واقعيت انتخابات تهران

واقعيت انتخابات تهران

عباس عبدی: دور دوم انتخابات مجلس در برخي شهرها به‌ويژه تهران نتايج عجيبي داشت.
روز جهاني خانواده در زمانه زوال‌گرايی

روز جهاني خانواده در زمانه زوال‌گرايی

مریم باقی : در اسناد حقوقي خانواده از حقوق ويژه برخوردار است و حتي خود تشكيل خانواده به عنوان يك حق جهاني شمرده مي‌شود
پنجشنبه ۲۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 May 16
کد خبر: ۴۴۷۷۸
تاریخ انتشار: ۱۷ دی ۱۳۹۳ - ۱۶:۴۴

شکاف طبقاتی و تاثیر آن بر اقتصاد کشورها

فاصله طبقاتی مانع بروز استعدادهای جوانان به‌ویژه آنهایی که پدر و مادری با تحصیلات اندک دارند، می‌شود. به بیانی دیگر کمبود دسترسی به تحصیلات بالا و طولانی‌مدت در میان شهروندان کم‌درآمد، سبب می‌شود تا اقتصاد یک کشور صدمه بخورد.
تدبیر24:  نیوزیلند، مکزیک، فنلاند و انگلستان بر اساس گزارشی که سازمان همکاری و توسعه اقتصادی منتشر کرده است، کشورهایی هستند که در اثر نابرابری اقتصادی و طبقه‌ای دچار کمترین رشد اقتصادی هستند.

به گزارش «آفتاب» به نقل از واشنگتن پست، این سازمان که توسط کشورهایی با منبع درآمدی بالا پایه‌گذاری شد، از سال 1990 تا سال 2010 رشد اقتصادی را اندازه گرفته و آن را تحلیل کرده است. بر اساس این تحلیل‌ها کارشناسان این سازمان اعلام کرده‌اند که 21 کشور مورد بررسی قرار گرفته در اثر نابرابری و مسائل ناشی از آن نتوانسته‌اند به رشد اقتصادی برسند.

یکی از مسئولین این تحقیقات می‌گوید: «هنگامی که نابرابری اقتصادی در جامعه هویدا شود، اقتصاد آن جامعه رشد نخواهد کرد.»

آنها معتقدند که فاصله طبقاتی مانع بروز استعدادهای جوانان به‌ویژه آنهایی که پدر و مادری با تحصیلات اندک دارند، می‌شود. به بیانی دیگر کمبود دسترسی به تحصیلات بالا و طولانی‌مدت در میان شهروندان کم‌درآمد، سبب می‌شود تا اقتصاد یک کشور صدمه بخورد.

محققین این سازمان کشورهایی بدون نابرابری اقتصادی را مورد بررسی قرار ندادند، اما آنها از سطوح نابرابری و رشد اقتصادی در سال 1990 برای مقایسه با داده‌های سال 2010 استفاده کردند. اختلاف طبقاتی کشورهای عضو این سازمان به بالاترین حد خود طی 30 سال گذشته رسیده است. بزرگترین نگرانی کارشناسان این سازمان اختلاف طبقاتی‌ای است که میان خانواده‌های کم‌درآمد و سایر مردم وجود دارد.

دین بیکر مدیر مرکز تحقیقات سیاسی و اقتصادی می‌گوید: «از سال 2008 بحث‌هایی وجود داشت مبنی بر اینکه نابرابری اقتصادی صدمات زیادی به اقتصاد می‌زند و موجب کسری‌های فراوانی می‌شود. اما نتیجه تحقیقاتی که هم اکنون منتشر شده، من را شگفت‌زده کرده است.»

قبل از بحران اقتصادی، بسیاری از اقتصاددانان شکاف و اختلاف طبقاتی را برای رشد و توسعه اقتصادی ضروری و مناسب می‌دانستند، اما پس از اینکه این آمار منتشر شد، نقصان این نظریه آشکار شد.

نیوزیلند: پیش‌بینی می‌شد که این اروپایی کشور بتواند از سال 1990 تا سال 2010 تا 44 درصد رشد اقتصادی داشته باشد اما او تنها توانست به 28 درصد رشد اقتصادی برسد. کارشناسان مهمترین عامل ضعف اقتصادی آن را شکاف طبقاتی می‌دانند.

مکزیک: یکی دیگر از کشورهایی که نتوانست توانایی بالقوه اقتصادی خود را در اثر اختلاف طبقاتی شکوفا کند کشور مکزیک است.  این کشور 11 درصد از توانایی‌های اقتصادی خود را به همین دلیل از دست داد.

بریتانیا، فنلاند و نروژ: این سه کشور نیز حدود 9 درصد از پتانسیل اقتصادی خود را از دست دادند تا در رتبه سوم کشورهایی با کمترین رشد اقتصادی جای بگیرند.

آمریکا، ایتالیا و سوئد: این سه کشور نیز با از دست دادن 6 تا 7 درصد از توانایی‌های بازار اقتصادی خود در رتبه چهارم این لیست جای دارند.

از طرف دیگر فرانسه، ایرلند و اسپانیا سه کشوری هستند که توانستند طی این سال‌ها با رشد اقتصادی مناسبی روبرو شوند.

منبع: آفتاب
بازدید از صفحه اول
sendارسال به دوستان
printنسخه چاپی
نظر شما: