واقعيت انتخابات تهران

واقعيت انتخابات تهران

عباس عبدی: دور دوم انتخابات مجلس در برخي شهرها به‌ويژه تهران نتايج عجيبي داشت.
روز جهاني خانواده در زمانه زوال‌گرايی

روز جهاني خانواده در زمانه زوال‌گرايی

مریم باقی : در اسناد حقوقي خانواده از حقوق ويژه برخوردار است و حتي خود تشكيل خانواده به عنوان يك حق جهاني شمرده مي‌شود
پنجشنبه ۲۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 May 16
کد خبر: ۳۲۳۰۵
تاریخ انتشار: ۲۸ مرداد ۱۳۹۳ - ۰۹:۴۰

ابتکار وزیر ارتباطات لبنان

«پطرس حرب» وزیر ارتباطات لبنان و از اعضای گروه 14 مارس برای عبور از بحران انتخاب سیزدهمین رییس جمهور این کشور ابتکار« تشکیل جلسه پارلمان با حد نصاب نصف بعلاوه یک » را پیشنهاد کرد.
تدبیر24: پطرس حرب عصر دوشنبه درکنفرانسی خبری پیشنهاد کرد که نمایندگان پارلمان لبنان براساس ماده 49 قانون اساسی این کشور ، رییس جمهوری جدید را براساس « اکثریت مطلق آرا» انتخاب کنند.

وی از « نبیه بری» رییس مجلس لبنان خواست تا با اهتمام به این « ابتکارعمل جدید» مشکلی را که با بقا و یا سقوط جمهوری لبنان ارتباط دارد نه تنها انتخاب رییس جمهور، مورد توجه و آن را در دستور کار مجلس قرار دهد.

وزیر ارتباطات لبنان گفت: با فراخوان رییس مجلس، همه نمایندگان در مجلس حضوریابند تا حد نصاب ( یک سوم بعلاوه یک) تحقق یابد و از میان نامزدها هرکدام که دارای صلاحیت ، وجهه ملی ، تجربه بیشتر و اشتهار به پاکدستی است و موفق شود آرای لازم را کسب کند به کاخ ریاست جمهوری (بعبدا) برود و همه از او حمایت کنند.

وی اضافه کرد: مهم این است که رییس مجلس و همه نمایندگان و فراکسیون ها این اهتمام را داشته باشند و در جلسه پارلمان حضور یابند.

طبق قانون اساسی لبنان جلسات پارلمان این کشور برای انتخاب ریییس جمهوری با حضور دو سوم نمایندگان (86 نماینده) به حد نصاب می رسد و رسمیت می یابد اما بر خلاف جلسه اول که انتخاب رییس جمهوری به همین تعداد رای نیاز دارد، در جلسات دوم به بعد هر نامزدی که بتواند اکثریت ( نصف بعلاوه یک یعنی 65 رای) را کسب کند، می تواند به کاخ ریاست جمهوری (بعبدا) برود.

مجلس لبنان دارای 128 عضو است که اخیرا یکی از نمایندگان درگذشن.

پطرس حرب گفت که نبیه بری زمان زیادی را برای دستیابی به یک توافق صرف کرده و باید این روند تحقق یابد.

وزیر ارتباطات لبنان با بیان این پرسش« آیا اهمیت رسیدن یک فرد معین به کرسی ریاست جمهوری مهمتر از امنیت و ثبات لبنان و موسسات قانونی آن است؟» گفت: آیا باید منتطر یک توافق غیرممکن و یا از روی اجبار پذیرش دوباره دوره کنونی مجلس باشیم که با اصول کشور و اراده مردم مخالف است.

بیشتر اعضای گروه 14 مارس و همپیمانان پطرس حرب برغم مخالفت های گسترده حتی در درون این گروه همچنان بر نامزدی « سمیر جعجع» رییس حزب نیروهای لبنانی که با اعلام نامزدی پرونده ترورهای وی در لبنان گشوده شد، اصرار دارد و حاضر نیست از وی عبور کند.

پطرس حرب با بیان اینکه 86 روز است کرسی ریاست جمهوری لبنان خالی است ، گفت که این ابتکارعمل « دعوتی صادقانه برای اعتماد به انتخاب رییس جمهور بر مبنای معادله نصف بعلاوه یک آرای نمایندگان پارلمان است».

وی با بیان اینکه « صحنه سیاسی لبنان تاکنون شاهد این تنگنا و بحران نبوده است»، گفت که « خلاء سیاسی» به بهانه « عدم توافق سیاسی» قابل پذیرش نیست.

دهمین جلسه پارلمان هم که قرار بود سه شنبه گذشته برگزار شود به « حد نصاب » نرسید و انتخاب رییس جمهور سیزدهم این کشور به جلسه یازدهم پارلمان موکول شد که قرار است دوم ماه سپتامبر( یازدهم شهریورماه آینده) تشکیل شود.

از 25 ماه مه که مصادف با پایان دوره ریاست جمهوری ژنرال « میشل سلیمان» است تا امروز کرسی ریاست جمهوری لبنان خالی است و 20 ماه نوامبر آینده (آبان ماه) دوره کنونی مجلس نمایندگان لبنان پایان می یابد و انتخابات مجلس باید بین 20 سپتامبر تا 20 نوامبر برگزار شده باشد.

«ولید جنبلاط » رییس فراکسیون دیدار دموکراتیک در مجلس لبنان با در اختیار داشتن 16 کرسی همچنان اعلام کرده است که « هنری حلو» نامزد این فراکیسون است و گروه 14 مارس هم بدون تغییر در گزینه خود از « سمیر جعجع » رییس حزب نیروهای لبنانی حمایت می کند.

حزب الله لبنان هم بدون اینکه از نامزد خود نام ببرد ، تاکید می کند که نامزد گروه 8 مارس مشخص است و طرف مقابل باید با او به توافق برسد.

محافل سیاسی و رسانه ای از ژنرال « میشل عون » رییس فراکسیون تغییر و اصلاح در مجلس لبنان به عنوان نامزد گروه 8 مارس از جمله حزب الله یاد می کنند.

« سلیمان فرنجیه» رییس حزب جریان المرده و از همپیمانان حزب الله در گروه 8 مارس اعلام کرده است که از نامزدی ژنرال عون حمایت می کند و اگر مطمئن شود وی تمایلی برا اعلام نامزدی ندارد، آماده است نامزدی خود را اعلام کند.

ژنرال عون که اخیرا و هنگام فعالیت در باغچه خانه خود از ناحیه دست دچار شکستگی شده ، تاکنون نامزدی خود در انتخابات ریاست جمهوری لبنان را بطور رسمی اعلام نکرده است.

رییس جمهور لبنان را نمایندگان مجلس این کشور ازمیان نامزدهای طایفه مسیحی مارونی انتخاب می کنند هرچند زمزمه انتخاب رییس جمهور توسط رای مستقیم مردم شنیده می شود.

تنها جلسه اول پارلمان لبنان برای انتخاب رییس جمهوری سیزدهم با اکثریت قاطع و بی سابقه تشکیل شد و در این جلسه سمیر جعجع نامزد گروه 14 مارس شکست سختی را از « برگه های سفید» متحمل و پرونده ترورهای او در لبنان بار دیگر گشوده شد.

9 جلسه بعدی پارلمان لبنان به علت به حد نصاب نرسیدن تشکیل نشده است.
بازدید از صفحه اول
sendارسال به دوستان
printنسخه چاپی
نظر شما: