واقعيت انتخابات تهران

واقعيت انتخابات تهران

عباس عبدی: دور دوم انتخابات مجلس در برخي شهرها به‌ويژه تهران نتايج عجيبي داشت.
روز جهاني خانواده در زمانه زوال‌گرايی

روز جهاني خانواده در زمانه زوال‌گرايی

مریم باقی : در اسناد حقوقي خانواده از حقوق ويژه برخوردار است و حتي خود تشكيل خانواده به عنوان يك حق جهاني شمرده مي‌شود
دوشنبه ۳۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 May 20
کد خبر: ۹۸۷۱
تاریخ انتشار: ۱۱ آذر ۱۳۹۲ - ۰۹:۳۰

مشکلات تابلوی سفالی مترو تجریش

یک هنرمند گفت: مشکلات تابلوی سفالی مترو تجریش، بر سلامت روان و عملکرد کارهای دیگر ما نیز اثرات بسیار زیان‌باری داشته است.

به گزارش تدبیر24 به نقل از ایسنا، طهماسبی‌نژاد طراح و سازنده تابلوی سفالی مترو تجریش درباره این تابلو که مدتی است، عملیات ترمیم و مرمت‌اش در حال انجام است، گفت: بهمن ماه سال گذشته قرارداد اجرای این تابلو منعقد و بر اساس آن مقرر شد طی مدت یک ماه کار تحویل داده شود. درحالی که می‌دانیم انجام کاری با ابعاد 60 متر در این مدت زمان بسیار سخت است.

وی افزود: در برخی از بخش‌ها، ضخامت کار حتی به 20 سانتی‌متر هم می‌رسید. این اثر بزرگ در این ابعاد را 70 متر از ایستگاه مترو تجریش پایین آوردن و به آن سختی داربست گذاشتن، به قدر کافی مایه درگیری ذهنی و جسمی بود که جایی برای سیاسی کردن آن نمی‌ماند. اما به دلایلی نامعلوم، قضیه‌ای به این سادگی، سیاسی شد. به ما اعلام کردند به دلیل اینکه فرماندار شمیرانات هر روز از این محل عبور می‌کند، کار باید به سرعت نصب شود.

طهماسبی‌نژاد ادامه داد: کار به مرحله‌ نصب و پتینه رسید و مسؤولان ناظر مترو هم آن را مورد تایید قرار دادند و قرار شد در زمانی نزدیک تسویه حساب آن انجام شود. طبیعی است که از این مرحله به بعد توان فکری و نیروی انسانی گروه متوجه پروژه‌های دیگر می‌شود و هم‌چنین روی مبلغ تسویه حساب آن برنامه‌ریزی می‌شود.

این سفالگر با بیان این‌که یک سایت غیر رسمی، کلیت این مساله ساده را رسانه‌ای کرد، افزود: در یک سایت غیر رسمی فردی که خود را منتسب به خانواده شهدا می‌دانست، این اتهام را که گروه سازنده تابلو شیطان‌پرست و کافر هستند، به گروه وارد کرد. بر کسی پوشیده نیست که وارد ساختن هر کدام از این اتهامات در کشوری اسلامی، برای گروهی که هر کدام سابقه مذهبی و اعتقادی دارند و در جای لازم حقوق خود را از مراجع قانونی مطالبه خواهند کرد، سازنده را در شرایط نامناسبی قرار می‌دهد. اگر تاکنون هم این مطالبه صورت نپذیرفته، مطابق با رفتار امام هفتم شیعیان (ع) مبنی بر کظم غیظ است و آن را به قضاوت بزرگان واگذار کردم.

وی با بیان این‌که من در خانواده‌ای بزرگ شده‌ام که اطرافیانم اکثرا از رزمندگان هشت سال دفاع مقدس هستند، تاکید کرد: تعدادی از نزدیکان اعضای گروه نیز جزو جانبازان جنگ تحمیلی هستند. پس از دو ماه سرانجام این امکان میسر شد به دوستان ثابت شود که قصد و غرضی در کار نبوده‌ است و در واقع فشار کار موجب برخی نابسامانی‌ها در اجرای این تابلو شده است.

طهماسبی‌نژاد تصریح کرد: بعد از دو ماه، پس از بازرسی حراست و بازرسی سازمان زیباسازی، به این نتیجه رسیدند که کار باید تعمیر شود. حتی فراهم کردن داربست و مصالح ترمیم را بر عهده گروه سازنده گذاشتند. همچنین کارفرما تاکنون هیچ مبلغی بابت ترمیم و موارد فوق به ما پرداخت نداشته است و باید پذیرفت که با احتساب هزینه‌های جنبی می‌توان تصور کرد که شرایط تا چه میزان برای گروه دشوار است و برای مثال هزینه نصب داربست معادل 16 میلیون ریال شده است که به صورت شخصی آن را پرداخت کردم، در صورتی‌که نصب داربست و چوب، برعهده کارفرما است نه هنرمند.

این هنرمند در پاسخ به این سوال که چه‌مقدار از کار باقی مانده است، تصریح کرد: تقریبا کار تمام شده است و حدود 10 درصد کار باقی مانده که طی سه یا چهار روز به اتمام می‌رسد. اما به دلیل ایراداتی که به طرح کار گرفتند، این کار حدود 50 درصد با طرح اولیه تفاوت دارد. که البته امید است با اظهار نظرهای مثبت و سازنده اندکی جبران مافات شود.

وی درباره اظهارات مسؤولان که اعتقاد دارند کار اصلا رونمایی نشده بود، تصریح کرد: کاری که در ابتدا نصب گردید، رونمایی شد. همچنین مورد تایید کارفرما قرار گرفت و حتی به ما وعده دادند که تا زمانی نزدیک، چک تسویه حساب آن را می‌دهند.

وی با انتقاد از نبود نظارت حین انجام کار در کارگاه، گفت: باید مسؤولین از روز اول به کارگاه می‌آمدند و پروسه انجام کار را می‌دیدند و اگر ایرادی وارد بود به ما منتقل می‌کردند تا دیگر مشکلی پیش نیاید. ولی به دلیل نظارت‌های کافی، 10 روز مانده به اتمام قطعی پروژه، کار را رد کردند و گفتند آن را باید تعمیر کنید.

این سفالگر که به همراه گروهش آثاری در ایستگاه‌های مترو شهید‌ مفتح، پیروزی، انقلاب، منیریه، سبلان، تجریش و... را به نصب و رونمایی رسانده است، گفت: دوره قبل مسؤولانی بودند که کاملا بر کار نظارت داشتند وایرادات کار را در کارگاه به ما می گفتند تا آن را رفع کنیم و کار تایید شده را نصب و رونمایی می‌کردیم. اما پس از تغییرات مسؤولان، این نظارت بسیار کم شده‌ است.

وی با بیان این‌که بخشی از کاستی‌ها، از ناحیه تیم ما بوده است ، گفت: من اشتباه کردم که این پروژه را با آن زمان محدود و کم برعهده گرفتم و حتی شب عید نیز خانواده را ترک کردم تا روی اثر کار کنم. اما باید پذیرفت که در موارد مشابه معمولا اگر اشتباهی رخ می‌دهد، همه کاستی‌ها برعهده هنرمند سازنده تابلو نیست و اعتقاد دارم که مسؤولان نیز در این مساله کاستی‌هایی داشته‌اند.

همچنین روح‌الله مهری - فرزند استاد عبدالله مهری - که این روزها با همکاری با طهماسبی‌نژاد وظیفه ترمیم و مرمت تابلو در دست تعمیر ایستگاه مترو تجریش را دارد، درباره این اثر و پروسه کار گفت: این کار بیش از دو ماه است که در مرحله ترمیم و بازسازی مجددش است. حدود 80 درصد کار انجام شده و حدود 20 درصد آن باقی مانده است.

وی ادامه داد: از طرف مترو همیشه عجله برای به انجام رسیدن کار وجود دارد. من کارهای زیادی را در مترو مورد ترمیم و مرمت قرار دادم و رنگ و پتینه بسیاری از کارها بر عهده من بود. هنگامی که کاری سفارش داده می‌شود از طرف سازمان مترو همیشه اصرار است که کار سریع به انجام برسد. اگر جای این دوستانی بودم که کار را ساختند، شاید این‌کار را قبول نمی‌کردم. زیرا در این مدت زمان کار شدنی نبود.

این هنرمند بر خلاف گفته مسؤولان بیان کرد: این کار به صورت کامل رونمایی شد. تمام هزینه‌های کار و ترمیم از جمله مصالح و داربست برعهده آقای طهماسبی‌نژاد و بی‌باک بود. اگر سازمان مترو بخشی از هزینه را پرداخت می‌کرد، شاید این کار طی پنج روز به طور کامل تمام می‌شد. همیشه ترمیم برعهده پیمانکار است و متریال نصب، داربست و کارگر برعهده کارفرما است.

مهری با بیان این‌که سطح هنری آثار مترو افت کرده‌است، گفت: دغدغه هنرمندان در جاهایی که عمومیت و رفت‌وآمد بیشتری دارد این است که هنر مختص ایرانی و ایران زمین، در آن مکان‌ها بیشتر ارائه شود. اکنون کسانی که کار می‌کنند بیشتر براساس باند‌بازی و روابطش است.

وی تاکید کرد: با تغییرات مسؤولان مترو، بار هنری، فرهنگی و تزیینی مترو پایین آمده است. استادان زیادی هستند که به واسطه قیمت پایین دیگر حاضر نیستند در این زمینه کار کنند. اکنون قیمت آثار مترو متری 250 هزار تومان است در حالی که از نظر من حداقل این قیمت باید 600 یا 700 هزار تومان باشد.

مهری در سخنان پایانی‌اش تاکید کرد: دوستانی که این تابلو را ساختند واقعا زحمت زیادی کشیدند.

به گزارش ایسنا، تابلو سفالی عظیمی که در ایستگاه مترو تجریش قرار دارد، مدتی است بوسیله پوششی آبی رنگ از دید عموم مردم پنهان شده است و متخصاصان مشغول انجام عملیات ترمیم روی این اثر هستند.


بازدید از صفحه اول
sendارسال به دوستان
printنسخه چاپی
نظر شما: