دیگر مسایل می‌شوند که در این راستا من موافق شدیدترین برخوردها با آن‌ها هستم، حتی محرومیت از داوری با هر سابقه‌ای که دارند. منِ مربی هم اشتباه می‌کنم و این اشتباه در کار همه وجود دارد ولی متاسفانه داور همیشه در تیر راس این اتفاقات است. در هیچ جای دنیا این چنین اتفاقاتی که در فوتبال ما رخ می‌دهد، نمی‌افتد.

من از تمام جامعه داوری ممنون هستم، همه آن‌ها به من احترام می‌گذارند و نگاه مثبتی به من دارند که من دوست دارم این نگاه به تمام مربیان باشد و مربیان هم، چنین نگاهی را به تمام داوران داشته باشند. ما به عنوان مربی باید کاری کنیم که داور وقتی اشتباهی در کارش داشت، بیاید و از ما عذرخواهی کند که خود من شاهد چنین رفتاری از سوی قهرمانی پس از دیداری که سال گذشته برابر تراکتورسازی داشتیم و او به اشتباه اوتی را برای حریف گرفت، بودم. همین عذرخواهی کافی است؛ مگر ما از یک داور چه می‌خواهیم؟ آیا می‌خواهیم بگوید به خاطر اشتباهم از این داوری می‌روم؟ به هر حال ما مربیان می‌توانیم با عملکردمان کاری کنیم که داوران تمرکز و آرامش داشته باشند تا کمتر اشتباه کنند، چرا که اشتباهات‌شان به ضرر خودمان می‌باشد. به نظرم داوران نسبت به خیلی از هزینه‌هایی که در فوتبال می‌شود، درآمدی ندارند و به خاطر عشق‌شان کار می‌کنند و درمجموع باید همه به هم در این راستا کمک کنیم.

** عملکرد تیم‌ملی را در مسابقات مقدماتی جام ملت‌های آسیا چطور دیدید؟

ما به لحاظ نتیجه از نظر صعود به جام‌جهانی و دور مقدماتی جام ملت‌های آسیا، موفق عمل کردیم که این حاصل زحمات بازیکنان و کادر فنی است. اکنون هم آرزوی من موفقیت تیم‌ملی می‌باشد و درخواست من این است که با کمک‌های همه‌جانبه، کاری کنیم که تیم‌ملی بدون حاشیه بتواند حضوری موفق در جام‌جهانی داشته باشد که البته زمانی هم تا شرکت در آن نمانده است. به نظر من تا این جا عملکرد تیم‌ملی خوب بوده و نتایج خوبی را هم به دست آورده است و مردم هم از این موضوع خوشحال هستند.

** باتوجه به این‌که تیم‌ملی دیدار تدارکاتی‌ای نداشته است، فکر می‌کنید بتواند در جام‌جهانی عملکرد خوبی را به نمایش بگذارد؟

ما هنوز نمی‌دانیم که چه خواهد شد ولی به هر حال امیدوار هستیم با توجه به بحث‌های سیاسی و توافقاتی که انجام شد و همچنین حضور بلاتر در ایران، بتواند تاثیر خوب و پیام مثبتی برای ما داشته باشد تا بتوانیم برنامه‌های تیم‌ملی را که مهم‌ترین آن انجام بازی‌های تدارکاتی است، اجرا کنیم. چرا که این بازی‌ها می‌توانند معیار و ملاک تیم‌ملی را نشان دهند که امیدوارم این اتفاق بیفتد. البته باتوجه به این‌که هنوز قرعه‌کشی مسابقات هم انجام نشده است، نمی‌توانیم پیش‌بینی کنیم که چه اتفاقی ممکن است در جام‌جهانی بیفتد.

امیدوارم در ادامه، هم بازی‌های تدارکاتی خوبی برای تیم‌ملی پیش‌بینی شود و هم این‌که قرعه خوبی داشته باشیم و درنهایت هم بتوانیم در جام‌جهانی نسبت به دوره‌های قبل موفق‌تر باشیم که البته به نظرم در جام‌های جهانی گذشته هم که حضور داشتیم، باتوجه به شرایط آن زمان، عملکرد خوبی داشتیم که البته در این زمینه شاید نگاه من با خیلی‌های دیگر متفاوت باشد.

** نظرتان درباره انتخاب گودرزی به عنوان وزیر ورزش و مطالبات جامعه ورزش به ویژه فوتبالی‌ها از وی چه می‌باشد؟

حقیقا او را نمی‌شناسم و فقط می‌دانم که ریاست دانشکده تربیت‌بدنی دانشگاه تهران را بر عهده دارد. به هر حال او انتخاب رییس‌جمهور و مجلس بوده است که آن را به فال نیک می‌گیریم. دوست داشتم وزیری که انتخاب می‌شود، ورزشی باشد و مجلسی‌ها هم این اعتماد را داشته باشند و این فضا را باز کنند تا یک وزیر ورزشی انتخاب شود و اکنون هم که این اتفاق نیفتاد و شرایط به این صورت رقم خورد. امیدوارم وزیر ورزش در کنار خود بیشتر از افراد ورزشی بهره ببرد تا تصمیمات ورزشی گرفته شود و کمک‌های خوبی به ورزش شود تا ما دیگر دچار آن مشکلات قبلی نشویم، چرا که ورزشی‌ها وقتی تصمیماتی گرفته می‌شود که کارشناسی شده نباشد، عذاب می‌کشند که در این راستا لطمه به همه وارد می‌شود. به هر حال از گودرزی می‌خواهیم که توجه ویژه‌ای به افراد ورزشی در پست‌های کلیدی و حساس داشته باشد و آن‌ها را آزاد بگذارد تا تصمیمات خودشان را برای انتخاب‌های‌شان داشته باشند تا امیدوار باشیم که ورزش ما در رشته‌های مختلف پس از سال‌ها جایگاه خوبی را به دست آورد.

** از دید شما اگر مدیران باشگاهی ما ورزشی باشند، این موضوع چه تاثیری در عملکرد ورزش کشور دارد؟

همان طور که ما می گوییم، انتظار داریم گودرزی از افراد ورزشی استفاده کند و باید در راس فوتبال هم افرادی قرار بگیرند که از جنس فوتبال باشند، چرا که با این انتخاب خیلی از سوالات دیگر به وجود نخواهد آمد. به طور مثال اکنون کفاشیان باوجود این که در فوتبال بسیار زحمت می کشد و فردی با شخصیت و خوب است ولی همیشه این سوال در ذهن همه است که با وجود این که او سال ها در فوتبال کار اجرایی انجام داده است ولی بهتر بود که او در رشته تخصصی خود که دو و میدانی است، مدیریت می کرد چرا که طبیعی است که او در آن جا بهتر می توانست حرکت کند.

در کل منظور من این است که اگر انتخابی متناسب با آن رشته داشته باشیم، دیگر خیلی سوال ها را نخواهیم داشت و تمرکز به سمت همان رشته می رود. ما در فوتبال مان آدم هایی را داریم که شایسته ریاست فدراسیون فوتبال هستند اما خودشان ورود نمی کنند چرا که از اتفاقاتی که در فوتبال وجود دارد، دلزده شده اند. به هر حال اگر آدم های فوتبالی را در جایگاه های خودشان به عنوان مسوول اول قرار دهیم، انتظارمان از آن ها نیز این است که به زیر مجموعه خود، توجه ویژه ای داشته باشند.

متاسفانه ما اصل قضیه را در اختیار آدم هایی گذاشته ایم که البته برخی از آن ها خودشان نمی خواستند وارد بخش مدیریت شوند و در واقع آن ها را وارد کردند، پس ما اصل موضوع را فراموش کرده ایم و مسوولیت را به کسانی سپرده ایم که شاید در بخش مدیریتی قوی باشند و بتوانند خیلی کمک کنند ولی در تصمیم گیری اصلی، پذیرش تصمیم شان برای جامعه ورزش و آدم های فوتبالی قابل قبول نیست، حتی اگر تصمیمات درستی را بگیرند.

به طور مثال دعوت پیشکسوتان فوتبال آث میلان از سوی باشگاه پرسپولیس کار خوب و قشنگی است که رویانیان انجام داده است ولی مطمئنا اگر یک آدم فوتبالی در راس این باشگاه بود، شاید تاکنون چند بار این اتفاق افتاده بود. باید بگویم زمانی که رویانیان وارد این فوتبال شد، مشکلات او هم شروع شد و کسانی که او را در این سمت گذاشتند، این مشکلات را برای او به وجود آوردند نه آدم های فوتبال و پیشکسوتان. این مشکل را ممکن است تیم های دیگر هم داشته باشند.

در این زمینه باید گریزی هم به انتقال تیم های فوتبالی از تهران به استان های دیگر که امروز علت آن در حال مشخص شدن است و همان مسوولانی که باعث این اتفاقات شدند اکنون می گویند که چرا این اتفاقات افتاده است، داشته باشیم. این موضوع در حالی رخ داد که ما از همان روز اول می دانستیم این اقدام، اشتباه است در حالی که آن‌ها، اکنون این را می گویند. البته این موضوع سیاسی هم بود. اکنون تیم پاس که به فوتبال ایران مربی و بازیکنان زیادی داده، کجا است؟ این باشگاه مانند یک کارخانه بود که آن را مانند کارخانه های دیگر تعطیل کردند. آن ها با این کار می خواستند جایی دیگر را که برای یک عده به لحاظ سیاسی نفع داشت، آباد کنند اما امروز می گویند عملا این اقدام ناموفق بوده است.

پس تصمیمات یک آدم فوتبالی و یک آدم سیاسی متفاوت است. ما می گوییم بگذارند ورزش راه خودش را برود و اگر هم فرد سیاسی ای می خواهد در این زمینه کمک کند، کنار آن باشد و برای منفعت خودش کار نکند. به هر حال این اتفاقات افتاده است، در حالی که ما می توانستیم تاکنون خیلی بیشتر از این در ورزش مان پیشرفت داشته باشیم ولی این اتفاق به دلیل همین تصمیمات نیفتاد.

** و صحبت پایانی ...

زمانی که من به این جا آمدم دهکردی، مدیرعامل باشگاه این اعتماد را به من کرد و با توجه به این که خودش فوتبالی بوده، می دانست وقتی یک مربی را می آورد، باید به او اعتقاد داشته باشد. وقتی یک مدیر می خواهد یک انتخاب داشته باشد، باید کارنامه آن فرد را در نظر بگیرد و وقتی در این راستا مربی ای انتخاب شد، یعنی آن مربی از فیلتری گذشته است و آن فیلتر این است که فردی فوتبالی درخصوص این انتخاب تصمیم گرفته است ولی وقتی مربی ای از این فیلتر نگذشته باشد و به خاطر سلیقه، انتخابی صورت گرفته باشد، پس تبعات آن را در وهله اول باید خود مدیر تحمل کند.

به هر حال دهکردی به من اعتماد کرد و من هم تلاش کردم تا موقعیت خوبی را به وجود آورم. تمام مدیران دوست دارند نتیجه بگیرند و اگر نتیجه نگرفتند باید بررسی کنند که اشکال از چیست و اگر تمام شرایط فراهم شد و مربی نتیجه نگرفت، آن موقع آخرین راه تغییر مربی است ولی در این جا اولین راه تغییر مربی است و عدم ثبات مدیریتی و شغلی برای مربیان باعث اتفاق افتادن، مسایلی می شود. مدیری که فوتبالی است همه چیز را به جان می خرد و زمانی که انتخاب خود را انجام داد، پس باید مربی را حمایت و به آن کمک کند تا کار خود را انجام دهد. اگر این گونه کار شود می توان امیدوار بود تا در آینده فوتبال ما نتیجه را در اولویت کار خود قرار ندهد، در حالی که اکنون نتیجه در اولویت است.


بازدید از صفحه اول
sendارسال به دوستان
printنسخه چاپی
نظر شما: