تسلیحات هوش مصنوعی اشتریان

تسلیحات هوش مصنوعی

در نظر آورید هزاران زنبورک تسلیحاتی هوش مصنوعی به سوی یک دشمن فرضی گسیل شوند...
ایران قوی هاشمی‌طبا

ایران قوی

همچون سال‌های گذشته، در روز 22 بهمن مردم ایران در راهپیمایی سالروز پیروزی انقلاب اسلامی یعنی بیست‌و‌دوم بهمن حضور یافتند و خاطره پیروزی انقلاب و نیز شهدای انقلاب و دفاع مقدس را گرامی داشتند. انقلابی که با شعار استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی پیروز شد و مردم اعم از خواص یا عوام با برداشت خود -‌هر‌چند متفاوت- از آن استقبال کرده و بر آن پای فشردند
دوشنبه ۲۴ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 May 13
کد خبر: ۱۰۵۴۲
تاریخ انتشار: ۱۷ آذر ۱۳۹۲ - ۱۱:۴۶

دست كي‌روش براي جام جهاني خالي است

جلال طالبي
تدبیر24: «جلال طالبي» بي‌شك مرد شناخته شده‌اي است براي اهالي فوتبال و هواداران آن. او دقيقا همان مردي است كه سه هفته مانده به جام جهاني 98 بعد از شكست 7 بر يك ايران مقابل آس‌رم نيمكت تيم ملي را از «توميسلاو ايويچ» صرب گرفت و در رداي سرمربي اين تيم به فرانسه رفت و در جام جهاني هم شركت كرد. جلال طالبي كسي است كه با نسل طلايي فوتبال ايران به اولين و آخرين پيروزي تيم ملي در همان جام جهاني 98 فرانسه مقابل آمريكا دست يافت و خود را جاودانه كرد. مربي و پيشكسوت كهنسال فوتبال ايران كه حالا هفتمين دهه زندگي خود را آغاز كرده در گفت‌وگو با «قانون» از مسير پيش‌پاي فوتبال ايران در جام جهاني برزيل مي‌گويد. او مي‌گويد كه برخلاف بسياري، به تيم ملي بدبين نيست و اين تيم مي‌تواند عملكرد آبرومندانه‌اي در برزيل داشته باشد. طالبي در عين حال تقابل با آرژانتين، نيجريه و بوسني را در گروه F جام جهاني مطلوب مي‌داند و تاكيد مي‌كند كه نيجريه حريف اصلي ما در اين رقابت‌هاست. او از بي برنامگي ها انتقاد دارد و مي‌گويد دستان كي‌روش براي حضور در جام جهاني خالي است.


نگاه كلي‌تان به قرعه‌كشي جام جهاني برزيل و تيم‌هاي راه يافته به اين مسابقات چيست؟


به نظرم جام جهاني جاي بزرگان قاره‌هاست و همه تيم‌هايي كه در اين مسابقات حاضر مي‌شوند براي تبليغ خود و نمايش توانايي‌شان است كه با ديگران رقابت‌مي‌كنند. اين كه چه تيمي چه تواني دارد يا ندارد كيفيت گروه‌ها را نشان مي‌دهد و به نظرم در اين قرعه كشي هم برخي شانس زيادي داشتند و برخي تيم‌ها نظير استراليا و آمريكا هم بسيار بد شانس بودند. اما شايد آن چيزي كه اهميت دارد اين است كه همه تيم‌ها مي‌خواهند در اين ميدان بزرگ و دوست داشتني سطح كمي و كيفي خود را نشان دهند و طبيعي است كه در چنين فضايي تيم‌هاي بهتر نتايج بهتري هم خواهند گرفت.
 

در گروه F اين مسابقات آرژانتين، نيجريه، ايران و بوسني قرار دارند. رقباي كشورمان را چطور مي‌بينيد؟


نمي‌توانم اين قرعه را قرعه بدي بدانم چون قرعه‌هاي بسيار بدتري هم براي برخي تيم‌ها وجود داشت. فكر مي‌كنم اگر ما آرژانتين را از اين گروه به عنوان يك قدرت دست نيافتني كنار بگذاريم، نيجريه، ايران و بوسني شانس صعود خواهند داشت. از بين اين سه تيم هم طبيعي است كه نيجريه شرايط بهتري خواهد داشت. اين تيم بارها قهرمان آفريقا شده و سابقه بسيار بهتري هم به نسبت ما در جام جهاني دارد.

ما مشكل بزرگي به نام نيجريه داريم كه شيوه و فرم بسيار متفاوتي از فوتبال را ارائه مي‌كنند. آنها فوتبال را قدرتي و سرعتي بازي مي‌كنند و به لحاظ فيزيكي هم خيلي بهتر از ما هستند. اما در مورد بوسني قضيه قدري فرق مي‌كند. اين تيم براي اولين بار به جام جهاني صعود كرده و به نظر شرايط متفاوتي به نسبت نيجريه خواهد داشت. شايد در نگاه اول اين تيم خيلي تيم قدرتمندي نباشد اما نبايد فراموش كرد كه رسيدن به جام جهاني از منطقه اروپا بسيار سخت است. به هر حال در اين گروه ما كار سختي خواهيم داشت و روزهاي سختي را به چشم خواهيم ديد اما به نظرم ما بايد تمام هم و غم‌مان را به ارائه بازي هاي خوب در اين مسابقات معطوف كنيم.

گويا شما شانس صعود را هم براي شاگردان كي‌روش قائليد. اگر در دنياي واقعي سير كنيم و توانايي تيم‌ها را در همه زوايا زير نمودار ببريم آيا تيم ملي ما لياقت صعود از گروهش را دارد؟


واقعا اگر واقع‌نگر باشيم و در دنياي واقعي سير كنيم با اين تشكيلات و سطح فوتبالي كه ما داريم حق‌مان صعود به جمع 16 تيم برتر جام جهاني هم نيست. ما تيم ملي‌ای داريم كه اركان آن را چند بازيكن دورگه خارجي تشكيل مي‌دهند و در گذشته هم چيزي نكاشته‌ايم كه در اين رويداد بزرگ به دنبال درو كردن آن باشيم. اما با اين وجود هم نبايد نا اميد بود و حتما بايد تلاش كرد. تيم ملي ما اگر بتواند از دو بازي اول خود مقابل نيجريه و آرژانتين در بهترين حالت 2 امتياز و در بدترين حالت يك امتياز بگيرد و بعد در بازي با بوسني هم 3 امتياز كامل را كسب كند، مي‌تواند با 5 يا 4 امتياز اميدوار به صعود باشد. البته اين در صورتي است كه نتيجه ديگر بازي‌هاي گروه هم به نفع ما رقم بخورد.
  

قبول داريد بي انصافي است اگر ما مثلا بالاتر از نيجريه به دور دوم صعود كنيم؟


به هر حال فوتبال محل رخداد حادثه‌هاست و هر اتفاقي ممكن است رخ دهد. متاسفانه در ايران كسي نگاه بلند مدتي ندارد و همه برنامه‌ريزي‌ها لحظه‌اي‌است. ما نگاه‌مان به فوتبال حتي شبيه كره و ژاپن هم نيست. شما به رفتار فوتبال ژاپن در فوتبال آسيا و جهان نگاه كنيد. آنها با يك شيب خوب در حال رشد هستند و همه‌چيزشان با ما متفاوت است. براي مثال اين تيم براي مسابقاتي در سطح جام ملت‌ها يك تيم كاملا جوان شده را به كار مي‌گيرد و بلافاصله همين تيم را در مسير آماده سازي براي جام جهاني قرار مي‌دهد. متاسفانه تفاوت بزرگي كه بين فوتبال ايران و ژاپن وجود دارد اين است كه ما در هر تورنمنتي فقط به دنبال جام آن هستيم. ما از شكست وحشت داريم و هيچ وقت نمي‌خواهيم به نتيجه فكر نكنيم. اينكه ما 8 سال را در روزمرگي كامل سر كنيم و بلافاصله بعد از صعود به جام جهاني يادمان بيفتد بايد موفق باشيم كه نمي‌شود. همانطور كه گفتم ما در طول 8 سال بعد ازجام جهاني 2006 آلمان دست روي دست گذاشته‌ايم و حالا كه به برزيل صعود كرده‌ايم مي‌خواهيم موفق هم ظاهر شويم.
  

اما برخي از ديروز در رسانه‌ها راه افتاده‌اند و از قرعه خوب ايران و شانس صعود ما حرف مي‌زنند. به نظرتان چنين رفتاري منطقي است؟


اين اصلا درست نيست و تنها فشار را بر بازيكنان و مربيان تيم ملي مضاعف خواهد كرد. اين كه ما فكر كنيم مي‌رويم و در جام جهاني نيجريه و بوسني را مي بريم و صعود مي‌كنيم يك خيال باطل است. نمي شود شما ليگ بازيكن‌ساز و پويايي نداشته باشي، تلاشي نكني، برنامه‌اي نداشته باشي و با چند بازي معمولي بروي و در جام جهاني بدرخشي. اين اصلا با روح فوتبال سازگار نيست. فوتبال يعني تلاش، كوشش، زحمت و برنامه‌ريزي صحيح و اصولي.
 

خداداد عزيزي معتقد است برخي مربيان با طرح موضوع صعود تيم ملي مي‌خواهند زيرپاي كي‌روش را خالي كنند، شما با خداداد موافق هستيد؟


مسلما چنين مسائلي هميشه بوده و هست. البته نه اينكه مدعي باشم عده‌اي مي خواهند زير پاي كي‌روش را خالي كنند اما اين دقيقا از همان تفكري شكل مي‌گيرد كه هميشه مربي و بازيكن مقصر اول و آخر ناكامي‌ها هست. شما به همين تيم ملي كنوني نگاه كنيد. انصافا كدام بخش ورزش وظيفه‌اش را در قبالش انجام داده. كي‌روش با كدام بازي تداركاتي، امكانات و مسائل زيرساختي بايد برود و در جام جهاني نتيجه بگيرد؟ ما نه برنامه ريزي درستي داريم و نه مديراني براي اين‌كار. گفتم كه فدراسيون فوتبال ما در طول چند سال اخير دست رو دست گذاشته و همه هم و غم‌اش صعود تيم ملي به جام جهاني بود و حالا كه بايد به برزيل سفر كنيم يادش افتاده بايد تيم ملي در جام جهاني نتايج خوبي بگيرد. اينگونه نمي‌شود پيشرفت كرد.
  

شايد فوتبال ما بزرگترين ضربه را از اين مي‌خورد كه مديرانش هنوز به جام جهاني به عنوان ميداني براي كسب تجربه نگاه مي‌كنند. در حالي كه همه تيم‌هاي حاضر در اين مسابقات مي‌خواهند تجارب‌شان را در جام جهاني به منصه ظهور بگذارند؟


با شما كاملا موافقم. ما در جام جهاني 98 اگر تجربه چند بار رويارويي با آلمان يا يوگسلاوي را داشتيم شايد حتي مي‌توانستيم به دور دوم اين رقابت‌ها صعود كنيم. اين در حالي است كه آمريكا پيش از اين مسابقات 6 بار با آلمان در مسابقات مختلف روبه‌رو شده بود. حرف من اين است كه تيم ملي بايد در رويدادهاي مختلف حضور يافته و بازي‌هاي تداركاتي خوبي با ساير تيم ها داشته باشد. من از شما مي‌پرسم، تيم ملي ما در 8 سال گذشته با كدام تيم درجه يك دنيا بازي تداركاتي مطلوبي انجام داده؟ نمي‌گويم شانس و اقبال در مسابقه فوتبال دخيل نيست اما اصلا هم نمي‌توانم منكر اين شوم كه در 95 درصد بازي‌ها تيمي كه زحمت بيشتر كشيده و توان بيشتري دارد برنده خواهد شد.
  

برگرديم به قرعه ايران در جام جهاني. خيلي‌ها آرژانتين را غول بي شاخ و دمي مي‌دانند كه قرار است آبروي فوتبال ايران را در جام جهاني ببرد. چه تصويري از بازي ايران و آرژانتين در اين رقابت‌ها داريد؟


اتفاقا من به جاي آرژانتين، نيجريه را تيمي مي‌دانم كه بايد از آن ترسيد. اينكه آرژانتين تيم خوبي است و قطعا روز سختي را مقابل اين تيم تجربه مي‌كنيم اصلا بعيد نيست اما توجه داشته باشيد كه بازيكنان ما براي رويارويي با اين تيم در اوج انگيزه خواهند بود  و اين فاكتور مهمي براي ارائه يك بازي خوب است. نه اينكه بازنده ديدار مقابل آرژانتين نباشيم اما اگر ترسو نباشيم مي‌توانيم روز خوبي را جلوي اين تيم تجربه كنيم. سواي اين من فكر مي‌كنم كي‌روش و همكارانش بايد تيم ملي را آماده بازي خود مقابل نيجريه كنند. اين تيم هم مثل ما به دنبال امتياز گرفتن از آرژانتين نيست و طبيعي است براي صعود به دنبال كسب امتيازات كامل خود در بازي با ايران و بوسني خواهد بود.
  

نقش كي‌روش را در بروز موفقيت تيم ملي چقدر مي‌دانيد؟


به هر حال اين مربي صاحب تجربه است و هم در جام جهاني و هم در باشگاه‌هاي بزرگي حضور داشته. كي‌روش قطعا فضا را مي‌شناسد و مي‌داند چه در انتظار او و تيمش خواهد بود اما ما نبايد فراموش كنيم كه اين مربي هم بايد با داشته‌هايي كه دارد كنار بيايد و توقعاتش را بر حسب آنها در مورد تيمش تعريف كند. او دستش تقريبا خالي است. يادتان باشد كه اين بازيكنان هستند كه بايد در ميدان رقابت بجنگند نه مربي.
  

شايد برگ برنده كي‌روش دورگه‌هاي تيم ملي باشد. نظرتان در مورد آنها چيست؟


انصافا بازيكنان خوبي هستند و اتفاقا من معتقدم بنيان صعود تيم ملي به جام جهاني را هم آنها گذاشتند. منتها مشكل اين است كه كي‌روش به بازيكناني كه در دل ليگ رشد كرده‌اند اعتقاد و اعتمادي ندارد. به نظرم كي‌روش به يك نحوي مجبور شده رو به پيداكردن اين دو رگه‌ها بياورد و بايد هم به او حق داد. چون نه فوتبال ما در مسير پيشرفت است و نه پديده‌هايي براي موفقيت داريم.
  

خيلي‌ها نگران آبروريزي تيم ملي در جام جهاني هستند. شما هم چنين نگراني‌ای داريد؟


من اصلا بدبين نيستم. ما بازيكناني داريم كه جداي از ضعف‌هاي‌شان شجاعت و شهامت بسياري دارند. اگر واقعي به اوضاع نگاه كنيم به نظرم اگر تدارك خوبي نداشته باشيم ممكن است به مشكلات زيادي بخوريم. ما مي‌توانيم توان جسماني‌مان را در اين شرايط زياد كنيم اما بعيد است بشود توان فني بازيكنان تيم ملي را با اين شرايط سني‌شان بالا برد.
  

فكر مي‌كنيد اوضاع بازي‌هاي تداركاتي‌مان بهتر از گذشته شود؟


قطعا كار راحت تر از گذشته شده. به نظرم در اين شرايط تيم‌هايي هستند كه خودشان به ما پيشنهاد بازي بدهند. سواي اين فدراسيون فوتبال براي تيم ملي بايد به دنبال بازي با تيم‌هايي نظير شيلي، اكوادور اروگوئه و حتي كرواسي و امثالهم باشد.
  

پيش‌بيني‌تان از عاقبت جام جهاني چيست؟


فكر مي‌كنم از تيم‌هاي اروپايي تنها اين آلمان است كه توان حضور در فينال جام جهاني را دارد. اگر به حوادث و شگفتي‌ها كاري نداشته باشيم به نظرم اروپايي‌ها قهرمان اين جام نخواهند بود و از بين برزيل و آرژانتين يكي به عنوان قهرمان جام را بالاي سر را خواهد برد. اين را هم يادتان باشد كه در تاريخ فوتبال سابقه ندارد تورنمنتي در اين سطح در كشورهاي آمريكايي برگزار شود و تيمي اروپايي قهرمان شود.
  

يعني اسپانيا، هلند و ايتاليا را بايد ناديده گرفت؟


من هلند و ايتاليا را اصلا در حد فيناليست شدن نمي دانم. در مورد اسپانيا هم معتقدم اين تيم باوجود همه توانايي‌هايي كه دارد فوتبالش براي خيلي از تيم‌ها رو شده و به شدت در خط فوروارد هم مشكل اساسي دارد.
 

و سوال آخر هم در مورد حمله كاربران ايراني فيس بوك به ليونل مسي و البته تخريب عجيب هاشم بيك‌زاده. اين رفتار را چگونه تحليل مي‌كنيد؟


چه مي‌شود گفت جز اينكه تاسف خورد. واقعا متاسفم كه مي‌بينم چنين رفتاري از مردم ما سر مي‌زند. اينكه چگونه در اين چند ساله حرمت، فرهنگ و ادب مردم ما در اين مسير گرفتار شد را نمي‌دانم اما اميدوارم مردم ما به اين درك برسند كه هر جايي محل بذله‌گويي و شوخي نيست.

حسين ابوالفتحي

منبع: قانون

بازدید از صفحه اول
sendارسال به دوستان
printنسخه چاپی
نظر شما: