واقعيت انتخابات تهران

واقعيت انتخابات تهران

عباس عبدی: دور دوم انتخابات مجلس در برخي شهرها به‌ويژه تهران نتايج عجيبي داشت.
روز جهاني خانواده در زمانه زوال‌گرايی

روز جهاني خانواده در زمانه زوال‌گرايی

مریم باقی : در اسناد حقوقي خانواده از حقوق ويژه برخوردار است و حتي خود تشكيل خانواده به عنوان يك حق جهاني شمرده مي‌شود
پنجشنبه ۲۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 May 16
کد خبر: ۶۵۸۵۹
تاریخ انتشار: ۱۲ تير ۱۳۹۵ - ۰۸:۱۸

پروژه «عبور»

اكثريت اعضا موافق عدم حمايت از حسن روحاني در انتخابات سال ۹۶ بودند و بهترين گزينه در لباس روحانيت سيد حسن خميني و غير روحاني محمد جواد ظريف مطرح شد
تدبیر24: مطهره شفيعي- پروژه «عبور»؛ نام اين پروژه بسيار آشناست، به ويژه در سال‌هاي اخير كه كاركردي دوگانه داشته است؛ نخست اينكه يك گروه سياسي براي نشان دادن برائت از رفتار و حمايت هاي گذشته خود از يك شخص يا جريان اقداماتي صورت مي‌داد مانند اينكه در مصاحبه‌هايي كه داشتند رويكرد سابق خود را مورد نقد جدي قرار مي‌دادند يا به كلي آن از داشتن آن مواضع اعلام برائت مي‌كردند تا مسير جديدي را آغاز كنند. كاركرد ديگر «عبور» اين است كه از آن براي تخريب و تضعيف رقيب استفاده کنند يعني چنان القا مي‌كنند كه يك جريان از اهداف خود عبور كرده است كه البته اين عملكرد جديد نيست و مخالفان اصلاحات سال‌هاست آن را اجرا مي‌كنند.اگرچه اجراي اين پروژه با رويكرد دوم ديگر محلي از اعراب ندارد و جامعه پي به نيات اجرا‌كنندگان آن برده‌اند اما اين دلواپسان هنوز در زمان گذشته سير مي‌كنند و گويي از برملا شدن برنامه خود در نزد افكار عمومي اطلاع ندارند !

ماجرا چه بود؟

ماجرا وقتي جالب مي‌شود كه برخي اوقات مدعيان اصلاح‌طلبي كه در سال‌هاي سخت اين جريان نشاني از آنها نبود پروژه عبور را آغاز مي‌كنند و به آن دامن مي زنند. آخرين بار پروژه عبور در روز پنجشنبه اجرا شد و ظاهرا يكي از همین مدعيان اصلاح‌طلبي در كانال تلگرامي نوشته بود: «در جلسه دوشنبه هفتم تير مجمع روحانيون مبارز به رياست سيد محمد موسوي خوئيني‌ها، اكثريت اعضا موافق عدم حمايت از حسن روحاني در انتخابات سال ۹۶ بودند و بهترين گزينه در لباس روحانيت سيد حسن خميني و غير روحاني محمد جواد ظريف مطرح شد.» كه با نگاه اول مشخص شد چنين خبري از سوي تفرقه افكنان و رقيب اصلاحات تنظيم شده است چرا كه اعضاي مجمع روحانيون بارها بر حمايت از روحاني تاكيد كرده بودند. همان طور كه پيش بيني مي‌شد اين شايعه بلافاصله از سوي مجمع روحانيون تكذيب شد. در توضيح اين تشكل آمده است:«در برخي از سايت‌ها مطلبي بدين مضمون كه در جلسه مجمع روحانيون مبارز «عبور از روحاني» كليد خورد، منتشر شده است. بدين وسيله اعلام مي‌دارد كه اين خبر از اساس كذب محض و در راستاي تشويش اذهان عمومي و تضعيف دولت تدبير و اميد و شخص رئيس‌جمهور محترم است. مجمع روحانيون مبارز تاكنون مطلقا در رابطه با انتخابات رئيس جمهوري آينده جلسه و گفت‌وگويي نداشته است و موضع اين مجمع حمايت قاطع از دولت و خصوصا شخص جناب آقاي دكتر روحاني رئيس‌جمهور محترم است. و تلاش‌هاي گسترده تخريبي برخي رسانه‌هاي مخالف دولت و كانون‌هاي فشار عليه مردم را به‌شدت محكوم نموده و آن را بر خلاف منافع ملي و اخلاق اسلامي مي‌دانيم و همگان را به رعايت اخلاق صداقت و امانت‌داري خصوصا در ماه مبارك رمضان دعوت مي‌كنيم.»

شرط و شروط مهدي خزعلي براي روحاني!

پس از انتشار اين خبر بود كه برخي كاربران شبكه‌هاي مجازي اذعان كردند كه اين متن در كانال تلگرامي «سراي اهل قلم» منتشر شده است كه مسئول اين كانال يعني مهدي خزعلي اين موضوع را تكذيب كرد و در گروه تلگرامي ديگري تاكيد كرد:«من انتشار گسترده اين خبر را كه در ده‌ها گروه منتشر شده بود تحليل كردم. سواي از صحت و سقم!» و زماني كه مخاطبان بر انتشار اين خبر در كانال خزعلي تاكيد كردند، نوشت كه « خبر از همين گروه به سراي قلم فوروارد شد و من انتشارش را تحليل كردم نه خودش را و تحليل به قوت خود باقي است. خبر در سراي قلم نشاني فوروارد از اين گروه دارد! ولي تسليم مستبدين نشويد، تحليل همان است.» سپس مهدي خزعلي فايل صوتي منتشر كرد و توضيحاتي ارائه كرد كه معناي آن هم موضوع منتشر شده در تلگرام مبني بر عبور از روحاني بود. او گفته است: «خبر فوري منتشر شده به نقل از مجمع روحانيون در كانال‌هاي حاميان اصلاحات صحيح نبوده اما هنوز تحليل ما به قوت خودش باقي است. اين خبر چه صحيح و چه ناصحيح باشد مورد استقبال جامعه قرار گرفت و اين گستردگي توزيع خبر، پيام هايي دارد. مردم از عملكرد ۳ ساله دولت روحاني آزرده هستند، معتقدند روحاني به وعده‌هاي خود عمل نكرده است و به گزينه جايگزين فكر مي‌كنند. آقاي روحاني اگر مي‌خواهد بماند بايد ميثاق جديدي با مردم ببندد، چون مردم به میثاق‌نامه راي خواهند داد نه به شخص و ديگر چشم و گوش بسته پاي صندوق راي نخواهند آمد. بايدكانديداي سال ۹۶ ميثاق‌نامه‌اي را امضا كند و محكم پاي آن بايستد. نبايد دنبال اين باشيم كه خبر راست يا دروغ بوده است البته من از آقايان موسوي لاري و موسوي خوئيني‌ها استعلام كردم و خبر به عنوان مجمع روحانيون درست نبوده است اما در تمام محافل اصلاح‌طلبان بحث آقاي روحاني و جايگزيني او به صورت جدي مطرح است و بزرگاني معتقدند بايد فرد ديگري را بياوريم. حالا هر چه مي‌گذرد موج جايگزيني ايشان قوي‌تر مي‌شود و هيچ كس حاضر نيست چشم بسته و بدون ميثاق نامه از آقاي روحاني حمايت كند و حمايت بي‌قيد و شرط و چشم بسته مورد تاييد اصلاحات نبوده، نيست و نخواهد بود. »

واكنش مخاطبان به ادعاي خزعلي

۲ نكته را از خبر كذب عدم حمايت مجمع روحانيون ار روحاني مي‌توان به سادگي دريافت. نخست ايجاد تفرقه در جريان اصلاحات است، بدين نحو كه تفرقه‌افكنان با نام آوردن از آيت‌ا... سيدحسن خميني به عنوان كانديداي مورد حمايت جريان اصلاحات در سال ۹۶ درصدد بودند علاوه بر دخيل كردن يادگار امام در يك بازي سياسي از ميزان اعتبار و جايگاه او بكاهند و از سوي ديگر ميزان اعتماد به روحاني و دولت يازدهم را كاهش دهند كه در هر دو بخش ناكام ماندند، چنانكه مخاطبان كانال هاي تلگرامي اين شايعه را ناشي از هواي گرم تابستان! دانستند و وقعي به آن ننهادند و البته برخي اين سوال را پرسيدند كه نسبت خزعلي با اصلاحات چيست كه از سوي تمام آنها به نطق مي‌پردازد و روحاني را به داشتن ميثاق نامه ملزم مي‌كند!

برچسب ها: تدبیر24 روحانی
بازدید از صفحه اول
sendارسال به دوستان
printنسخه چاپی
نظر شما: