تسلیحات هوش مصنوعی اشتریان

تسلیحات هوش مصنوعی

در نظر آورید هزاران زنبورک تسلیحاتی هوش مصنوعی به سوی یک دشمن فرضی گسیل شوند...
ایران قوی هاشمی‌طبا

ایران قوی

همچون سال‌های گذشته، در روز 22 بهمن مردم ایران در راهپیمایی سالروز پیروزی انقلاب اسلامی یعنی بیست‌و‌دوم بهمن حضور یافتند و خاطره پیروزی انقلاب و نیز شهدای انقلاب و دفاع مقدس را گرامی داشتند. انقلابی که با شعار استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی پیروز شد و مردم اعم از خواص یا عوام با برداشت خود -‌هر‌چند متفاوت- از آن استقبال کرده و بر آن پای فشردند
دوشنبه ۱۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 May 06
کد خبر: ۱۰۲۰۵۲
تاریخ انتشار: ۰۸ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۴:۱۶
در جمع خبرنگاران مطرح شد:
رئیس سازمان برنامه و بودجه نسبت به افزایش بودجه برخی نهادها در کمیسیون تلفیق واکنش نشان داد.

تدبیر24»محمدباقر نوبخت در حاشیه نشست علنی امروز (یکشنبه 8 بهمن) مجلس شورای اسلامی که به بررسی کلیات لایحه بودجه 97 کل کشور اختصاص داشت، در جمع خبرنگاران در پاسخ به سوالی در مورد افزایش بودجه صدا و سیما در کمیسیون تلفیق، اظهار داشت: آنچه که باید به هر دستگاهی تخصیص می یافت، دولت انجام داده است، نه تنها در مورد این موردی که اشاره کردید، بلکه در مورد برخی دیگر از دستگاه ها نیز مجلس شورای اسلامی تشخیص داده است که از محل افزایش منابع، مصارفی را هم برای آنها انتخاب کند.

رئیس سازمان برنامه و بودجه با بیان اینکه تشخیص کمیسیون تلفیق این بوده است که می تواند بیش از 10 هزار میلیارد تومان به منابع بیافزاید و این منابع را بین ردیف ها و دستگاه های مختلف تسهیم کرده است، گفت: برخی از این افزایش بودجه‌ها که اشاره کردید منجر به افزایش ردیف هایی شد که در پیشنهاد دولت نبود.

موضع دولت در قبال پرداخت پاداش بازنشستگان

وی با بیان اینکه دولت از لایحه خود به هر عدد و رقمی که آورده دفاع می کند، بیان کرد: 3 هزار و 500 میلیارد تومان برای پرداخت پاداش بازنشستگان در این جدول دیده شد و خوشحالم از اینکه این مبلغ از محل دیگری جبران شد، ما برای پاداش بازنشستگان مشکلی نداریم به ویژه با این رویکردی که اکنون در مجلس وجود دارد و دولت نیز موافق است تا بتوانیم حداقل به اندازه آنچه که در سال جاری برای ترمیم حقوق بازنشستگان تحت عنوان همسان سازی و متناسب سازی انجام شده بود، اقدام شود؛ زیرا اکنون هیچ مستند قانونی با این عناوین وجود ندارد و من با احتیاط می‌توانم آن را ترمیم حقوق بدانم و اگر این امر صورت پذیرد مورد موافقت دولت قرار می گیرد.

نوبخت تصریح کرد: در لایحه بودجه با این سقف محدود اگر در توان دولت بود به برخی از ردیف ها از جمله ردیف بازنشستگان، فرهنگیان و دانشگاهیان اضافه می کردیم و به هیچ وجه دولت مضایقه نمی‌کرد. امیدوارم این فرصت در فرآیند رسیدگی لایحه بودجه تا پایان این مرحله که تا هفته آینده است بتوانیم از فرصت استفاده کنیم و با رایزنی ها اگر منابعی آزاد شد، به اینها بی‌افزاییم.

نگاه دولت به فرهنگ تغییر نکرده است

نوبخت با بیان اینکه نوع نگاه دولت به فرهنگ تغییر نکرده است، گفت: دولت در قبال فرهنگ عمومی و جامعه مسئولیت دارد و دولت رأساً با وساطت بخش‌ها و نهادهای غیردولتی این کار را انجام دهند.

وی افزود: دولت در خصوص این نوع کمک اگر احراز کند  که نهادی می‌تواند آن مأموریت را با همان رویکرد فرهنگی مورد نظر انجام دهد، می‌تواند به آن کمک کند زیرا آن نهاد باری از دولت را بر دوش خواهد کشید بنابراین برای دولت بسیار مهم است که آن نهادی که می‌خواهد برای بخش فرهنگ اعتباری دریافت کند اگر واقعا می‌خواهد باری را از دوش دولت بردارد حتما دولت کمک خواهد کرد اما اگر دولت نداند این نهاد، رقمی را که دریافت می‌کند با چه ساز و کاری می‌خواهد هزینه کند، دولت شرعا و قانوناً مجاز نیست که به این نهادها پول بدهد به ویژه با این روش بودجه‌ریزی که مبتنی بر عملکرد است، تا احراز نکنیم که هدف مورد نظر ما از سوی دستگاه‌ها، حتی دستگاه‌های دولتی هم پیش نرفته‌اند تخصیص انجام نخواهد شد.

توضیحات نوبخت درباره اعتبار 59 نهاد فرهنگی در بودجه

رئیس سازمان برنامه و بودجه  ادامه داد: اقدامی که اکنون صورت گرفته در یک مرحله حدود 59 نهاد فرهنگی که از بودجه دولت با نام اعتبار می گرفتند را حذف کرد، به طبع هیچ نهاد محرز شده‌ای نمی‌تواند خود را مستحق دریافت کمک از دولت بداند. پول این نهادها حذف نشد ولی دولت می‌خواهد به نهادهای غیردولتی کمک کند ولی لزوما به این 59 نهاد کمک نمی‌کند.

نوبخت با بیان اینکه هر نهادی باید طرح خود را ارائه کند، گفت: ما برای هر ریالی که پرداخت می‌کنیم باید بدانیم که آن دستگاه چگونه عمل می‌کند. اول باید ما را قانع که این پول در چه راستایی دریافت می‌شود و قسط دوم را در صورت نظارت بر کار آن نهاد پرداخت می‌کنیم به این ترتیب می‌توانیم هدفمند عمل کنیم.

وی ادامه داد: 6 هزار و 300 میلیارد تومان در سال جاری در امور فرهنگی هزینه می‌کنیم که بیش از 70 درصد آن به وسیله نهادهای غیردولتی هزینه می‌شود اما جامعه نسبت به فرهنگ، اعتراض دارد و دولت باید پاسخگو باشد. جالب است که برخی از این نهادها نیز در راستای مباحث فرهنگی معترض هستند، در حالی که همین نهادها پول را دریافت می‌کنند. آیا دولت به تنهایی این کار را باید انجام دهد؟ دولت که پول را تأمین می‌کند و در اختیار همه قرار می‌دهد و نهادها نیز معترض هستند.

رئیس سازمان برنامه و بودجه با بیان اینکه این گام نخست دولت در سال اول است، گفت: نهادهایی که در جدول شماره17 بودند را همه کنار گذاشتیم، باید بحث شود که این 59 نهاد در چه شرایطی و با چه تشخیصی آمدند، اکنون اکثریت مردم رأی قاطع خود را به یک تفکر داده‌اند بنابراین ضمن اینکه این تفکر معتدل و همه جانبه‌ای است .

نوبخت ادامه داد: اکنون همه نهادهای فرهنگی می‌آیند و برنامه‌های خود را ارائه می‌کنند که عده‌ای پذیرفته می‌شوند پس پول را دولت حذف نکرده بلکه فقط پول به نهادهایی اختصاص می‌یابد که بتواند باری از دوش دولت بردارد.

وی افزود: برخی از این نهادها از جدول شماره 17 به جدول شماره7 کوچ کرده‌اند. در جدول شماره 7 ماهانه‌بگیر هستند و مانند حقوق‌بگیر دولت می‌شوند، در بودجه سال آینده با اینها مواجه خواهیم شد. برخی از این نهادها اکنون به فرهنگ مورد نظر دولت و نظام معترض هستند و کار خود را می‌کنند، در حالی که آنها نیز مسئول هستند.

رئیس سازمان برنامه و بودجه ادامه داد: نگاه دولت در خصوص کمک به فرهنگ تغییر نکرده است ولی کمک فقط به نهادهایی که با هر شرایطی خود را در جدول مستقر کرده‌اند نخواهد بود اکنون زمان آن رسیده به نهادهایی کمک شود که در گذشته امکان نیافتند تا مورد حمایت دولت قرار گیرند که تعداد این نهادها بسیار بیشتر از 59 نهاد هستند.

نوبخت گفت: برخی از این 59 نهاد ممکن است در شرایط جدید هم کمک بگیرند ولی دولت با حذف جدول شماره 17 به صورت قطعی نمی‌گوید که به شما کمک می‌کند.

دولت نگران بحران‌سازی نهادهای حذف شده از جدول شماره 17 نیست

رئیس سازمان برنامه و بودجه با بیان  اینکه آیا دولت با حذف این نهادها نگران بحران‌سازی این نهادهای تریبون‌دار علیه دولت نیست، گفت: از وجود چنین ظرفیتی برای تخریب با خبر هستیم ولی از اینکه هراس داشته باشیم باید بگویم، دولت اگر می‌ترسید چنین کاری را انجام نمی‌داد.

برچسب ها: تدبیر24 ، خبرنگاران
بازدید از صفحه اول
sendارسال به دوستان
printنسخه چاپی
نظر شما:
نام:
ایمیل:
* نظر:
داغ ترین ها