تسلیحات هوش مصنوعی اشتریان

تسلیحات هوش مصنوعی

در نظر آورید هزاران زنبورک تسلیحاتی هوش مصنوعی به سوی یک دشمن فرضی گسیل شوند...

دوشنبه ۱۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 May 06
تاریخ انتشار: ۰۶ فروردين ۱۳۹۳ - ۱۰:۱۹
مهمترین دستاورهای علمی و پزشکی جهان در سال 92 ؛
سال 92 با دستاوردهای علمی و پزشکی مهمی در جهان همراه بود. این تحولات در علوم مختلف به ویژه پزشکی بازخوردهای گسترده ای در رسانه های جهان داشت.
تدبیر24: چکیده برخی از رویدادهای مهم خبری در این زمینه که در وب سایت های مهم علمی داخلی و بین المللی منتشر شد، شامل موارد ذیل است:

مشاهده رشد جنین از طریق تلفن های هوشمند

انستیتو کلینیک باروری مارکز در اسپانیا اپلیکیشنی ساخته که از طریق آن والدینی که به روش آی وی اف( IVF ) بچه دار شده اند می توانند تصاویری از رشد جنین خود را ببینند.

اپلیکیشن ، Embryomobile است و بر روی گوشی های هوشمند نص،ب می شود.

متخصصان در هر دستگاه انکباتور یک دوربین قرار می دهند که در سه تا پنج روز اول لقاح هر 20 دقیقه یک بار از جنین عکس می گیرد. سپس این تصاویر از طریق یک نرم افزار به گوشی همراه هوشمند والدین ارسال می شود و والدین با نصب این اپلیکیشن جدید می توانند عکسها را با وضوح زیاد ببینند

اضافه وزن و چاقی عامل ابتلا به سرطان تخمدان

تحقیقات جدید دانشمندان نشان می دهد که زنانی که دارای اضافه وزن یا چاق هستند در مقایسه با زنانی که وزن طبیعی دارند، بیشتر از دیگران احتمال ابتلا به سرطان تخمدان دارند.

تحقیقات گذشته نشان داده است که اضافه وزن یا چاقی یکی از عوامل خطر است .

حالا سرطان تخمدان نیز به این فهرست اضافه شده است. به این معنی زنان می تواند با تغییر در شیوه زندگی خود خطر ابتلا به این بیماری را کاهش دهند.

برای انجام این پژوهش محققان مرکز جهانی تحقیقات سرطان ( WCRF ) و موسسه تحقیقات سرطان در آمریکا، 25 تحقیق مربوط به 4 میلیون زن را که 16 هزار نفر از آنها سرطان تخمدان داشتند مورد بررسی قرار دادند.

تشخیص زودهنگام آلزایمر با آزمایش خون

محققان آمریکایی آزمایشی را ارایه کردند که با استفاده از آن می توان با دقت 90 درصد احتمال ابتلای فرد به بیماری آلزایمر را در سه سال بعد پیش بینی کرد.

محققان که در این آزمایش خون 10 پروتئین چرب موسوم به لیپید مورد بررسی قرار می گیرد. انجام این آزمایش خون به ویژه برای افرادی مفید است که در خانواده آنها سابقه بیماری آلزایمر مشاهده می شود.

با بالا رفتن سن و پیر شدن سلول ها، ترشح ماده شیمیایی سروتونین کاهش می یابد بدین ترتیب ارتباط بین سلولی و انتقال اطلاعات دچار مشکل می شود.

ابداع روش جدید ژن درمانی برای مقابله با ویروس اچ آی وی

گروهی از محققان روش جدید ژن درمانی ابداع کردند که می توان از آن برای مقابله با ویروس اچ آی وی ( HIV )در بدن بدون استفاده از دارو استفاده کرد.

محققان در ابتدا گلبول های سفید خون بیمار را برداشتند و پس از ویرایش ژنی، دوباره آنها را به بیماران تزریق کردند و مشاهده کردند برخی از بیماران پس از دوره درمان هیچ اثر قابل تشخیصی از ویروس HIV را نشان ندادند.

این روش همچنین می تواند درمان های کاربردی برای مقابله و درمان بیماری ایدز ارایه دهد.

کشف پروتئین دخیل در بروز نارسایی قلبی

محققان موفق به کشف پروتئینی شدند که تغییر مکان آن به نارسایی قلبی منجر می شود. افزایش تجمع فیبرهای درون سلول های قلبی (میکروتوبول ها) به افزایش خطر بروز نارسایی قلبی منجر می شود. محققان دانشگاه آیوا در آمریکا با تحقیقی در این زمینه متوجه شدند که بروز تغییرات در میکروتوبول ها باعث ایجاد روند نارسایی قلبی می شود.

کشف ژن های مقاوم به آنتی بیوتیک در فسیل 700 ساله انسان

محققان دانشگاه اکس مارسی در فرانسه موفق به شناسایی ویروسی در فسیل انسانی متعلق به 700 سال پیش شدند که حاوی ژن های مقاوم به آنتی بیوتیک است.

این فسیل متعلق به سال ها قبل از استفاده از آنتی بیوتیک در داروها تعلق دارد. شواهد به دست آمده نشان می دهد این ویروس ها در روده انسان پس از قرن ها بدون تغییر باقی مانده است. محققان می گویند با کشف این ژن ها امکان رهگیری و بررسی تاریخچه میکروب های روده فراهم می شود.

کشف ریشه متازتاز

محقق اسپانیایی مکانیسمی که باعث می شود که سلول های سرطانی به دیگر اعضای بدن گسترش یابد و اصطلاحا متاستاز سرطان رخ دهد ،کشف کرد .

این محقق در مورد تولید آنتی بادی ها در بدن برای جلوگیری متاستاژ تحقیقات زیادی کرده است .

به گفته وی ، نتایج تحقیقات امیدوار کننده است اما وی هشدار داد که آسان نخواهد بود و موفقیت کامل در این راه هنوز تضمین نشده است زیرا باید آن را بر روی حیوانات انجام داد و نتایج را دید ، باید دید حیواناتی که تحت این درمان قرار می گیرند چه واکنش هایی دارند .

ساخت قرصی که روند پیری را کند می کند

مطالعات اخیر دانشمندان نشان می دهد می توان طول عمر انسان را افزایش داد و کلیدی برای بهبود سلامت سالمندان پیدا کرد.

محققان آمریکایی دریافتند پروتئینی به نام SIRT1 می تواند منجر به افزایش طول عمر در موش ها شود و شروع مشکلات سلامتی وابسته به سن را به تاخیر بیاندازد.

همچنین این پروتئین می تواند سلامت عمومی موش ها را بهبود بخشیده و به کاهش کلسترول و حتی از بین رفتن بیماری دیابت بیانجامد.

ارتباط آلودگی هوا با چاقی

محققان موسسه مطالعات پزشکی مونترال IRCM در کانادا موفق به کشف ارتباط بین آلودگی هوا و چاقی شدند.

این محققان با همکاری دکتر ژرومه روزین و همکارانش در دانشگاه برگن نروژ دریافتند برخی انواع ذرات آلوده کننده معلق در هوا با چاقی ارتباط دارند.

به گفته محققان به تازگی آلاینده های آلی پایدار ( POPS ) کشف شده است که سبب افزایش سرعت ابتلا به دیابت و چاقی در موش ها می شود.

ساخت نخستین مغز مصنوعی

دانشمندان استرالیایی نخستین مغز مصنوعی جهان را در 10 سال آینده با بودجه 250 میلیون دلار خواهند ساخت.پروژه ساخت این مغز مصنوعی AusBrain نام دارد و انجام آن برای محققان استرالیایی سخت و دشوار خواهد بود.

دانشمندان استرالیایی پیش از این نیز در ساخت گوش و چشم مصنوعی پیشگام بوده اند. آنها تجارب زیادی در استفاده از تراشه های مغزی برای ساخت مغز مصنوعی دارند.

تشخیص زودهنگام سرطان سلول های پروستات

محققان ایرانی با همکاری محققان استرالیا و بلژیک موفق شدند نانو کاوشگر تشخیص سلول های سرطانی بسازند.

ویژگی اصلی این نانو کاوشگر تشخیص بیماری در مراحل اولیه و قبل از تغییرات فیزیولوژیکی بدن است. تصویر برداری و همچنین جدا سازی سلول های سرطانی از سلول های سالم از جمله قابلیت های کاربردی نتایج این طرح در حوزه پزشکی است.

مواد کنتراست موادی هستند که به روشهای گوناگون به قسمتهای مختف بدن وارد می شوند تا کنتراست اعضای بدن را برای بررسی جزئیات تشریحی و فیزیولوژیک افزایش دهند.

ارایه روشی نو برای تبدیل سلول های پوست به سلول های قلب

دانشمندان آمریکایی موفق شدند شیوه جدیدی را برای برنامه ریزی مجدد سلول های پوست به نمونه های شبیه تر به سلول های تپنده قلب طراحی کنند.

دانشمندان روش کارآمدی بر اساس مدل های حیوانی طراحی کرده اند که می تواند برای بازسازی عضلات از دست رفته بر اثر یک حمله قلبی مورد استفاده قرار گیرد.

به گفته محققان در این روش جدید از سلول های پوست استخراج شده از موش های بالغ برای ترکیبات شیمیایی به نام مولکول های کوچک (small molecules) استفاده می شود. این ترکیبات می توانند جایگزین فاکتورهای ژنتیکی شوند.

این یافته جدید، امیدهای تازه ای را برای تولید روشی کاملا مبتنی بر دارو برای رشد مجدد ماهیچه قلب برای محققان در بر دارد.

تشخیص سرطان لوزالمعده در چند دقیقه

محققان و مهندسان دانشگاه واشنگتن در آمریکا موفق به ساخت دستگاهی شدند که با تجزیه و تحلیل نمونه برداری از پانکراس امکان تشخیص بیماری را تنها در چند دقیقه ممکن می سازد.

این دستگاه اندازه ای برابر با کارت اعتباری داشته و روش تشخیص سرطان با استفاده از آن بسیار کم هزینه و سریع است.

این دستگاه به پزشکان در تشخیص سریع تر سرطان لوزالمعده کمک کرده و مشخص می کند چطور سلول های طبیعی به سلول های سرطانی تبدیل شده اند. این مساله به شناخت روش های درمانی نیز کمک می کند.

شناسایی مانع اصلی جوان ماندن سلول ها

پژوهشگران آمریکا مانع اصلی را بر سر راه بازگرداندن سلول ها به دوره جوانی شناسایی کرده اندکه سرعت چرخه سلولی، یا همان مدت زمانی که برای تقسیم و تفکیک سلول ها لازم است.

تفکیک سلولی فرایندی است که طی آن، یک سلول ساده تبدیل به سلولی تخصصی می شود. این فرآیند در طول حیات هر موجود زنده پرسلولی رخ می دهد. حیات از یک سلول ساده آغاز می شود، اما با تقسیم و تفکیک سلولی، انواع سلول های پیچیده و بافت های مختلف به وجود می آیند.

شناسایی پروتئین عامل بروز اگزما

محققان موسسه آلرژی و ایمونولوژی La Jolla آمریکا عامل اصلی برهم کنش های سلولی که منجر به بروز اگزما می شود را شناسایی کردند.

طبق مطالعات انجام شده، سلول هایی به نام mast عامل اصلی بروز اگزما هستند. این سلول های بزرگ که در بافت های همبند وجود دارند، مملو از دانه های بازوفیل هستند و هنگام بروز التهاب در بافت، شروع به ترشح هیستامین و هپارین می کنند.

درادامه تحقیقات آمده است که یک نوع پروتئین سلولی به نام STAT5 به عنوان محرک عمل می کند و تعداد سلول های mast را افزایش می دهد و باعث بروز اگزما می شود.

تولید سلول های بنیادی با استفاده از اسید

دانشمندان ژاپنی به شیوه جدیدی برای تولید سلول های بنیادی دست یافتند . در این شیوه با فرو بردن سلول های خون درون اسید، سلول های بنیادی به دست می آید.

سلول های بنیادی می توانند به هر نوع بافت تبدیل شوند و در حال حاضر برای درمان چشم، قلب و مغز از این سلول ها استفاده می شود.

تحقیقات اخیر دانشمندان نشان می دهد فناوری تولید این سلول ها می تواند ارزان تر ، سریع تر و امن تر باشد.

به گفته محققان بدن انسان از سلول ها با نقش های خاص و ثابت مانند سلول های عصبی ، سلول های کبد و سلول های عضلانی ساخته شده است.

کشف دارویی برای معکوس کردن رشد سلول های سرطان

محققان انگلیسی در حال ساخت دارویی هستند که موجب معکوس شدن رشد تومورهای بدخیم سینه می شود. بیشتر مرگ و میر ناشی از سرطان به دلیل گسترش تومورهای سرطانی به اندام های حیاتی است.

مطالعات اخیر محققان دانشگاه کاردیف در انگلیس، نقش مهم یک ژن سرطانی به نام (Bcl3) را که در سرطان سینه نقش دارد، شناسایی کرد.

نتایج این تحقیق نشان می دهد سرکوب این ژن، گسترش سرطان را تا بیش از 80 درصد کاهش می دهد.

کشف ژن های سرطانی جدید

نتایج تجزیه و تحلیل در مقیاس بزرگ بیش از 20 نوع تومور سرطانی نشان می دهد، تعداد ژن های سرطانی تا 25 درصد افزایش یافته اند.

مطالعات اخیر دانشمندان نشان می دهد دنیای سرطان ها بسیار گسترده تر از چیزی است که پیش از این تصور می شد.

این مطالعه نشان می دهد که بسیاری از ژن سرطان کلیدی هنوز کشف نشده اند.

امکان پذیر شدن پیش بینی سکته قلبی

محققان با استفاده از روشی موسوم به نمونه برداری مایع ˈ fluid biopsyˈ بروز سکته قلبی را در فرد پیش بینی کردند.

متخصصان با استفاده از این روش قادر به تشخیص سلول های اندوتلیال واقع در گردش خون می شوند. این سلول ها نشانه ای برای وجود التهاب و لخته خون هستند.

سلول های اندوتلیال در دیواره های عروق قلبی قرار دارند و هنگامی که وارد گردش خون می شوند، احتمال بروز حمله قلبی را افزایش می دهند.

زمانی که در جریان خون پلاک ایجاد می شود، این سلول ها وارد جریان خون می شوند و در عروق قلبی التهاب ایجاد می کنند.

کشف جدید راه درمان اعتیاد

محققان موفق به کشف مولکولی شدند که توسط مغز تولید می شود و یک مکانیسم دفاعی طبیعی را در برابر اثرات مضر حشیش از خود نشان می دهد. این کشف جدید می تواند راه را برای درمان اعتیاد به مواد مخدر باز کند.

تاکنون این طور به نظر می رسید که این هورمون هیچ اثر بیولوژیکی خاصی ندارد، اما نتایج مطالعات دانشمندان نشان داد این هورمون قادر است از مغز در برابر اثرات مضر حشیش محافظت کند. محققان با تجویز دوزهای بالای حشیش به موش ها، غلظت هورمون pregnenolone را در مغز آنها افزایش داده و موفق شدند از اثرات مضر ماده فعال حشیش ( THC )که روی گیرنده های کانابینوییدی ( CB1) در سلول های عصبی عمل می کند، جلوگیری کنند .

ارایه جدیدترین روش درمان روماتیسم در جهان

گروهی از محققان بین المللی بیش از 40 نقطه جدید در دی ان ای انسان را کشف کردند که باعث افزایش خطر روماتیسم مفاصل می شود .

این کشف تازه با مقایسه دی ان ای حدود 30 هزار بیمار مبتلا به روماتیسم مفصل یا آرتروز روماتوید با افراد سالم به دست آمده است .

بر اساس نتیجه این تحقیق که در نشریه نیچر منتشر شده است،محققان با مشخص کردن موقعیت دقیق ژن ها و جایگاه کروموزم ها در هر خاصه ژنتیکی، نقشه ای را مشخص کرده اند که عملا می تواند راهنمای ریسک ژنتیکی برای ابتلا به بیماری روماتیسم مفصلی باشد.

به اندازه انگشت شست دست است که با دوربین تلفن هوشمند کار و به تشخیص سرطان

کشف قدیمی ترین ژنوم جهان

محققان دانشکده پزشکی دانشگاه هاروارد آمریکا موفق به کشف قدیمی ترین ژنوم جهان شدند. ساختار این ژنوم متعلق به یکی از نیاکان دور انسان به نام هومینین بوده و یک میلیون سال قدمت دارد.

هومینین یکی از زیرمجموعه های انسان ساییان (homininae) بوده و حدود 2 میلیون سال قبل روی کره زمین پدیدار شد. نکته جالب توجه درباره ژنوم یک میلیون ساله این است که انسان ساییان در مناطقی با آب وهوای گرم می زیستند، اما شرط لازم برای بقای ژنوم، آن هم به مدت یک میلیون سال، قرار گرفتن آن در هوای سرد و حتی انجماد است.

ژنوم موجودات زنده علاوه بر کدهای ژنتیکی، می تواند نحوه تاثیرگذاری شرایط جوی و آب و هوایی بر موجودات زنده و چرخه زندگی آن ها را روشن سازد.

قدیمی ترین ژنوم کشف شده تا کنون متعلق به گونه ای اسب بود که 700 هزار سال قبل در شمال غربی کانادا می زیسته است