واقعيت انتخابات تهران

واقعيت انتخابات تهران

عباس عبدی: دور دوم انتخابات مجلس در برخي شهرها به‌ويژه تهران نتايج عجيبي داشت.
روز جهاني خانواده در زمانه زوال‌گرايی

روز جهاني خانواده در زمانه زوال‌گرايی

مریم باقی : در اسناد حقوقي خانواده از حقوق ويژه برخوردار است و حتي خود تشكيل خانواده به عنوان يك حق جهاني شمرده مي‌شود
دوشنبه ۳۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 May 20
کد خبر: ۹۷۹
تاریخ انتشار: ۱۴ مرداد ۱۳۹۲ - ۰۹:۴۲
رسانه های جهان در باب تحلیف:

بازتاب متن و حواشی تحلیف روحانی در مطبوعات جهان

مراسم تحلیف حسن روحانی و سخنان رئیس جمهور ایران بازتاب بسیار گسترده ای در میان مطبوعات بین المللی داشته و تقریباً همه مطبوعات و رسانه های انگلیسی زبان، هر یک از جنبه ای به آن پرداخته اند. در این میان، دولت آمریکا و رژیم صهیونیستی نیز مواضعی را مطرح کرده اند که در شماری از مطبوعات و رسانه ها بازتاب یافته است.
خبرگزاری «رویترز» توجه خود را بر سخنرانی روحانی در مراسم روز گذشته متمرکز کرده و می نویسد رئیس جمهور جدید ایران خواستار گفت و گو و احترام شده است. این خبرگزاری به نقل از روحانی می نویسد: «تنها راه تعامل با ایران، گفت و گو از موضعی برابر، اعتمادسازی و احترام و متقابل و همچنین کاستن از خصومت ها و خشونت هاست...اگر پاسخ درست می خواهید، با ایران با زبان تحریم سخن نگویید؛ بلکه با زبان احترام سخن بگویید». رویترز اشاره می کند که روحانی بلافاصله پس از انجام این سخنرانی، لیست اعضای پیشنهادی کابینه خود را نیز به مجلس شورای اسلامی ارائه کرده است. به اعتقاد این خبرگزاری، این امر نشان از عزم روحانی برای آغاز به کار و فعالیت سریع دارد.

سخنان روحانی درباره ضرورت گفت و گو با ایران از موضع احترام، در بسیاری از مطبوعات و رسانه ها بازتاب یافته است.
اما روزنامه «نیویورک تایمز» ضمن پرداختن به خبر تحلیف روحانی، به طور خاص لیست اعضای کابینه وی را مورد توجه قرار داده و می نویسد روحانی کابینه ای جدید از چهره های آشنا را معرفی کرده است. نیویورک تایمز می نویسد اغلب اعضای کابینه وی را تکنوکرات هایی تشکیل می دهند که پیشتر در دولت رئیس جمهور میانه رو اسبق این کشور، یعنی هاشمی رفسنجانی خدمت کرده اند. این روزنامه اشاره می کند که روحانی کابینه خود را کابینه «تدبیر و امید» خوانده و گفته انتخاب وی نشان می دهد که مردم ایران خواستار زندگی آزادانه، تغییر و پیشرفت و رهایی از فقر و تبعیض هستند.

در میان مطالب مربوط به این موضوع، شماری از مطبوعات و رسانه ها توجه خود را به واکنش دولت آمریکا به آغاز به کار رسمی رئیس جمهور جدید ایران معطوف کرده اند. به نوشته روزنامه «واشنگتن پست»، کاخ سفید اعلام کرده امیدوار است رئیس جمهور جدید ایران به خواسته های رأی دهندگان ایرانی توجه نشان دهد و تصمیماتی بگیرد که به یک زندگی بهتر برای ایرانیان منجر شود جی کارنی، سخنگوی کاخ سفید اظهار داشته
آغاز به کار روحانی، به ایران این فرصت را می دهد تا به سرعت در راستای برطرف کردن نگرانی ها پیرامون برنامه هسته ای خود اقدام کند. وی همچنین گفته در صورتی که روحانی بخواهد به طور جدی و اساسی در راستای انجام تعهدات بین المللی خود و حل و فصل مسئله هسته ای گام بردارد، ایالات متحده را شریکی برای خود خواهد یافت.

با این حال، مطابق معمول، نخست وزیر رژیم صهیونیستی دیدگاهی متفاوت با همه را ابراز کرده و بار دیگر اتهاماتی را متوجه رئیس جمهور جدید ایران نموده است. به نوشته «فاکس نیوز»، بنیامین نتانیاهو ضمن زیر سوال بردن روحانی، مدعی شده وی نیز مانند سلف خود، اندیشه نابود کردن رژیم اسرائیل را در سر دارد. وی اظهار داشته هرچند رئیس جمهور در ایران تغییر کرده، اما اهداف حکومت این کشور تغییری نکرده و ایران قصد دارد با ساخت سلاح هسته ای، از آن جهت نابود کردن رژیم اسرائیل استفاده کند. نتانیاهو این اظهارات را در جریان جلسه هفتگی کابینه رژیم اسرائیل بیان کرده است.

در نهایت، شماری از مطبوعات و رسانه ها نیز توجه خود را به موضع روحانی در قبال مسئله سوریه معطوف کرده اند که در جریان دیدار وی با نخست وزیر این کشور بیان شده است. سایت شبکه خبری «العربیه» از این جمله است که ضمن اشاره به این دیدار، از قول روحانی می نویسد اتحاد ایران و سوریه مستحکم باقی خواهد ماند. این سایت به نقل از روحانی می نویسد: «هیچ نیرویی در جهان نمی تواند روابط مستحکم، راهبردی و تاریخی میان دو کشور را که بر مبنای دوستی شکل گرفته، متزلزل کند». وی همچنین گفته روابط سوریه و ایران بر مبنای درک و همچنین سرنوشت مشترک شکل گرفته است.
منبع:تابناک

بازدید از صفحه اول
sendارسال به دوستان
printنسخه چاپی
نظر شما: