واقعيت انتخابات تهران

واقعيت انتخابات تهران

عباس عبدی: دور دوم انتخابات مجلس در برخي شهرها به‌ويژه تهران نتايج عجيبي داشت.
روز جهاني خانواده در زمانه زوال‌گرايی

روز جهاني خانواده در زمانه زوال‌گرايی

مریم باقی : در اسناد حقوقي خانواده از حقوق ويژه برخوردار است و حتي خود تشكيل خانواده به عنوان يك حق جهاني شمرده مي‌شود
يکشنبه ۳۰ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 May 19
کد خبر: ۹۵۸۹۹
تاریخ انتشار: ۰۴ آذر ۱۳۹۶ - ۰۹:۰۲

موج‌های رسانه‌ای

یک استاد ارتباطات با اشاره به عملکرد رسانه‌ها برای وادار کردن مسوولان به پاسخگویی، گفت: رسانه‌ها برای پاسخگو کردن مسوولان موج‌های رسانه‌ای ایجاد می‌کنند، اما گاهی این موج‌ها برای مسوولان حساسیت‌برانگیز نیست.

تدبیر24»علی گرانمایه‌پور در گفت‌وگو با ایسنا به وضعیت کشور و عملکرد رسانه‌ها اشاره و بیان کرد: گاهی به دلیل اتفاقاتی که در کشور رخ می‌دهد، رسانه‌ها برای پاسخگو کردن مسوولان موج‌های رسانه‌ای ایجاد می‌کنند اما گاهی این موج‌ها برای مسوولان حساسیت‌برانگیز نیست. برخی اتفاقات مانند کودک آزاری، اختلاس و... داریم که مسوولان حساسیتی نشان نمی‌دهند و رسانه‌ها هم به دلایل خط قرمزی که وجود دارد به برخی مسائل نمی‌پردازند. اگر رسانه هم همه اتفاقات را انعکاس دهد باید بدانیم زمانی که یک جامعه انبوهی از  مشکلات دارد و هر بخش از جامعه هر روز اعتراض دارند و جوابی هم نمی‌گیرند طبیعی است که مردم و مسوولان نسبت به یکسری مشکلات کرخت می‌شوند و حساسیت خود را از دست می‌دهند؛ البته باید بعدا دلیل کرختی و نبود حساسیت آن‌ها را بررسی کرد.

او سپس اظهار کرد: این مساله که چقدر صدای نقد رسانه‌ها به گوش مسوولان می‌رسد به رسانه بستگی دارد. رسانه‌های متعددی مانند شبکه‌های اجتماعی وجود دارند که به مسوولان این امکان را داده‌اند تا در جریان کل اتفاقات جامعه باشند اما اینکه چه میزان صدای نقدها به گوش مسوولان می‌رسد و آن‌ها چه میزان خودشان را مقید به حل مشکلات می‌دانند به میزان پاسخگویی سازمان‌ها و مسوولان بستگی دارد و  باید از مسوولان بپرسیم چقدر خود را در برابر مردم پاسخگو می‌دانند.

این استاد ارتباطات ادامه داد: به نظرم بخشی از مسوولان به دلایل متفاوتی خود را  از پاسخگویی مصون می‌دانند.  بخشی از پاسخگویی به قانون وضوابط کشور، ساختار سازمانی و اخلاق کارگزاران  سیاسی در فضای اجتماعی، سیاسی و  اخلاقی بستگی دارد.

او درباره تاثیر فشار رسانه‌ها بر پاسخگویی مسوولان گفت: ممکن است مسوولی کار اشتباه یا توهینی انجام دهد و عذرخواهی هم نکند اما  فشار رسانه‌ها می‌تواند آن مسوول را مجبور به عذرخواهی کند که البته دیرهنگام است. اگر مسوول نخواهد به نقد و انتقاد پاسخگو باشد راه‌های مختلفی وجود دارد. مدت‌هاست که ظهور فضای مجازی، شبکه‌های اجتماعی و فشارهایی که ایجاد می‌کنند مسوولان را مجبور کرده تا نسبت به برخی مسائل که در گذشته واکنش نشان نمی دادند، پاسخگو باشند.

این استاد ارتباطات اضافه کرد: پاسخگویی مسوولان به رسانه‌ها تابع پاسخگویی مسوولان در برابر سازمانی است که در آن حضور دارند. باید ببینید هر شخصیت سیاسی، اداری، علمی و ... در جامعه چه میزان به مجموعه کاری و زیردستان خودش پاسخگو است. زمانی که مسوولان درباره عملکرد ضعیف خود و زیردستانشان پاسخی نمی‌دهند، در مواجهه با رسانه‌ای که آن‌ها را به چالش می‌کشد هم بیشتر توجیه‌گر هستند.

علی گرانمایه‌پور در پایان به انواع پاسخگویی اشاره کرد و گفت: ما پاسخگویی صریح، توجیه‌گر و فرافکنی داریم. شکل و محتوای پاسخ مهم است که به چه مطلب و به چه شکل پاسخ می‌دهی. اگر پاسخگویی مسوولان شفاف و قانع‌کننده باشد، بنابراین مردم هم به رسانه و  مسوولان اعتماد می‌کنند. اما هر چه مسوولان از پاسخگویی فرار کنند و توجیه‌گر باشند مردم بی اعتماد می‌شوند.

بازدید از صفحه اول
sendارسال به دوستان
printنسخه چاپی
نظر شما: