واقعيت انتخابات تهران

واقعيت انتخابات تهران

عباس عبدی: دور دوم انتخابات مجلس در برخي شهرها به‌ويژه تهران نتايج عجيبي داشت.
روز جهاني خانواده در زمانه زوال‌گرايی

روز جهاني خانواده در زمانه زوال‌گرايی

مریم باقی : در اسناد حقوقي خانواده از حقوق ويژه برخوردار است و حتي خود تشكيل خانواده به عنوان يك حق جهاني شمرده مي‌شود
چهارشنبه ۲۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 May 15
کد خبر: ۵۱۲۰۱
تاریخ انتشار: ۲۴ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۱۳:۲۹

در ایران می‌مانم اگر خانه‌ام موزه شود

نورالدین زرین کلک، هنرمند پیشکسوت انیمیشن که مدتی است در آمریکا زندگی می‌کند، گفت: با وجود همه‌ی بد رفتاری‌ها حاضر بودم در ایران بمانم و اگر خانه‌ام را به موزه انیمیشن تبدیل می‌کردند، می‌ماندم.
 تدبیر24:  این هنرمند باسابقه انیمیشن‌ که از او به عنوان «پدر انیمیشن ایران» یاد می‌شود، یادآور شد: زمانی که قصد مهاجرت داشتم، رییس شورای شهر تهران به دیدارم آمد و پرسید چرا می‌خواهی بروی‌، برایشان توضیح دادم که با انیمشین و من چه رفتاری می‌شود. کسی به من کار سفارش نمی‌دهد و این اتفاقی نیست. بلکه دستور است و پشت آن پیامی است با این مضمون که از این کشور برو! اما اگر قول دهید خانه مرا به موزه انیمیشن تبدیل کنید، قصد عزیمتم را به قصد اقامت تبدیل می‌کنم چون همین برایم کافی بود که بمانم.

وی که در دولت قبلی به دنبال محرومیتش از تدریس در دانشگاه مهاجرت کرد، افزود: بنابراین تا این حد آماده بودم که از تمام امتیازات موجود در آمریکا صرف نظر کنم و علیرغم همه بد رفتاری‌ها‌، بمانم. هنوز هم می‌گویم اگر لازم باشد، به ایران برگردم،‌ با وجود مخالفت خانواده، برمی‌گردم چون هنوز هم می‌توانم در ایران بمانم.

زرین‌کلک که عصر روز چهارشنبه، 23 اردیبهشت ماه در دیداری با اعضای انجمن انیمیشن (آسیفا) سخن می‌گفت، اضافه کرد: آمدنم خبر خوشی بود برای خودم اما به دلیل بیماری‌ام به خبری ناخوش برای دوستانم تبدیل شد که از آنها عذر می‌خواهم، اما این بیماری تقصیر من نبود.

او که پس از بازگشتش به ایران دچار سکته شده است، با اشاره به انتشار خبری در یکی از روزنامه‌ها، توضیح داد: دو هفته بعد از بیماری‌ام و در شرایطی که بهبود پیدا کرده‌ام، بار دیگر خبری درباره بیماری‌ام در یکی از روزنامه‌ها منتشر و باعث نگرانی دوستانم شد که باید بگویم خوبم و خوشبختانه دوباره کارم به بیمارستان کشیده نشده است.

*** به نام زرین‌کلک می‌نازم

در این نشست که در مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی برگزار شد‌، تعدادی از اعضای این انجمن و برخی چهره‌ها مانند اکبر عالمی، درباره نورالدین زرین‌کلک مطالبی را بیان کردند.

عالمی از زرین‌کلک به عنوان هنرمندی یاد کرد که حق بزرگی بر گردن انیمیشن ایران دارد.

او گفت: همواره به نام زرین‌کلک می‌نازم چرا که همیشه به ما انرژی مثبت داد. اگر من 42 سال آبروی شگفت‌آوری در زندگی‌ام کسب کردم، به دلیل اعتباری بود که زرین‌کلک به من داد چون به من اعتماد کرد و در سن 27 سالگی شرایط تدریس مرا دردانشگاه فراهم آورد.

عالمی با اشاره به جایگاه زرین‌کلک در انیمیشن جهان یادآور شد: ایشان هفت سال دبیر کل انیمیشن جهان بود. آیا برای من ایرانی افتخار نیست؟!

*** انیمیشن مانند جراحی است

همچنین احمد عربانی، دیگر هنرمند انیماتور با ابراز تاسف از مهاجرت زرین‌کلک به آمریکا گفت: وجود ایشان بسیار انرژی‌بخش است. انیمیشن مانند جراحی است با همان دقت و تمرکز؛ بنابراین وجود افراد بزرگ و بی‌بدیلی مثل ایشان به ما روح می‌بخشد. همچنان که در گذشته هم هر زمان به بن بست می‌خوردیم، سراغ ایشان می‌رفتیم و همواره با روی خوش پاسخگوی ما بودند.

*** دریغ بر ما!

بهروز یغماییان دیگر عضو آسیفا نیز گفت: دریغ بر ما! چرا باید به جایی برسیم که زرین‌کلک از ایران برود؟! بودن ایشان در این مملکت افتخار است. با این حال آرزو دارم هرجا هست، سرحال باشد چون انرژی‌اش از دور هم به ما می‌رسد.

*** زرین‌کلک را در اتاقی شیشه‌ای بگذاریم

مهین جواهریان، یکی دیگر از شاگردان زرین کلک نیز در سخنانی گفت: باید آقای زرین کلک را در اتاقی شیشه‌ای بگذاریم که از همه گزندها دور بماند و آثار درخشان خلق کند. ایشان عصاره هنر‌، ادبیات‌، انیمیشن‌، تصویرگری و ... است و امیدوارم همواره آرامشی داشته باشند و آثاری درخشان خلق کنند.

رازانی، توکلیان، بهرام عظیم‌پور و جمعی دیگر از دوستان و شاگردان زرین‌کلک نیز نکاتی را درباره شخصیت و جایگاه هنری او بیان کردند.

در بخش پایانی برنامه شاد مهر راستین، فیلمنامه‌نویس و عضو هیات مدیره خانه سینما‌، سلام دیگر اعضای هیات مدیره و رضا میرکریمی (مدیرعامل این تشکل صنفی) را به زرین‌کلک رساند و خطاب به اعضای انجمن آسیفا گفت: خوش به حالتان که نام بزرگتان زرین‌کلک است. نامی با مسما که به راحتی می‌تواند صاحب موزه و دانشگاه باشد.

راستین خطاب به زرین‌کلک گفت: باید به شما بگویم بزرگترین بخش از بودجه ریاست جمهوری به انیمیشن اختصاص دارد. زیرا این هنر در جهان نقش عمده‌ای از فعالیت همه ارگان‌ها را دربرمی‌گیرد که الزاما فعالیت هنری هم نیست و در کشور ما هم کمبود آن در معاونت علمی و فرهنگی احساس شده به همین دلیل تصمیم دارند در این زمینه کار کنند.

همچنین روان‌بخش صادقی، دیگر هنرمند انیماتور که مسؤولیت اجرای برنامه را بر عهده داشت، با اشاره به بازدیدی که از موزه سینما داشته است، از وضعیت نگهداری فیلم‌های زرین‌کلک در این موزه انتقاد و ابراز تاسف کرد و گفت: فیلم‌های ایشان به شکلی کاملا نامناسب در موزه نگهداری می‌شوند؛ در حالی که خارج از کشور یک مداد ایشان که در یکی از کارهایشان استفاده شده، در وضعیت بسیار خوبی نگهداری می‌شود.

محمد مهدی طباطبایی نژاد، مدیر مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی نیز در این برنامه حضور داشت و در پایان حاضران با زرین کلک عکس یادگاری گرفتند.
برچسب ها: تدبیر24
بازدید از صفحه اول
sendارسال به دوستان
printنسخه چاپی
نظر شما: