واقعيت انتخابات تهران

واقعيت انتخابات تهران

عباس عبدی: دور دوم انتخابات مجلس در برخي شهرها به‌ويژه تهران نتايج عجيبي داشت.
روز جهاني خانواده در زمانه زوال‌گرايی

روز جهاني خانواده در زمانه زوال‌گرايی

مریم باقی : در اسناد حقوقي خانواده از حقوق ويژه برخوردار است و حتي خود تشكيل خانواده به عنوان يك حق جهاني شمرده مي‌شود
دوشنبه ۳۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 May 20
کد خبر: ۹۷
تاریخ انتشار: ۰۱ مرداد ۱۳۹۲ - ۱۷:۰۹

افتتاح پالایشگاه با گاز نسیه!

بهره‌برداری پالایشگاه فاز ۱۵ و ۱۶با گاز قرضی

بهره برداری از پالایشگاه فازهای 15 و 16 به کاهش تولید پالایشگاههای فجر جم و بیدبلند یک می انجامد یا در پی بهره برداری از این پروژه، میدان نفتی آغاجری بیش از پیش از تزریق گاز محروم خواهد شد.

 

در حالی قرار است روزانه ۱۲.۵ میلیون مترمکعب گاز تولیدی فازهای ۶، ۷ و ۸ پارس جنوبی به پالایشگاه فاز ۱۵ و ۱۶ منتقل شود که این حجم از گاز تولیدی پارس جنوبی تاکنون بدون مشکل در دو پالایشگاه فجر جم و بیدبلند یک فرآورش می شد.

به گزارش تسنیم، در حالی اولین واحد شیرین سازی پالایشگاه گازی پروژه فاز 15 و 16 پارس جنوبی با ورود گاز ترش تولیدی فازهای 6، 7 و 8 در مدار بهره برداری قرار گرفته که پیش از این گاز تولیدی فازهای 6، 7 و 8 پارس جنوبی علاوه بر فرآورش در پالایشگاه چهارم پارس جنوبی به منظور شیرین سازی به پالایشگاه های فجر جم و بیدبلند یک منتقل می شد.

آغاز انتقال گاز ترش این سه فاز به پالایشگاههای فجر جم و بیدبلند یک در سالهای گذشته افزایش تولید و بهره وری را در این دو پالایشگاه به دنبال داشت، از سوی دیگر در این مدت بخشی از گاز ترش تولیدی فازهای 6، 7 و 8 نیز بدون شیرین سازی برای تزریق گاز به میادین نفتی از جمله میدان نفتی آغاجری ارسال می شد.

پیش از این قرار بود تا پایان دولت دهم شاهد بهره برداری کامل از فازهای 15 و 16 پارس جنوبی و افزایش 50 میلیون مترمکعبی تولید گاز کشور با بهره برداری از این پروژه ملی باشیم اما این مهم در پی بروز تأخیرهای متعدد محقق نشد و تنها یک واحد شیرین سازی پالایشگاه (به اذعان مدیرعامل شرکت نفت و گاز پارس) آماده بهره برداری شده است.

از آنجا که بهره برداری از پالایشگاه باید با ورود گاز به آن انجام شود و از طرفی ساخت سکوهای دریایی فازهای 15 و 16 برای تولید گاز هنوز به نتیجه نرسیده است، خط لوله انتقال گاز از فازهای 6، 7 و 8 پارس جنوبی به سایت خشکی فازهای 15 و 16 احداث شده تا با استفاده از گاز تولیدی فازهای قدیمی، مشعل پالایشگاه جدید در روزهای پایانی دولت دهم روشن شود.

حال باید دید، بهره برداری از پالایشگاه فازهای 15 و 16 به کاهش تولید پالایشگاههای فجر جم و بیدبلند یک می انجامد یا در پی بهره برداری از این پروژه، میدان نفتی آغاجری بیش از پیش از تزریق گاز محروم خواهد شد.

بازدید از صفحه اول
sendارسال به دوستان
printنسخه چاپی
نظر شما: