تسلیحات هوش مصنوعی اشتریان

تسلیحات هوش مصنوعی

در نظر آورید هزاران زنبورک تسلیحاتی هوش مصنوعی به سوی یک دشمن فرضی گسیل شوند...
ایران قوی هاشمی‌طبا

ایران قوی

همچون سال‌های گذشته، در روز 22 بهمن مردم ایران در راهپیمایی سالروز پیروزی انقلاب اسلامی یعنی بیست‌و‌دوم بهمن حضور یافتند و خاطره پیروزی انقلاب و نیز شهدای انقلاب و دفاع مقدس را گرامی داشتند. انقلابی که با شعار استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی پیروز شد و مردم اعم از خواص یا عوام با برداشت خود -‌هر‌چند متفاوت- از آن استقبال کرده و بر آن پای فشردند
سه‌شنبه ۲۵ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 May 14
کد خبر: ۱۵۰۱۲
تاریخ انتشار: ۳۰ دی ۱۳۹۲ - ۱۸:۱۰

خوشنویسی بزرگترین قرآن جهان

خوشنویس برجسته کشور از پایان خوشنویسی 27 جزء نفیسترین و بزرگترین قرآن جهان در مشهد خبر داد.
تدبیر24: استاد ˈعلی اکبر اسماعیلی قوچانیˈ روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگاران در محل کارگاه کتابت و تذهیب این قرآن در مشهد افزود: کتابت جزءهای یک، 29 و 30 این قرآن هنوز به اتمام نرسیده است.

وی گفت: در هر صفحه این قرآن سه خط به صورت ثلث در ابتدا، وسط و انتها کتابت شده و بقیه خطوط با خط نسخ خوشنویسی شده است.

او افزود: از ویژگیهای دیگر این قرآن وجود 114 نوع ˈبسم الله الرحمن الرحیمˈ است که هر کدام با یک نوع خط همچون ˈکوفی، ریحان، توقیع، تعلیق، طغری، دیوانی، رقعه، نستعلیق، شکستهˈ و دیگر خطوط خوشنویسی شده است.

استاد اسماعیلی قوچانی گفت: کتابت این قرآن بگونه ای تنظیم شده که ˈبسم الله الرحمن الرحیمˈ ابتدای سوره ها در ابتدای صفحات نقش بسته است.

وی با بیان اینکه ابعاد هر صفحه این قرآن دو متر و 50 سانتیمتر در یک متر و 75 سانتیمتر است افزود: تاکنون 560 صفحه از این قرآن کتابت و تذهیب شده و پیش بینی می شود تعداد صفحات آن به حدود 700 صفحه برسد.

وی گفت: هر جزء این قرآن در 20 صفحه خوشنویسی شده و هر صفحه با آیه ای از قرآن شروع و به آیه ای دیگر ختم می شود که ترتیب حساب و کتاب این کار امری دشوار است.

او افزود: هر صفحه این قرآن با پارچه ای از جنس کتان ایرانی ساخته شده که هشت دست پشت و رو با رنگ مخصوص رنگ می شود.

وی گفت: این رنگ ترکیبی است از رنگهای آکریلیک و چاپ سیلک که موجب ضخامت صفحات نمی شود و به مرور زمان نیز ترک نمی خورد.

او افزود: آن بخش از صفحه این قرآن که تذهیب می شود قابل شست و شو است اما قسمتی که کتابت شده در صورت شست و شو پاک خواهد شد.

وی گفت: 30 طرح تذهیب توسط 30 استاد تذهیب کار برای 30 جزء این قرآن به شکل اختصاصی طراحی شده که توسط 20 هنرمند تذهیب کار رنگ آمیزی می شود. قسمتهای طلایی رنگ آن با آب طلایی که از طلاهای اهدائی مردم استفاده شده رنگ آمیزی گردیده است.

اسماعیلی قوچانی افزود: پیش بینی می شود تا یک سال دیگر کار کتابت این قرآن به پایان برسد اما با پایان کتابت، کار قرآن به اتمام نخواهد رسید زیرا مرحله تصحیح، ساخت جلد و نیز درست کردن مکانی برای نگاهداری و ترتیب استقرار آن هنوز مشخص نشده است.

وی درباره محل استقرار این قرآن پس از پایان کتابت گفت: بنا دارم تا این قرآن را در موزه ای در شهر زادگاهم ˈقوچانˈ مستقر نمایم.

او با بیان اینکه هیچ دستگاهی تاکنون برای کتابت این قرآن کمکی نکرده است افزود: تمام مراحل از جمله ساخت صفحات، رنگ آمیزی، کتابت و تذهیب با هزینه شخصی کاتب، کمک نیکوکاران و همکاری رایگان هنرمندان تذهیب کار صورت گرفته است.

ˈعلی اکبر اسماعیلی قوچانیˈ از استادان برجسته هنر خوشنویسی ایران و جهان اسلام است که به تمام خطوط اسلامی از جمله ˈنستعلیق، شکسته نستعلیق، ثلث، نسخ، کوفی، محقق، توقیع، تعلیق، طغری، دیوانی و رقعهˈ تسلط دارد.

وی متولد 1323 شهرستان قوچان در استان خراسان رضوی است. تالیف 35 جلد کتاب و برگزاری دهها نمایشگاه داخلی در شهرهای مختلف ایران از جمله در تهران، مشهد، کرمان، ساری، گرگان، بجنورد، بیرجند، زاهدان، رامسر، قوچان، سرخس، کلات، گناباد، آستارا و طبس و دهها نمایشگاه خارجی از جمله در کشورهای انگلستان، بلغارستان، پاکستان، ترکیه و سوریه بخشی از فعالیتهای هنری وی می باشد.

خوشنویسی بخشی از کتیبه های حرم مطهر رضوی، خوشنویسی درهای حرم مطهر حضرت امام حسین(ع) و نیز کتیبه های مسجد هامبورگ آلمان و مساجد جامع رشت و نکا از دیگر افتخارات این هنرمند خراسانی است.

وی 37 سال مدرس ارشد انجمن خوشنویسان ایران بوده و صدها شاگرد و هنرآموز نزد وی مشق خوشنویسی کرده اند.

او تاکنون دو بار اقدام به خوشنویسی و کتابت بزرگترین قرآن جهان یک بار در دهه 50 و بار دیگر در دهه 70 شمسی کرده که به دلیل مشکلاتی به انجام نرسیده است.

وی کتابت این قرآن را از عید غدیر سال 1388 شمسی آغاز کرده است.
بازدید از صفحه اول
sendارسال به دوستان
printنسخه چاپی
نظر شما: