وزیر آموزش و پرورش با تاکید بر اینکه امروز مربی تربیتی نباید محدود به اجرای برنامه و مراسم مدرسه باشد گفت: محدود کردن دامنه فعالیت مربی تربیتی، ظلم و جفا به جریان تربیت در مدرسه است. ماموریت مربیان تربیتی نیازمند یک بازتنظیم است.
تدبیر24»سید محمد بطحایی در همایش بزرگ باغبانان بوستان تربیت و گرامیداشت
سالروز تاسیس نهاد امور تربیتی با بیان اینکه شاید آن ایامی که شهید رجایی
با همفکری شهید باهنر این نهاد را تاسیس کرد، عمق این تصمیم پیدا نبود و
مورد توجه قرار نگرفت گفت: اما اثربخشی و ضرورت وجود این نهاد به وضوح
آشکار شد.
وی افزود: به تعبیر رهبری، وجود نهاد تربیت خون و رمق تازهای در روح
انقلاب دمید. مربیان تربیتی در اوایل انقلاب همچون پرچمداران انقلاب عمل
کردند. بسیاری مدیران کشور کار خود را از آموزش و پرورش و عمدتا در سمت
امور تربیتی شروع کرده بودند.
وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه در آن زمان بسیاری مربیان امور تربیتی
مسوولیت مدیریت مدارس را برعهده گرفتند و بتدریج هدایت و تربیت اسلامی و
انقلابی دانش آموزان با تزریق نیروهای جدید توزیع شد گفت: هرچند به دلیل
پیچیدگی مسایل تعلیم و تربیتی بار هدایت دانش آموزان کماکان بر دوش مربیان
تربیتی است. در ساختار سازمانی مدارس امروز این نقیصه وجود دارد و کماکان
راهبری جریان تربیت در مدارس بر عهده مربیان است. به عبارتی نخ تسبیح در
فعالیت های تربیتی بر عهده مربیان تربیتی است.
بطحایی ادامه داد: امروز مربی تربیتی نباید محدود به اجرای برنامه و
مراسم مدرسه باشد. محدود کردن دامنه فعالیت مربی تربیتی، ظلم و جفا به
جریان تربیت در مدرسه است. باید فضای تربیتی مدرسه دائما رصد شود.
وی با اشاره به اهداف سند تحول بنیادین گفت: آیا حرکت به سمت دستیابی
حیات طیبه انجام میشود"؟ مربی تربیتی باید مرتب این جریان را رصد کند و
حسگر هوشمندی باشد که جریان تربیتی در مدرسه را تحلیل و این تحلیل را به
اطلاع همکارانش برسد.
وزیر آموزش و پرورش با تاکید بر اینکه باید فضای فعالیت در مدرسه بر
محور تربیت باشد گفت: ماموریت مربیان تربیتی نیازمند یک بازتنظیم است.