واقعيت انتخابات تهران

واقعيت انتخابات تهران

عباس عبدی: دور دوم انتخابات مجلس در برخي شهرها به‌ويژه تهران نتايج عجيبي داشت.
روز جهاني خانواده در زمانه زوال‌گرايی

روز جهاني خانواده در زمانه زوال‌گرايی

مریم باقی : در اسناد حقوقي خانواده از حقوق ويژه برخوردار است و حتي خود تشكيل خانواده به عنوان يك حق جهاني شمرده مي‌شود
چهارشنبه ۲۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 May 15
کد خبر: ۴۱۹۵۷
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۱۱ آذر ۱۳۹۳ - ۱۳:۰۴

مذاکرات هسته ای و مخالفانش

«بنده با تمدید مذاکرات مخالف نیستم به همان دلیل که با اصل مذاکره مخالف نبودم، هیات مذاکره کننده ی ایران حقا و انصافا پرتلاش و جدی هستند، ایستادگی می کنند و زیر بار حرف زور نمی روند و با جدیت، منطق و دلسوزی کار می کنند».
تدبیر24: شبکه مجازی استان در ادامه گزارش بررسی مذاکرات ایران و 1+5 نوشت: فرمایشات مقام معظم رهبری در آغاز مطلب، پس از اعلام تمدید مذاکرات هسته ای در هفته گذشته توسط تیم مذاکره کننده ایران و گروه 1+5 حمایت مجدد و چندباره حضرت آیت الله خامنه ای از جواد ظریف و تیم مذاکره کننده جمهوری اسلامی ایران را نشان می دهد.

داریوش قنبری تحلیلگر سیاسی و نماینده اسبق مجلس در این زمینه می گوید: مخالفان دولت را رقیب خود می دانند

وی اظهار کرد: مخالفین توافق هسته ای در مجموع کسانی هستند که از سر رقابت های سیاسی با دولت روحانی به مخالفت می پردازند یا اینکه برخی از آن ها منافع خود را پس از رفع تحریم ها در خطر و از دست رفته می بینند. پس مخالفین مذاکرات به این دو طیف تقسیم می شوند.

قنبری ادامه می دهد: البته برخی مخالفان نیز ناآگاه بوده و به نوعی تحت تاثیر تبلیغات این دو گروه قرار گرفته اند. این دو طیف به هیچ شکلی نمی توانند موفقیت های دولت را ببینند چرا که خودشان نیز از پایگاه اجتماعی قابل قبولی برخوردار نیستند، به همین دلیل به هر بهانه ای به دولت می تازند. دولت آقای روحانی حتی اگر در زمینه پیشرفت هسته ای به پای یکی از قدرت های برتر جهان می رسید، مخالفین باز هم دولت را مورد هجمه خود قرار می دانند، زیرا دولت را رقیب خود می دانند و با هرگونه موفقیت آن، منافع سیاسی و اقتصادی خویش را در خطر می بینند. به همین دلیل علی رغم حمایت رهبری و ملت از مذاکرات، باز هم شاهد مخالفت های برخی با تیم مذاکره کننده هستیم.

اما اسماعیل کوثری عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس توافق ژنو ضعیف و ناشیانه می داند و می گوید: هیچ فرد یا گروهی با اصل مذاکرات مخالف نبوده اما مخالفت با نتیجه آن کاملاً طبیعی است. در واقع می توان مواضع تیم مذاکره کننده کشورمان را نقد و رد کرد.

وی افزود: چنانچه به اعتقاد ما توافق ژنو که تحت عنوان برنامه اقدام مشترک شناخته می شود نه تنها ضعیف بلکه بسیار ناشیانه بوده است.

آوا ! خبر های دلواپسان رو در اینترنت سرچ کن می فهمی حرفشون چیه!

حسین کنعانی مقدم تحلیلگر سیاسی تصفیه حساب سیاسی را دلیل سوء استفاده از مذاکرات خوانده و گفت: تبدیل مذاکرات هسته ای به یک موضوع سیاسی در داخل کشور قطعاً نوعی از انحراف سیاسی است.

وی افزود: برخی ها به دنبال این هستند که از چالش های پیش روی جمهوری اسلامی ایران در مجامع بین المللی، قبای سیاسی برای اقدامات خودشان در داخل کشور بدوزند. این مسلماً خطاست و کسانی که خود را پیرو اصیل مقام معظم رهبری می دانند، باید از نقشه راهی که ایشان ترسیم کرده پیروی کنند.

نگاه سیاسی به مساله هسته ای، می تواند عواقب خطرناکی را در داخل و برای نظام داشته باشد. در حقیقت وحدت رویه در بحث مذاکرات هسته ای در داخل کشور باید به گونه ای شکل بگیرد که دشمن از شکاف هایی که می تواند ایجاد کند، سوء استفاده نکند. مذاکرات هسته ای نباید دستاویزی جهت رقابت های سیاسی، مخصوصاً در آستانه انتخابات مجلس شورای اسلامی باشد. کسانی که از مذاکرات هسته ای به عنوان ابزار سیاسی جهت بیرون راندن رقیب از صحنه استفاده می کنند، عملاً تیشه به ریشه نظام می زنند. به نظر می رسد مخالفان و کسانی که در حماسه سیاسی منزوی شدند و احساس می کنند بازنده این حماسه بودند، می خواهند از موضوعاتی همچون مذاکرات هسته ای سوء استفاده کرده و آن را تبدیل به یک منازعه داخلی جهت تصفیه حساب های سیاسی کنند. این دوستان در مواضع خود باید تجدید نظر کنند و اگر عناد دارند و به دنبال تخریب فضای سیاسی کشور هستند، باید با آن ها برخورد شود.

حشمت الله فلاحت پیشه نماینده سابق و دانشگاه و کارشناس مسائل سیاسی بر این نکته تاکید می کند که موضع کلی نظام در باب مذاکرات مشخص است.

وی اظهار کرد: متاسفانه در داخل کشور بر خلاف آنچه که باید در اصل در عرصه دیپلماسی عمومی شکل بگیرد به گونه ای عمل می شود که تداوم آن می تواند توان چانه زنی تیم مذاکره کننده هسته ای را تضعیف کند.

بر این اساس ضروری است که دلواپسان به گونه ای عمل نکنند که عرصه دیپلماسی عمومی به ضرر جمهوری اسلامی تمام شود و در این شرایط هر نوع ضربه به تیم مذاکره کننده ضربه به آینده نظام است. سوولیت تمامی پرونده های کلان نظام به خصوص در حوزه روابط خارجی به ویژه در مقوله هسته ای با شورای عالی امنیت ملی و شخص مقام معظم رهبری است. پس اگر این شورا و شخص مقام معظم رهبری کوچکترین تردیدی نسبت به این تیم داشتند از اعزام آنها به مذاکرات خودداری می کردند. دلواپسانی که خود را مدعی تبعیت از مقام معظم رهبری می دانند باید بدانند که طرح انتقاداتی که عمدتا از مرز انتقاد عبور می کنند و به نوعی ضربه زدن به تیم مذاکره کننده هسته ای محسوب می شود به نوعی پیش افتادن از مقام معظم رهبری و خلاف قوانین و مقررات کشور است. البته در شرایطی که کلیت نظام و کشور در حال دفاع و حمایت از تیم مذاکره کننده هسته ای است طرح مواضعی که به نظر می رسد بیشتر رنگ و بوی سیاسی و جناحی دارد با تبعات دیگری هم همراه است و آن پذیرفتن حاشیه نشینی است چرا که موضع کلی نظام در باب مذاکرات هسته ای تیم مذاکره کننده مشخص است و تضعیف این تیم و تخطئه روند مذاکرات جدا افتادن از این موضع و حاشیه نشینی است

علی بیگدلی کارشناس بین الملل در این زمینه می گوید: اظهارات مخالفات تاثیری نخواهد داشت.

وی افزود: مذاکرات هسته ای برای گروهی که مخالف آن هستند جنبه حیثیتی پیدا کرده است. مثلاً آقای جلیلی که اخیراً انتقاد شدیدی نسبت به توافق ژنو داشته اند، در دوره خودشان هیچ پیشرفتی اتفاق نیفتاد.

بیگدلی افزود: این گروه بدون توجه به فرمایشات رهبری، نقطه نظرات خود را در جهت مخالفت با مذاکرات بیان می کنند، اما نکته بسیار مهم اینکه مخالفت ها بر مبنای اصول دیپلماتیک و فنی نمی باشد، بلکه اظهار نظرهایی برگرفته از دیدگاه های سیاسی مخالفان است. نکته دیگر اینکه مخالفان هیچ راهی را هم به عنوان جایگزین برای خروج از شرایط فعلی و بحران غیر ضروری ده ساله ارائه نمی دهند. شاید نشست اخیر خیلی مطلوب نباشد اما مقصر، هرگز ایران نبود بلکه کشورهای همسایه ما که از توافق بین ایران و 1+5 نگران هستند، بر گروه 1+5 به خصوص آمریکا اعمال نفوذ و فشار کردند و مانع از حصول توافق شدند. باید توجه داشت که اظهارات مخالفان مذاکرات هسته ای بیشتر نشان دهنده خصومت سیاسی در این قضیه است، و دلیل آن هم تفاوت دیدگاه های سیاسی و اجتماعی مخالفان مذاکرات با تیم مذاکره کننده و به طور کلی دولت می باشد. البته با توجه به حمایت های ملی از تیم مذاکره کننده، قطعاً اظهارات مخالفان تاثیری نخواهد داشت.
بازدید از صفحه اول
sendارسال به دوستان
printنسخه چاپی
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۲۱ - ۱۳۹۳/۰۹/۱۱
0
0
به هر نحو شده میخواید انتقادات را در نطفه خفه کنید، حالا با چسباندن انگ سیاسی به منتقدین یا بیسواد خواندنشان.
خب بعد از ژنوچای باید هم مخالفین رو جناح رقیب معرفی کنید تا بر گندی که زدید سرپوش بذارید.
نظر شما: