واقعيت انتخابات تهران

واقعيت انتخابات تهران

عباس عبدی: دور دوم انتخابات مجلس در برخي شهرها به‌ويژه تهران نتايج عجيبي داشت.
روز جهاني خانواده در زمانه زوال‌گرايی

روز جهاني خانواده در زمانه زوال‌گرايی

مریم باقی : در اسناد حقوقي خانواده از حقوق ويژه برخوردار است و حتي خود تشكيل خانواده به عنوان يك حق جهاني شمرده مي‌شود
پنجشنبه ۲۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 May 16
کد خبر: ۳۲۷۴۴
تاریخ انتشار: ۰۱ شهريور ۱۳۹۳ - ۱۴:۳۴
آذر منصوری: روز استیضاح، روز مظلومیت دولت یازدهم در مجلس بود

انتخاب نجفی ناشی از واقع‌بینی رئیس‌جمهور بود

هنوز چند ساعتی از نتیجه استیضاح وزیر علوم نگذشته بود که حسن روحانی رییس جمهور ایران محمد علی نجفی را به عنوان سرپرست وزارت علوم انتخاب کرد. انتخابی که حالا ناظران سیاسی از هوشمندانه بودن آن سخن می گویند.
تدبیر24: آذر منصوری، فعال سیاسی اصلاح‌طلب درباره انتخاب محمدعلی نجفی برای سرپرستی وزارت علوم از سوی رئیس‌جمهور به «آفتاب» می‌گوید: «شواهد و قرائن و نوعی واکنش‌های نمایندگان مجلس شورای اسلامی نشان می‌داد که آقای فرجی‌دانا به عنوان وزیر علوم از مجلس رای اعتماد نمی‌گیرد. به همین دلیل من معتقدم انتخاب آقای نجفی به عنوان سرپرست وزارت علوم ناشی از واقع‌بینی رییس‌جمهور و ارزیابی صحیح سیاسی آقای روحانی است.»

منصوری به دلایل استیضاح‌کنندگان اشاره کرده و می‌گوید: «اساساً رفتار و دلایلی که موافقان استیضاح در مجلس عنوان می‌کردند، نشان‌دهنده اقدامات از پیش‌طراحی شده است. اقداماتی که برخی از اعضای مجلس بر پایه منافع گروهی خود آن را طراحی کرده‌اند.»

وی با بیان اینکه ادله موافقان استیضاح محکم و مستدل نبوده و بر محور یک سری کلی‌گویی دور می‌زد، افزود: در مقابل آقای فرجی‌دانا محکم و با گزارش قانونی از مواضع خود دفاع کردند.»

منصوری به آینده رابطه مجلس و دولت پرداخته و گفت: «روز استیضاح، روز مظلومیت دولت یازدهم در مجلس بود. مخالفان دولت با سیاه‌نمایی مسائلی غیرواقعی را مطرح کردند قطعا اتخاذ این رویکرد در افکار عمومی به نفع استیضاح‌کنندگان نخواهد بود و سود مثبت آن به دولت خواهد رسید.»

منصوری تاکید کرد: «اینگونه سنگ‌اندازی‌ها و مانع تراشی‌ها از سوی برخی ادامه خواهد داشت. این رفتارها در سال‌های قبل نیز دیده شده است. مطمئنا دولت یازدهم می‌تواند با تدبیر خاص راه تعامل روشن و شفاف را با مجلس هموار کند.»

وزیر آینده، ادامه‌دهنده سیاست‌های فرجی‌دانا باشد

«محمود ضیایی» مدیر گروه مدیریت جهانگردی دانشکده مدیریت و حسابداری دانشگاه علامه طباطبایی نیز در گفت‌وگو با «آفتاب» تاکید کرد: «مهم تر از مرثیه سرایی این است که آقای رییس جمهور در سریع‌ترین زمان ممکن، فرد شایسته‌ای را که ادامه دهنده سیاست‌های پیشین باشد، معرفی کند.»

 او در ادامه البته سیاست های وزیر پیشین علوم، تحقیقات و فناوری _رضا فرجی دانا_ را مثبت ارزیابی کرد که باید ادامه یابد و گفت: ای کاش ایشان وزیر می‌ماندند و بعد از 4 سال، کارنامه‌شان مورد بررسی قرار می گرفت اما همین 10 ماه اخیر نشان داد که افشای بورسیه‌های غیرقانونی که امروز در مجلس باز هم بر آن تاکید شد و حاکی از عدم عدالت آموزشی در هشت سال گذشته داشت.

افراطیون در پی تداوم تیرگی رابطه دولت و مجلس هستند

«علی بیگدلی» تحلیلگر و پژوهشگر مسائل بین الملل هم در گفت‌وگو با «آفتاب» گفت: «افراطیون مجلس در پی تقابل و تیرگی روابط دولت و مجلس بودند و آقای روحانی می تواند آن را مجددا به تعامل و روشنی تبدیل کند.»

او در ادامه از مسائل پیچیده و پشت پرده ای که در جریان این استیضاح وجود داشت، گفت: «ماجرا به سادگی چیزی که دیده و شنیده شد نبود. به هرجهت آقای رییس جمهور با عدم حضور در صحن مجلس و سفر به اردبیل، ناراحتی و نارضایتی خود را نسبت به استیضاح نشان داد. اما به نظر می‌رسد ایشان می‌تواند نقشه افراطیون در قبال ادامه رابطه دولت و مجلس  که امروز به تیرگی گراییده است را با انتخاب فرد شایسته دیگری برای پُستِ وزارت علوم پایان دهد.»

وی گفت: «اما این استیضاح نشان داد که هنوز در این کشور و حتی در درون مجلس، کسانی هستند که به هیچ قانونی پایبند نبوده و تنها در پی جلب و جذب نظر منابع پنهان قدرت و ثروت هستند نه مردم و از بیرون تحت فشار هستند.»

فلاحت‌پیشه: استیضاح به معنای پیروزی رادیکال‌ها در مجلس نیست

حشمت‌الله فلاحت پیشه نیز معتقد است که: «در یک سال شروع به کار دولت تعامل میان مجلس و دولت برخلاف انتظار خوب بود؛ و استیضاح به معنای پیروزی رادیکال‌ها در مجلس نیست.»

 این نماینده سابق مجلس درباره چگونگی تعامل دولت و مجلس به «آفتاب» می‌گوید: به رغم اختلاف‌نظرها در مسائل سیاسی بین دولتمردان و نمایندگان مجلس، من معتقد هستم که تعامل بین این دو قوه تا به امروز برخلاف انتظار عمومی، خوب بوده است. به این دلیل که اکثر نمایندگان در زمان انتخابات با نامزدهای دیگر ریاست‌جمهوری و طیف مقابل دکتر روحانی همسو بودند. در واقع به غیر از بعضی استثناهایی مثل استیضاح وزیر علوم تعامل تا به امروز خوب بوده است.»

 فلاحت‌پیشه درباره اینکه آیا استیضاح به معنای قدرت‌گرفتن یک تندرو در مجلس نیست به «آفتاب» گفت: «من فکر می‌کنم که اکثریت مجلس همچنان بر رویه اعتدال هستند و افراد معتدل در مجلس به هیچ‌وجه در حاشیه نیستند.»

وی ادامه داد: «اگرچه در بعضی موارد مواضع رادیکال احتمال دارد که مثل روز استیضاح پیروز شود اما این همیشگی نیست. ما در آینده به تعامل بیشتری بین این دو قوه نیاز داریم. تعاملی که برای حل رکود، سیاست خارجی و حل مسائل منطقه‌ای نیاز است.»
 
فلاحت پیشه در پایان تصریح کرد: «البته امکان ترمیم بهتر روابط بین مجلس و دولت وجود دارد. موضع اکثریت مجلس افراط نیست و نباید این فرصت را از دست داد. اگرچه افراطیون در حوزه سیاست خارجی و وزارت علوم تندروی هایی داشتند اما تاکید من این است که این به معنای پیروزی تندروهادر مجلس و تضعیف روابط نیست.»
منبع: آفتاب
بازدید از صفحه اول
sendارسال به دوستان
printنسخه چاپی
نظر شما: